Hem Teknik / PrylarBild Test: Panasonic TX-65JZ2000 – för film- och spelälskaren
panasonic jz2000 recension Guld

Test: Panasonic TX-65JZ2000 – för film- och spelälskaren

av Christian Magdu

Uppdatering: För dig som letar liknande panel som JZ2000, men vill fokusera på gaming och har lägre budget, så kan du läsa vårt test av Panasonic JZ1500.

Det första man lägger märke till med Panasonic TX-65JZ2000 är hur smidig och kompakt kartongen blivit. När man lyfter själva tv:n ur den så känns den nästan som att man kan hänga den på väggen själv: med sina blotta 23 kg är detta nästan halva vikten mot förra årets värsting 65-tummare Panasonic HZ2000. Men betyder det att Panasonic JZ2000 är någon slags nedbantad version för 2021? Nej då, en hel del läckra, nya egenskaper bjuds det faktiskt på – läs vidare så får du alla svar.

HDMI 2.1 i all sin prakt

Den största – och mest efterlängtade – nyheten med Panasonic JZ2000 är stödet för HDMI 2.1, fullt ut. HDMI-standarden är numera en röra och eftersom HDMI 2.0 snart fasas ut så har man bestämt ”uppifrån” att ”allt nytt får kalla sig för HDMI 2.1” – trots att apparaterna kanske inte innehåller en enda funktion som är unik för 2.1! JZ2000 ger oss precis, som förra året, ALLM (automatiskt spelläge för konsoler kan man säga, som stänger av all bildbehandling för att öka svarstiden i bilden som i år flyger fram i 14 ms). Men nu får vi alltså även äkta stöd för både 120Hz (120fps) och VRR (Variable Refresh Rate – dynamisk bilduppdatering för att matcha materialet) vilket ger oöverträffad mjukhet på enheter som stöder dessa, till exempel Playstation 5 och Xbox Series X. I dagsläget är Xbox Series X faktiskt den enda maskin som drar nytta av alla nya funktioner fullt ut, inklusive VRR – något Sony ännu inte verkar ha aktiverat på PS5. Men glöm inte slå på VRR-stöd i själva tv:n först bara, som standard är det nämligen avstängt.

Panasonic JZ2000 kammar full pott i Xbox skärmtest. Foto: senses.se

Det är en overkligt häftigt känsla att flyga fram i 120fps i Call of Duty: Vanguard eller låta Forza Horizon 5 dubbla sin silkeslena bilduppdatering till nästan felfria 120 bildrutor per sekund, istället för 60, med VRR påslaget som kompenserar för enstaka tappade bildrutor och ”lurar” ögat att det hela flyter på lent som rinnande honung. Panasonic är först ut på marknaden att erbjuda 120Hz i 4K utan att tappa halva ljusstyrkan, tack vare sin senaste mjukvara, vilket gör att du alltså rent tekniskt kan få 4K, 120Hz och VRR – samtidigt (vi rekommenderar att du aktiverar 4K 120 Hz-Bypass mode för allra bäst kontrast och minst posterisering, i spel, på bekostnad av lite högre ljusnivå – detta stöds ej i film)!

Ett av det nyaste Mediatek-chippen tillåter detta tekniska kliv och det har även ändrat insidan på tv:n, vilket kan förklara den förändrade vikten och även den något annorlunda bildbehandlingen i år. Panasonic har länge legat i topp av alla premium-märken med sin bildåtergivning, även om närmaste konkurrenten från hemlandet Japan – Sony – tappert tagit in mark. Sony har en något bättre rörelsehantering i sina displayer, men Panasonic har som helhet den klart mest detaljerade och kontrastrika bilden, blandat med bländade vackra färger i HDR, bredast stöd för alla HDR-format samt i dagsläget hela kittet i fråga om 4K, 120Hz och VRR på gång (även om andra märken säger sig ha uppdateringar på gång som ska lösa detta även i deras modeller framöver).

Årets tv-modell har totalt fyra HDMI-anslutningar, varav tre pekar nedåt, två stöder 4K i 120Hz, VRR samt HFR (high frame rate, gäller input 1 och 2) samtidigt och en av anslutningarna sitter på sidan. Att koppla in och ut kablar när tv:n hänger på väggen är fortfarande lite knixigt, så vi rekommenderar att du säter i HDMI-kablar innan du hänger upp den. En av anslutningarna (input 2) stöder också eARC vilket är smidigt för dig med hemmabio eller ljudlimpa och vill styra ut allt ljud dit.

