Hem Film & TV Test: Blue Microphones Blackout Spark SL
blue microphones blackout spark sl recension Guld

Test: Blue Microphones Blackout Spark SL

Blue Microphones Blackout Spark SL är en mångsidig mikrofon som är primärt utvecklad för musik och podcast, men som visar sig fungera utmärkt även i andra sammanhang. Sedan 1992 har jag jobbat med film. Jag har jobbat med långfilmer, kortfilmer, musikvideos, reklamfilmer och informationsfilmer. Under mina 26 aktiva år så har jag gjort egentligen allt som finns, både framför och bakom kameran. Ovanpå det har jag jobbat en hel del med ljudinspelningar på filmproduktioner, så det var med stor entusiasm jag gjorde mig redo att bredda min CV på senses från film-, spel- och gaming-mus-recensioner till att recenserar XLR-micken Blackout Spark SL.

blue microphones blackout spark sl recension

Den ger inte bara ett imponerande ljud, den är ganska snygg också.

Förr så har jag använt en Røde Shotgun Mic till mina produktioner, med bra resultat ska sägas, men då jag testade Spark SL i min senaste produktionen som jag filmade så kommer jag med väldigt stor sannolikhet att börja använda den i fortsättningen. Anledningen är att jag oftast är en one-man-army som både fotar, tar ljud och regisserar samtidigt, så jag behöver kunna sätta mikrofonen på stativ. Jag blev förvånad över hur tight och bra ljudet blev även då avståndet från skådespelarna till micken var större än vad jag tidigare kunde ha.

Blue Spark SL

Använde Blue Blackout Spark SL som filmljud på min senaste produktion.

Jag använde även Spark SL till när jag spelade in mina första tankar kring Fallout 76. Även där satt jag en bra bit från mikrofonen och då jag inte kunde och ville ha den precis framför mig, så stod den lite till höger: ändå blev det ett tight och bra ljud. Spark SL är imponerade brusfri och ljudet i Fallout 76-klippet är helt oredigerat, det är alltså inte ens höjt i volym i postproduktion. Riktigt smidigt och bra.

Du kan dels koppla in mikrofonen i en ljudinspelare (via XLR-kabel, som ingår) såsom min gamla Zoom H4 och med ett fåtal och enkla inställningar få ut ett bra och gediget ljud. Dock så kräver mikrofonen fantommatning och det gör att den blir väldigt törstig på batterier. Känsligheten är på 94db och den har ett lowcut-filter på 100hz, viket gör att du slipper bakgrunds-brum.

blue microphones blackout spark sl

Du kan även koppla in mikrofonen direkt till din dator med hjälp av en USB-adapter, som säljs separat och här kan du verkligen få ett smidigt sätt att jobba med din podcast, musikinspelning, spelstreaming eller vad du nu vill göra.

Jag kommer använda Blue Blackout Spark SL till det allra mesta i ljudväg framöver då den med sitt imponerande omfång och täthet i ljudet gör den smidigare än många andra mikrofoner jag har använt tidigare i min filmkarriär. En ny referens för mig och på senses och därmed ett solklart måste!