UBI Softs Child of Light är en stämningsfull och visuellt bländande klassisk saga och ett riktigt kul plattformsspel därtill.

Child of Light är sagan om prinsessan Aurora, som lever lycklig med sin far, kungen, i ett kungadöme långt, långt bort. Fadern älskar henne över allt annat och spenderar varje vaken minut med henne. Men så en dag ger han bort sitt hjärta till en kvinna som blir Auroras styvmor och på Långfredagen, så somnar Aurora in i en djup sömn, som gör att hon för världen betraktas som död.

Aurora är ljusets barn

Men Aurora är inte död, hon är fast i en drömvärld, av ljus och mörker, där hon måste lära sig nya tekniker, bygga upp vänskaper med ljusets tjänare och klura ut pussel emellan striderna mot drömvärldens mörka invånare. Child of Light påminner om ett Zelda med spelmekanik från Limbo och Final Fantasy. Limbo i fråga om sidoscrollandet och den bländade stilen på grafiken, som är det närmaste du kommer idag att kliva in i en John Bauer-sagobok. Men också i problemlösandet; här finns lådor du ska flytta till rätt hissar och hålla ned rätt knappar med. Från suveräna Rayman Legends finns en karaktär som påminner om Murphy, ljuspunkten Igniculus, som du kan styra antingen med R-spaken, touch-paden på PS4-kontrollern eller låta en kompis styra med en andra kontroller. Han kan röra sig fritt, plocka bonusar, hela Aurora (och vänner man plockar upp på vägen) samt göra fiender långsammare i strid.

Stridssystemet i Child of Light är ett lite old-school, turbaserat stridssystem – du väljer alltså en aktion och beroende på dess längd och snabbhet så måste du planera när du ska anfalla med svärd, magi eller försvara. Detta är vanligt i japanska rollspel och funkar bra här, men älskare av action och plattformsspel kan uppleva det som lite uppbrytande i flowet. Vi tyckte det gav en dimension till, då du kan skaffa vapen, förbättra dem med ädelstenar och planera ditt sällskaps bästa tekniker i varje strid.

child of light är ett visuellt mästerverk som ser ännu bättre ut levande (när det rör sig)

Child of Light är ett ganska öppet spel och snart får Aurora krafter som öppnar upp det ännu mer – såsom kraften att flyga/sväva fritt som en älva. Detta är oerhört befriande och coolt och ger den redan fantastiska grafiken och flowet ytterligare en dimension. Det är kul att få sväva runt i sina drömmar och ta sig till vilken punkt man vill, enkelt :)

Förutom grafiken, som är helt otroligt cool (kolla bara in Auroras hår, hur det rör sig!), så ligger också soundtracket som en vacker, stämningsfull sago-symfoni och skapar fint ljudtäcke åt den klassiska historien, som framförs på rim (både i mellansekvenser och i spelet). Detta bryter också upp flowet lite, men man kommer snabbt in i det och då är det udda på ett sådär originellt och kul sätt. Musiken är förresten skriven av Yoshitaka Amano, känd från just Final Fantasy-spelens kompositioner.

Alltså, grafiken i Child of Light... konst

Child of Light är inte så jättelångt, avancerat och mångsidigt som säg ett Zelda-äventyr. Å andra sidan är det heller inget fullprisspel, utan kostar faktiskt bara 150 kr (om du köper det via PSN/XBLA), alltså ungefär en fjärdedel av vad ett nytt, fullprisspel kostar. Och för den, relativt blygsamma pengen ändå, så är det ett visuellt mästerverk som kommer att ge dig många timmars glädje. Spela det med dina barn eller en god vän – alla kommer att älska fantasivärlden som UBI Soft byggt upp. Solklar full pott för priset!