Hem LjudHörlurar Test: Audio-Technica ATH ADG1X
audio technica ath adg1x recension Guld

Test: Audio-Technica ATH ADG1X

ADG1X – ej att förväxla med AG1X, som är samma hörlur, men med mindre och stängda kåpor – är Audio-Technicas flaggskeppsmodell inom gaming-hörlurar. Det var inte länge sen vi gav högsta betyg till det japanska företagets trådlösa HiFi-lurar M50xBT och frågan är om bragden är på gång att upprepas? Företaget, som hittills varit mest förknippade med mikrofoner i Sverige, visar åter upp sin ingenjörskonst och bakgrund inom professionella ljudstudios med hörlurar som som för gaming låter överraskande bra, korrekt och rent.

Här köper du ADG1X till bästa pris och stöder samtidigt gratis, kvalitetsjournalistik från senses!

ATH ADG1X – Utseendet, känslan, tekniken

Detta är en trådad och ganska rejäl pjäs – helt klart de största gaminglurar vi sett, men de väger ändå nätta 285 gram. ADG1X marknadsförs som ”Open Air” vilket innebär att kåporna är ”öppna” och således även öppnar upp ljudbilden på ett helt annat sätt än vad tillslutna kåpor med ANC (aktiv brusreducering) tillåter. Detta ger förvisso viss medhörning av omgivningen också, vilket kan vara såväl störande för bisittare såväl som bra för småbarnsföräldrar, som vill spela lite på kvällen men ändå höra vad som pågår i barnkammaren. Samtidigt kan du också få medhörning på oönskat ljud om det pågår mycket omkring dig (men det motverkar du enkelt med högre volym). ADG1X har en inbyggd mikrofon, som inte kan monteras bort och lurarna har en fastetsad ljudkabel med egen volymratt (!), som kan snabb-mute:a micken med ett klick, men även höja och sänka volymen i själva lurarna (vi återkommer till detta). Till micken ingår ett puff-skydd man kan trä på och konstruktionen passar PS4, Mac och PC (med tillhörande adapter för att splitta mic- och ljudsignalen) men alltså inte Xbox One (i alla fall inte med mikrofon-funktion, ljudet kan du ändå få ut på de nya Xbox One S-kontrollerna).

audio technica ath adg1x recension

Förstaintrycket av lurarna är lite blandat. Kåporna känns klockrena: stilrena och snygga med ett svart galler av metall och verklig Hi-Fi-feeling på konstruktionen och framtoningen. Det något större, dynamiska elementet mäter 53 mm och kompenserar den förlorade basen i den öppna designen genom sin ökade förmåga att flytta lågfrekventa signaler (de ska gå ända ned till 5Hz och ända upp till 35,000 Hz, vilket ändå ingen kan höra). Impedansen är på 48 ohm, istället för brukliga 32, vilket alltså betyder att lite mer kräm är varmt välkommet eller till och med en DAC av något slag. Resten av designen förefaller lite plastigt och räds verkligen inte att framstå som ”bastant”. Lurarnas bågar är som två, tunna linor med plastomslag (som Audio Technica kallar ”3D Wings”), och man har löst ”huvudbandet” smart genom två, rörliga flärpar som formar sig efter vilken huvudform som helst. Passformen är väldigt bekväm och tyget i kåporna andas bra. Samtidigt känns plastflärparna lite ”svajiga”; vi skulle inte rekommendera att du mosar ned lurarna i en trång ryggsäck eller väska. Men så tror vi inte att du som köper gaming-lurar för nästan 3 000 kr behandlar dina prylar så heller. Eller hur?

Valet av volymkontroll och mute-knapp på sladden är lite märkligt. Vi förstår tanken, men då detta är en helt analog signal (som skickas via en vanlig 3,5mm-sladd, ingen digital USB eller inbyggd DAC) så funderar vi på om ett motstånd som stryper volymen inte skulle kunna påverka signalen negativt? Det är förvisso inget vi haft problem med och tanken är väl att man enkelt ska kunna döda micken (som man ju inte kan koppla ur) och dessutom snabbsänka ljudet för att höra omgivningen. Men för säkerhets skull testade vi med inställningen på full kräm (= ingen strypning) och justerade volymen på källan istället. Motståndet på volymratten är också lite märkligt kalibrerad: större delen av varven man vrider på ratten händer nästan ingenting, sen chockhöjs plötsligt volymen de sista millimetrarna, så där är det – bokstavligen – fingertoppskänsla som gäller. Sen hade vi också problem med att det ”knäpper” i lurarna och hos medspelarna när vi slog på och av micken med mute-knappen, något man kanske inte gör jätteofta men ändå understryker att en sådan här typ av lösning inte är helt optimal på en analog signal.

På tal som sladd så kan man lätt få en chock när man först ser ADG1X superkorta kabel på 1,2 meter. Den räcker inte långt (bokstavligen), så exempelvis en PC-burk på golvet är kört att få upp huvudet och se skärmen från. Men tittar man närmare på splitter-kabeln så märker man att den är en kombinerad förlängningskabel på 2 meter, så plötsligt blir det mer än tillräcklig även från tv till soffan och samtidigt behöver man inte sitta med ett ormbo av sladdar i knät när man spelar PS4 och kopplar in lurarna direkt i kontrollern. Smart! Men kunde inte förlängningskabeln fått vara av lite tjockare och lyxigare kvalitet?

