Hem Film & TV Recension: Gudfadern (box) – Omertà Edition (BD)
gudfadern omerta edition Guld

Recension: Gudfadern (box) – Omertà Edition (BD)

Omertà är ett sicilianskt begrepp som i princip betyder ”tystnad”; att inte tjalla om maffian eller tala med polis och myndigheter. Man behöver bara gå till svenska förortsgangsters för att se samma kodex – ”golare har inga polare”. Maffian skrämmer och fascinerar och ingen filmhistoria har fångat den klassiska, sicilianska maffian i USA och människorna bakom dem som Francis Ford Coppolas Gudfadern-filmer, där ettan och tvåan ofta toppar listor över världens bästa filmer. Genom tiderna. Den episka berättelsen om familjen Corleone lämnar garanterat ingen oberörd och spänner verkligen ett helt liv, från Michael Corleones (Al Pacino) uppgång i ettan till hans slut i trean.

Nu kommer en ny box från Paramount, en i raden specialutgåvor med den klassiska trilogin och denna gång i Blu-ray, med full HD-bild och remixade ljudspår i Dolby True HD 5.1. De första filmernas dryga 40 år på nacken går inte att hela maskera – och det ska man inte heller. Den tidsenliga grynigheten, ljussättning och typiska 35mm-skärpan hör till. Samtidigt är det lätt att konstatera att Gudfadern-filmerna aldrig sett så här bra ut, med en stillhet och naturlig ton i bild och färger som påminner om en digital projektion av en klassisk 35mm-film på bio.

Ljudet är ett lyft från tidigare utgåvor, tack vare True HD-formatets ökade upplösning, och bör verkligen avnjutas på en bra surroundanläggning. Såklart inte något som konkurrerar med moderna actionfilmer, men med en fin nerv som lyfter dialogen och det gåshudsinbringande soundtracket.

Förutom en hel skiva med extramaterial med de sedvanliga dokumenterärer och inslagen, varav många vi sett förut.finns här ett annat riktigt kul inslag för samlare: boxen även innehåller stills med foton från filmernas inspelning, citat- och även en samling trivia-kort med all kunskap du kan tänkas behöva kring världens kanske mest älskade filmtrilogi. Och skulle det inte räcka får du även med kylskåpsmagneter

gudfadern omertà edition recension

Priset sen då? I skrivande stund säljer alla större handlare boxen för futtiga 349:-, ett erbjudande du inte kan säga nej till. Seriöst, det kan du inte. Inte ifall du vill undvika att vakna upp med ett hästhuvud i sängen…