Bilden i fokus

JZ2000 forsätter hissa flaggan högt på bildfronten – här får vi marknadens just nu mest ljusstarka OLED-panel vilket gör under för exempelvis tecknade filmer i HDR, som ser nästan tredimensionella ut. Trots att det är LG som förser Panasonic med OLED-paneler, så lyckas japanerna klå koreanernas egna tv-modeller tack vare sin unika lösning för kylning och den egenutvecklade bildprocessorn HCX Pro AI. TV:n maxar på strax över 950 nits och det är brutalt bra på en panel i denna storlek och prisnivå (mer om priset nedan). Panasonic JZ2000 har också marknadens bredaste stöd för HDR, där den täcker klassiska HDR10, HDR10+, HLG och såklart Dolby Vision sen några år. Numera stöds också Dolby IQ (sen förra året) samt HDR10+ Adaptive Lightning, som är nytt för i år och motsvarigheten till Dolby IQ (som alltså anpassar sig efter rummets belysning). Lite trist, för bildpurister som oss, är Dolby IQ fortfarande har en del låsta bildförbättringar som inte går att stänga av. Nyttan är självklar med IQ och Adaptive, att HDR:en justeras efter rummets ljus (bra för dig som inte har biogrotta och alltid mörkt) – men varför inte låta oss styra nivån på ”förbättringar”? Till årets nyheter hör även AI-läget som ska analysera bildmaterialet och automatiskt anpassa inställningarna efter detta. Det fungerade bra, men för oss som gillar kontroll och ”korrekt” bild så kändes det lite slumpartat så vi höll oss främst till Filmmaker mode och våra egna värden i Pro-läget.

Kör vi igenom referensscenerna från filmbiblioteket så märker vi att svärtan i öppningsscenen till Oscarsvinnande The Revenant fortfarande är av referensklass, men att övergången i near black (avgrundssvarta) toner är aningens aning grövre på JZ2000 än på HZ2000 eller GZ2000 för den delen (posterisering). Det är ingen jätteskillnad, men den är synlig, särskilt om man jämför A-B. Kollar vi öppningsscenen över alperna till småtrista Kingsman: The Golden Circle så bländas vi nästan av strykan i ljuset från snön och solen bland bergstopparna, men anar också aningen lite mer brus i bildens finaste detaljer. Här är det målfoto, men snackar vi marknadsledande bild så ska man granska den i sömmarna och JZ2000 håller toppklass – även om den ligger strax under den råa precision som GZ- och HZ2000 bjöd på, med sina kretsar och nästan 20 kg extra vikt. Detta kan vara en kompromiss-lösning i år för att få stöd fullt ut för HDMI 2.1, något som varit en utmaning för många tillverkare ända sedan den skakiga lanseringen av 2.1-standarden sista kvartalet 2020. Panasonic meddelade nyligen att man flyttar tv-tillverkningen från Tjeckien och detta kan innebära att det kan vara helt nya komponenter och andra spännande nyheter på gång för 2022-modellerna.

Samtdigt som posteriseringen är något mindre mjuk så är hanteringen av skuggor – ironiskt nog – bättre än någonsin. Detta beror högst troligen på Panasonics suveräna kalibrering från fabrik, där deras toppmodeller senaste åren varit så nära referensnivåer rakt ur kartongen, att faktisk kalibrering för det mesta blir onödig eller gör marginell skillnad. I Filmmaker mode får du fortfarande den mest korrekta färgsättningen, ljuset och kontrasten utan att behöva ändra på någon inställning – även om kalibrering i just ditt rum och dina ljusförhållanden rent teoretiskt kan krama ur ytterligare lite till. Dynamic HDR är värt att prova att slå av och på, då det faktiskt kan ge lite bättre definition i ljusa partier av HDR.

Några av världens bästa regissörer förklarar varför Filmmaker mode på tv-apparater är viktigt.

JZ2000 fixar också en tidigare, mindre bugg med hackande bild i HDR-läge på filmer med hög kontrast och omfattande rök/dimma. Vi är inga fans av ”bildförbättringstekniker” som BFI (black frame insertion) men det kan vara värt att prova och se om det ger dig intryck av ännu mjukare filmbild i 24p. Tänk dock på att detta ”trick” minskar ljusstyrkan och kan återinföra problemet med skippade bildrutor.

Uppskalningen av bild från tv-signaler eller 1080p Full HD-källor, såsom Blu-ray, är också fortfarande utmärkt (Gudfadern-boxen känns som den får nytt liv); resultatet känns både snyggt och naturligt högupplöst.

Bästa inbyggda ljudet i en tv?

