Hem Film & TV Test: Blue Microphones Sadie
blue microphones sadie recension Silver

Test: Blue Microphones Sadie

Blue Microphones är ett amerikanskt märke som de flesta av oss nog förknippar med den senare delen av deras namn: mikrofoner. Deras Snowball och Yeti är två av de absolut populäraste kvalitetsmikrofonerna för skapare av podcasts idag. Blue Microphones har länge marknadsfört sig som ett prisvärt proffsalternativ inom ljud, med en slags ”studio”-profil där man bland annat använt hippa rockbandet Imagine Dragons som affischnamn. Deras äldre modell Mo-Fi-hörlurar har sålt bra i USA och nu gör man alltså en offensiv i Europa och Sverige genom att erbjuda hela tre (snart fyra) nya hörlursmodeller i olika prisklasser – från minstingen på 2 500 kr (Lola) ända upp till storysyrran för 7 500 kr (Ella). I denna recension ska vi lyssna på mellansystern: Sadie.

blue microphone sadie

En audiofil-hörlur som passar iPhone?

Sadie bibehåller Blue Microphones avskalade design och proffsmusiker-känsla. Man kan nästan se en whiskey-drickande singer-songwriter som har dessa lurar på sig i studion medan denne lägger spår på olika instrument till sin senaste låt framför sig… Lurarna innehåller en inbyggd förstärkare, som förbättrar ljudet helt analogt genom Blues eget lågfrekvens-förbättrande ljudchip. Ingen digitalt trolleri med EQ-justeringar á la DSP alltså, utan en helt analog förbättring av en helt analog signal. Förstärkaren har två lägen: ON, som öppnar upp, förstärker och förbättrar ljudsignalen markant på de flesta låtar, samt ON+, ett lite mer aggressivt förbättringsläge som är tänkt att fylla ut främst basfrekvensen hos gamla vinyl-inspelningar. Förstärkaren kan även stängas av helt och då drivs lurarna passivt via medföljande 3,5mm-kabel och kan användas så länge du önskar utan att behöva laddas (att ladda den inbyggda förstärkaren tar ungefär tre-fyra timmar, sen håller den för i runda slängar 12 timmars lyssnande).

Sadie har en smart konstruktion, som sitter ganska bekvämt på huvudet, samtidigt som du får stor frihet att justera öronkåporna efter individuell passform och önskemål. I paketet ingår: en läcker bärpåse att transportera dom i, 1m USB-laddningskabel, en 3m lång ljudkabel (3.5 till 3.5mm), en 1.2m ljudkabel med mikrofon och handsfree-knappar särskilt anpassade för Apples iPhone-modeller samt en plug för inkoppling i 1/4-ingång (ingången som brukar återfinnas på fullvuxna förstärkare). Lurarna har 50mm membran av dynamisk konstruktion med ”förstärkt fiber” samt ett något boostat frekvensomfång på 15Hz-20kHz. Vikten på 444 gram kan verka i tyngsta laget, men tack vare den snygga konstruktionen och smarta fördelningen av tryckpunkter på huvudet så känns Sadie inte tyngre än genomsnittlig lur med fokus på musik.

blue microphones sadie

Sadie är riktigt snygga.

Så låter Blue Microphone Sadie (läs gärna vår filosofi kring hur vi testar hörlurar)
Vi drog igång vår lista med referenslåtar och lät Sadie försöka att förföra oss. I passivt läge känns lurarna något trögdrivna och kräver mer volym än annars (den något högre impedansen på 42 Ohm bidrar nog till detta). Ljudbilden känns ändå finstämd och finessrik, detaljerna i David Bowies Space Oddity presenterar sig på ett lite nytt och intressant sätt och värmen i Ryan Adams annars lite hesa röst skruvar upp temperaturen i Lucky Now. Slår man på det aktiva läget (ON) får sig ljudbilden ett omedelbart lyft och går från bra till mycket bra. Definitionen blir skarpare och hela ljudbilden får en rejäl skjuts, inte minst tack vare förbättrad bas – som kan kännas lite blygsam i passivt läge. Det som direkt slår en när man först lyssnar på Sadie är hur fint och högupplöst de låter samt hur otroligt högt de kan spela! Du kan lätt ge dig själv seriösa hörselskador om du drar på för högt och även manualen varnar för att man ska börja på lägre volym än man kanske är van vid – lyssna till det tipset.

