Låste du verkligen dörren när du gick hemifrån i morse?

Det är en fråga som jag tror att många har ställt sig själva flera gånger. Själv minns jag när jag satt på ett plan till Cypern och grämde mig över huruvida jag dragit ur kontakten på strykjärnet eller inte? Och om spisplattorna verkligen var avstängda. Det är lätt att få hela semestern förstörd av all oro som dessa frågor medför.

Vi lever i dag i ett samhälle där vi stressar från sak till sak och sällan är närvarande i det som sker i nuet. Detta leder ofta till att vi gör saker på rutin och att vår tankspriddhet ökar. Jag har hört om människor som lyssnat på hög musik samtidigt som de dammsugit hela huset och inte förrän efteråt upptäckt att kontakten aldrig varit isatt… Eller kvinnor som blivit avbrutna av ett telefonsamtal mitt i makeup-rutinerna på morgonen och därför kommit med bara ett sminkat öga till jobbet… Eller människor som promenerat ut från tandläkaren med de blåa plastskydden kvar på fötterna.

Tankspridd

Antalet incidenter där folk tankar bensin i en dieselbil har ökat drastiskt de senaste åren. Enligt Renault Försäkring så är det minst 20 000 bilister som tankar fel bränsle i sina bilar varje år. Något som kan bli en väldigt dyr affär. För att inte tala om vad som kan hända om man glömmer att blåsa ut ljusen i huset där man bor… Tankspriddhet kostar.

Så vad kan vi då göra för att få bättre minne och undvika olyckor?

Johan Rapp, grundaren till Tankspriddas Riksförbund kommer med tre praktiska tips:

  • Berätta för dig själv vad du gör när du gör det.
    ”Nu stänger jag av spisen”. Jag lägger bilnycklarna här”.
  • Gör det genast.
    När du tänker på en sak – vänta inte till ”sen”.
  • Kasta alltid en sista bakåtblick.
    När du lämnar tåget, taxin, restaurangen, bion, hotellrummet, gör till vana att alltid kasta en sista blick innan du går.

Ja, att ta hjälp av våra övriga sinnen tycks vara en god hjälp. Om vi till exempel skulle rassla med nyckelknippan innan vi låser dörren så kommer vi ha lättare att minnas att vi faktiskt låst dörren eftersom vi minns ”rasslet”. Eller om vi är noga med att känna doften av ett utblåst stearinljus så kan detta doft-minne hjälpa oss att intyga att ljusen är utblåsta.

mattias ribbing

Den trefaldigt svenska mästaren i minne, Mattias Ribbing delar även han med sig av sina tips om hur vi kan träna upp vårt minne:

1. Hur du minns namn
Gör om namn till bilder. Maria kanske blir en krubba. Marianne kan bli en marianne-godis. Jan, en banan. Johan, ett juice-paket. Välj alltid det första du kommer att tänka på. Bilder med tydliga konturer minns hjärnan bäst. Se bilden framför dig samtidigt som du tittar på personen, så skapas kopplingar i hjärnan och du minns.

2. Fokusera på en sak i taget
Det är en myt att vi kan koncentrera oss på flera saker samtidigt. Istället hoppar vår uppmärksamhet fram och tillbaka, vilket tar tid och ger mindre hjärnkraft åt varje sak. När vi ger något vår fulla uppmärksamhet bildas skarpare minnen, och både resultat och effektivitet blir bättre.

3. Hur du minns enklare texter
Samtidigt som du läser ska du se innehållet framför dig som en film. Tidningsartiklar är perfekta att börja träna på. Står det om en rånare som flyr ut från en bank och jagas av två poliser, gör du det till en inre filmsnutt där du är regissören. Efteråt kan du utifrån bilderna återberätta texten med dina egna ord. Du kommer även att minnas delar i texten bättre som inte kom med i filmen.

4. Sluta ursäkta dig för att du har dåligt minne
Ansträng dig istället för att minnas så gott du kan. Hjärnan blir snabbt bättre och vänjer sig vid hur du vill att den ska arbeta. Att lära sig tänka i bilder är det viktigaste. Med lite träning börjar bilderna komma allt mer automatiskt.

5. Tänk igenom dagen som varit
Ta tre minuter varje kväll som du helt ägnar åt att tänka tillbaka på de viktigaste sakerna som hänt under dagen. Personer, namn, händelser, detaljer med mera. Efter bara några kvällar kommer du märka att du minns mycket mer och att minnena finns kvar mycket längre.

bättre minne