• Skölj alltid munnen efter sockerhaltiga livsmedel så att bakterier inte får chansen att växa fritt annars bildas plack vilket leder till blödande tandkött, karies och hål i tänderna. Tandköttsproblem kan dessutom, på sikt, leda till hjärtsjukdomar, stroke och diabetes.
  • Borsta tänderna noga minst två gånger om dagen och i minst två minuter och försäkra dig om att du rengör alla sidor av tänderna. Eftersom tandborsten bara kommer åt tre av tandens fem sidor så är det bra att använda tandtråd mellan tänderna eftersom det ofta är just där som bakterier samlas. Be gärna din tandläkare att demonstrera vilken teknik som är bäst så att du inte borstar för hårt.
  • Byt tandborste var tredje månad eller oftare annars sprider du bara runt bakterier i munnen.tandtråd
  • Var noga med vilket munvatten du väljer. Många munvatten innehåller tyvärr för mycket alkohol vilket torkar ut vävnaderna i munnen och gör att man blir mer mottaglig för bakterier.
  • Undvik att småäta mellan måltiderna. Konstant småätande kan orsaka plack vilket bland annat kan öka risken för karies. Även drycker kan vara förrädiska, syran i raffinerat socker och kolsyrade drycker löser upp tandemaljen.
  • Rengör tungan med en tungskrapa varje morgon för att avlägsna tung plack och fräscha upp din andedräkt. En viktig orsak till dålig andedräkt är att bakterier lagras på tungan.
  • Ät livsmedel som naturligt hjälper dig att rengöra tänderna. Råa morötter och selleri är bra exempel på fast, krispig och naturlig mat som rensar tänderna alltmedan du äter dem.
  • Drick mycket vatten. Förutom att vatten hjälper matsmältningen och ger dig finare hy så håller det även dina tänder friska. Ju mer vatten du dricker desto mer bakterier sköljs bort från dina tänder vilket innebär mindre risker för tandköttsproblem, mindre hål och fräschare andedräkt.
  • Förhindra tandfrakturer genom att undvika att tugga på hårda frön, karameller, klubbor eller is etc. Detta skapar små sprickor i emaljen som under årens lopp resulterar i större frakturer och förstör dina tänder.