audio technica ath adg1x recension

ATH ADG1X – Ljudet

Föga förvånande så låter ADG1X bra. Riktigt, riktigt bra. Lurarna spelar brallorna av vilka andra gaminglurar som helst på marknaden idag. ADG1X påminner faktiskt mer om en ”äkta” Hi Fi-hörlur än något vi vant oss vid att få använda för spel. Om vi ändå börjar med musik får vi en ren, klar och behaglig klang. Dr Dres Xxplosive går inte lika djupt i basen som vi kanske är vana vid, å andra sidan är ljudbilden så mycket mer öppen och behaglig än vad många, tillslutna basfokuserade hörlurar kan erbjuda. Singer-Songwriter-musik låter helt magiskt: lyssna på Carolina Wallin Perez tolkning av Kent-klassikern Pärlor så förstår ni vad vi menar. Pop (exempelvis Madonna) är snärtigt och hårdrock blir nästan lite poetiskt; kraftfullt utan att vara varken skränigt eller lika bullrigt mullrande som vi kanske först tänkt oss vid när vi lyssnar på våra favoritlåtar med Disturbed. Du som älskar musik kommer att bli mycket nöjd med ADG1X, även om de kanske inte är vårt förstaval att ta med på resan, mest på grund av sin storlek och micken, som alltid hänger med (men kan böjas undan).

Musik i all ära, men detta är ju gaminglurar – så hur låter det i spel då? Jodå, riktigt lyxigt och proffsigt. Spelljudet får plötsligt ett drag av ”högupplösning”; med klara instrument, brett mellanregister och väldigt sober och klar ljudbild. Filmiska, påkostade AAA-titlar med enormt produktionsvärde, såsom Spider-Man och Red Dead Redemption 2 blir på något vis självklara ljudupplevelser samtidigt som basen är generös och dialogen kristallklar. Vad som går lite förlorat är surround-simuleringen. Trots att lurarnas konstruktion ger en stor och luftig ljudbild så det ändå ganska påtaglig stereo man upplever. Jämför vi med exempelvis Plantronics 800HS så låter de lurarna inte riktigt lika högupplöst, däremot känns ljudbilden i ett spel som Darksiders II kanske något mer omslutande där, vid A-B-jämförelse efter varandra.

Betyder det att ADG1X inte funkar bra med FPS och positionsbaserade spel? Nej. De funkar väldigt bra, faktiskt. Om vi tar DICEs suveräna Battlefield V, som också är en extremt välmixad ljudbild, så blir det en i det närmaste cineastisk upplevelse att spela introduktionen (när man hoppar från slag till slag under andra väldskriget) och fienders artilleri, flygplan och tanks kan lätt identifieras även genom att man bara orienterar sig ljudmässigt. Att rösterna kommer så nära, inte minst i mellansekvenserna, gör att man – ursäkta klyschan, faktiskt känner sig som del av en interaktiv film. ADG1X lyckas kanalisera lyxen och HiFi-kvaliteten vi tidigare bara kunnat förvänta oss i högupplöst musik (och, till viss del, film) men fört över upplevelsen till spelandet också. Och apropå film så fungerar lurarna givetvis utmärkt även för det ändamålet, prova att mata dom med en riktigt högkvalitativ ljudkälla (exempelvis DTS) så får du höra själv.

audio technica ath adg1x recension
Trots avsaknad av virtuell surround låter ADG1X förträffligt även i FPS-spel, såsom exempelvis Battlefield V.

För dig som verkligen vill krama maximalt ur lurarna så får du gärna kombinera dem med en bra DAC, vilket ger ytterligare ett snäpp kvalitet (PS4:ans handkontroll är inte världens mest kraftfulla källa att driva småtröga hörlurar med).

Mikrofonen ska vi också nämna. Även den är av ypperlig ljudkvalitet, vilket var väntat från ett företag som gjort sig kända för just sina mikrofoner. Faktiskt är nivån med beröm godkänd för att streama spel och spela in med ljud med, detta är förvånansvärt hög ljudkvalitet för att sitta på ett gaming-headset.

ATH ADG1X – Omdöme och betyg

Det är svårt att hitta större fel på ADG1X. Prislappen är förvisso saftig, närmare 3 000 kr, vilket inte kommer att göra den särskilt tillgänglig för de flesta gamers därute. Det är inte världens lyxigaste eller mest diskreta design (bortsett från kåporna) och storleken, parat med den fasta micken förpassar dem nog främst till användning i hemmets vrå. Men ljudmässigt kan ingen säga flaska. Detta är, med god marginal, det klaraste och mest högkvalitativa ljudet vi någonsin upplevt i ett par gaminglurar. Punkt. Fokus ligger på stereo, men den öppna designen gör dem högst användbara även i spel där orientering i ljudbilden blir viktig (såsom exempelvis FPS). Designen är smart och gynnar upplevelsen samtidigt som lösningen med förlängningssladd (vid behov) känns genomtänkt. Sure, vi kunde ha skippat volymkontrollen och den knäppande mute-knappen på kabeln, men detta är inga dealbreaker på något vis.

Vad det kommer ned till är hur mycket du värderar riktigt bra ljud. De flesta nöjer sig med OK eller bra till ett rimligt pris. Och det är inget fel i det. ADG1X är ett par formidabla spellurar med tillhörande, formidabel prislapp. 3 000 kr är mycket pengar och det går inte direkt att påstå att Audio-Technicas ADG1X låter 50% bättre än våra trådlösa referenslurar på PS4, Plantronics 800HS. Plantronics-lurarna bjuder på bättre surround-upplevelse och är bekväma i sin trådlöshet. Men det är ändå solklart att ATH ADG1X låter bättre, det är en helt annan HiFi-nivå och ljudkvalitet överlag – en kvalitet vi tidigare endast hört på studio-hörlurar riktade mot kräsna eller professionella musikkonsumenter. Perfekt julklapp att önska sig (eller be om bidrag till) och en ny referens i ljudkvalitet för gaming.

Audio-Technica ATH-ADG1X köper du till bästa pris här och stöder samtidigt senses, utan någon extra kostnad för dig.