Lurarna står sig inte riktigt lika bra när man går till ljudmaterial som suktar efter rik och snärtig bas. Nya HipHop-favoriten på redaktionen, Nacho Picasso, låter absolut inte dåligt men ändå inte riktigt så tung som han brukar och Rain Drops saknar lite av gunget och pulsen som en dedikerad bas annars ger. Hårdrock låter å andra sidan riktigt bra, till exempel Disturbed vars suveräna Stricken får det att dra i nackmusklerna ordentligt.

blue microphones sadie

Vi drog på lite äldre inspelningar från 60- och 70-tal, vinylmaterial helt enkelt och vred om den inbyggda förstärkaren till ON+. Jaques Brels hesa stämma känns den kommer inifrån vårt kranium och Sex Pistols röjiga punk-sound är precis så gapigt men ändå kontrollerat som vi vill minnas det från forna tidens Hi-Fi-anläggningar. Mycket fint resultat alltså. Sadie är som gjorda för musikgenrer som Tom Petty and The Heartbreakers. Däremot tycker vi kanske att ON+ färgar moderna inspelningar lite för mycket med extrabas, så vi skulle rekommendera att du för det mesta låter lurarna vara på mellanläget (ON). Tar du av dig lurarna så slutar de spela när förstärkaren är aktiv, för att spara batteri.

Går vi över till film så konstaterar vi att dessa lurar, likt majoriteten som ansluter via 3.5mm-analog kabel, endast stöder stereo. Men vilken stereo det är. Skarsgårds Tarzan bjuder på en ruskigt detaljerad ljudbild, där varje ljudeffekt, duns och explosion ligger som en smäck och soundtracket känns så närvarande att det hjälper till att suga in en i filmen ytterligare. Suveränt ljudlagda Insidan Ut från Pixar får också ett lyft och en intim ljudbild med precis lagom mycket bas, väldefinierad diskant och mellanregister. Blue Microphone Sadie sitter kanske åt lite för hårt kring skallen för att vara bekväma att se en hel långfilm med – de är inte lika sköna att bära som exempelvis SteelSeries Arctis 5. Men de låter betydligt bättre (vilket är väntat med tanke på prislappen). Vill du ha en lur som får dig att glömma allt du trodde du visste om hur film och tv låter i hörlurar så är Sadie verkligen ingen dum kandidat att börja med.

blue microphones sadie

Vi hade inte höga förväntningar när vi parade ihop Sadie med PS4:ans trådlösa kontroller. Fixar den stackars bluetooth-kontrollern att driva en studio-certifierad lur? Svaret är: absolut. Högaktuella Tekken 7 fick en i det närmaste filmisk kvalitet, med röster på olika språk som strömmade igenom klart och tydligt, samtidigt som ljudbilden med bakgrundspianon och mer kaosartade fightinglåtar kom helt till sin rätt. Snacka om att Blue Microphones skapat en riktigt kompetent allt-i-allo-lur.

Summering
Som ni hör så är vi mäkta imponerade av Blue Microphones Sadie-hörlurar. De är snygga, låter riktigt bra och har en bredd i sitt användningsområde, trots audiofil-stämpeln. Samtidigt kommer de behäftade med en tillhörande audiofil-prislapp på ca 4 500 kr, en inte helt oansenlig summa pengar för ett par dynamiska lurar. För det priset hade vi kanske önskat oss trådlöst stöd och aptX, något vi kommer att få i den, i Sverige ännu osläppta modellen, Satellite. Om Satellite sen låter lika bra som Sadie återstår att se, vi kommer att få tillfälle att återkomma till det. Kvar är vi då med en hörlur som verkligen lyfter detaljer, målar en medryckande om tidvis lite basfattig ljudbild och en prislapp som kanske är några hundralappar mer än vi skulle önska. Men att Blue Microphone Sadie är en kanonlur i segmentet ”dynamiska lurar under 5 000 kr” råder inte minsta tvivel om. Välkomna till favoritlistan, Blue Microphones – vi är mycket spända på fortsättningen!