Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Layers of Fear VR (PSVR)

Recension: Layers of Fear VR (PSVR)

Jag är hyfsat ny på att spela VR-spel och jag lyckades verkligen pricka in två riktigt läskiga spel att börja med. För ett tag sedan recenserade jag Doom 3 VR-Edition och jag diggade verkligen att få gå runt och uppleva spelet på ett helt nytt sätt. VR-tekniken till Playstation 4 (Pro) är riktigt imponerande i fråga om hur precist dina huvudrörelser och handrörelser först över till spelet. Det jag däremot känner är lite synd är att det är ganska låg upplösning i VR-glasögonen, något som har att göra mer med förra generationens hårdvara än något annat (skönt att Playstation VR 2 då är på gång). Dagens betraktelse är Layers of Fear VR och det här är också ett perfekt spel för att få en VR-uppdatering.

Vi rör oss genom ett tillsynes övergivet hus. Sakta så samlar vi på oss mer och mer ledtrådar om vad som skett. Vi är en konstnär som sakta förlorar förståndet, samtidigt som världen runt omkring oss förändras. Kommer vi kunna hitta sanningen om det förflutna och låsa upp framtiden? I Layers of Fear VR får man uppleva krypande skräck på ett helt nytt sätt.

Layers of Fear, från Polska Bloober Team, släpptes redan 2016 och nu släpps det igen, denna gång i VR-utförande. När jag spelade Doom 3 – VR Edition så spelade jag med den ordinarie handkontrollen, men denna gång så använder jag Playstation Move (motion controllers) – vilket spelet kräver – för första gången. För mig öppnade det upp en helt ny dimension av vad man kan göra i VR. Du kan använda höger och vänster hand att plocka upp saker, vrida och vända på objekt och öppna lådor, till exempel. Till slut så känns det hela så normalt att du nästan kan känna texturerna på sakerna du plockar upp, för hjärnan blir så lurad. Det gäller att vara noggrann och inte missa en enda sak. Vrid och vänd på allt du hittar. Det kan ibland vara svårt att se, men med en enkel knapptryckning så kan du läsa texten på brev och dylikt mycket tydligare. En annan, fin detalj är att du när som helst kan få fram tutorial-text och se vad de olika knapparna på kontrollerna gör. Du kan välja om du vill spela spelet stående eller sittande. Personligen så vill jag vara bekväm när jag spelar spel så jag valde sittande, men testade att stå en stund också. Att stå ger faktiskt ytterligare en dimension i det hela. Du får däremot vara noga med att inget finns i närheten av dig du kan vifta ned, för det är både en och två gånger du kommer hoppa till av ren skräck!

Ljudet och musiken är perfekt för att skapa otäck stämning redan från första bildrutan. Man är på helspänn hela tiden och jag insåg efter ett stunds spelande att jag hade kramat mattan med tårna så pass att jag hade ont i tårna! Precis som med Doom 3 VR-Edition så blinkar det till varje gång du använder knapparna för att vända på dig. Anledningen är för att du ska kunna hålla koll på åt vilket håll du står, men jag tycker (åter) det är en ytterst onödig grej och hade gärna sett att den funktionen skulle gå att stänga av.

Doom 3 släpptes 2004, så att grafiken var ganska kantig och ”ful”, vilket är förståeligt då det är en gammalt spel. Layers of Fear släpptes 2016 och på dessa tolv år mellan spelen har det hänt en hel del i fråga om grafik. Fast tyvärr märks det inte här. Layers of Fear ser inte så mycket nyare ut än Doom 3, vilket är väldigt synd.

Sammanfattningsvis så är Layers of Fear VR ett riktigt läskigt och coolt spel, som verkligen fungerar perfekt i VR-format. En del grafiska skavanker och det faktum att en del pussel är lite för svåra för sitt eget bästa drar ned betyget från toppskiktet. Men en rekommendation till Layers of Fear VR måste ändå ges, om du har all utrustning – och vågar – uppleva det.