Panasonic kör sedan två generationer tillbaka inbyggda Dolby Atmos-högtalare från Technics på sina toppmodeller och i år tar man allt upp en nivå med JZ2000. TV:n har fått en kalibreringsfunktion (360 Soundscape Pro) där du med hjälp av en mikrofon i fjärrkontrollen – om du orkar hålla uppe denna i öronhöjd och peka den framåt i cirka två minuter – får en ljudbild som är förvånansvärt omslutande och övertygande. Basen är fortfarande akilleshälen, men denna kan du antingen hjälpa på traven med en extern baslåda eller faktiskt bara tacka och ta emot att det är en av de bästa inbyggda basar du kan få (rätt inställd), som vi hittills hört på ett integrerat Dolby Atmos-system (och extra kul att inbyggda Disney+-appen nu också är kalibrerad för det ljudet i tv:n).

Ljudet från Technics lyfter JZ2000 till nya höjder i år. Foto: Panasonic

MyHomeScreen forever

På tal om appar så är det gamla, goa MyHomeScreen (gamla FireFox tv) som gäller på flaggskeppsmodellen – även i år (numera uppe i version 6.0). Detta är som bekant inte Panasonics allra starkaste gren, och visst kan man diskutera om en Android-lösning som i bolagets enklare modeller inte vore att föredra. Men, å andra sidan får vi riktigt rapp respons och ett grundutbud som ändå levererar det mesta som du kan önska i app-väg. Du får prova dig fram vad du gillar för klient bäst, vi tyckte till exempel att Disney+-appen i Panasonics tv gav något bättre färger i Dolby Vision än Xbox-appen. Däremot var ljudet bättre via Xbox. Hursomhelst så har de flesta idag antingen någon slags smartbox (Apple TV eller dylikt) eller en konsol att köra via, så denna del är ärligt talat ingen större dealbreaker (du kan även köra en Chromecast för ett par hundra, där du kan casta allt från din smartphone till tv:n). Vi tar faktiskt gärna det mindre, piggare och smidigare gränssnittet istället.

Fjärren kan kännas som lite av ett nedköp i år, då den är helt i plast och saknar bakgrundsbelysning, till skillnad från förra årets snygga fjärr som dessutom kom i borstad aluminium. Å andra sidan har fjärren lite nya snabbknappar för appar och kalibrerings-mick för ljudet så, you win some you lose some (du kan också köra valfri Panasonic-fjärr till valfri tv, tips från coachen…).

Nya fjärren (höger) till JZ2000 mot gamla till HZ2000. Foto: senses.se

”8K” är ett sånt där buzzword som förekommer i marknadsföring här och där och en del tillverkare börjat med på sina paneler och ni läsare frågar om. Av vad vi sett hittills är det inget som imponerar – än. Sanningen är att det knappt finns bra 4K-material idag digitalt, på grund av begränsningar i bandbredd och komprimeringsteknik (annat än i fysiska UHD-utgåvor). 8K-material i skrivande stund består främst av enstaka demo-scener eller nischade kanaler (Japan har börjat laborera med 8K-sändningar för tv), inget som egentligen är vettigt content för gemene man. Spelkonsolerna i dag ”ska” stödja upplösningen, men vad det innebär exakt har vi inte sett än. I praktiken är 8K inget som kommer påverka vanliga konsumenter under de närmaste åren, så vårt tips är att inte välja tv idag efter eventuellt 8K-stöd utan gå på bäst (4K) bild.

Summering: Panasonic JZ2000 håller fanan högt för den japanska jätten och är återigen en 65-tummare av referensklass för bild i filmer och tv-serier och numera även en utsökt tv att uppleva moderna spel på (PS5, Xbox Series och PC via FreeSync Premium). Den har skalat av en massa vikt och faktiskt en hel del på prislappen också – riktpriset ligger på cirka 37 000 kr i år, vilket förvisso inte kommer passa alla plånböcker, men samtidigt är det väldigt mycket lägre än närmare 50 000 som tidigare flaggskeppsmodeller nosat på. För dig som söker toppbild i filmer och tv-serier och även spelar på moderna format så är JZ2000 en svårslagen kombination av allt du skulle kunna önska dig. För dig som inte har de senaste konsolerna, eller kanske inte spelar så mycket (eller inte spelar alls) så är JZ2000 fortfarande ett mycket bra och framtidssäkert val, men de kan samtidigt vara värt att kika på om du kan få tag i någon av modellerna GZ2000 eller HZ2000 till ett bra pris, då bilden i dem fortfarande är bland det bästa i vi sett med rätt material (främst UHD 4K-filmer).

För oss på senses, som både älskar film och spel så kan valet dock inte bli enklare – ingen tv-modell på marknaden idag gör allt sammantaget så bra som Panasonic JZ2000. Så den blir given, ny referensmodell här på redaktionen!