Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Doom 3 – VR Edition (PSVR)

Recension: Doom 3 – VR Edition (PSVR)

Doom 3 släpptes redan för 17 år sedan. Jag spelade igenom det på min Xbox 360 och redan då, på en 32 tums Tjock-TV, så var det ett riktigt läskigt spel. Du var aldrig säker; det kunde dyka upp något bakom dig när som helst och attackera dig. När du sen kommer till mörka sektioner av spelet och den enda ljuskällan du har är din ficklampa så gjorde det att pulsen ökade ännu mer.

Pressbild: Bethesda / Playstation - Doom 3 - VR Edition - Copyright 2021 - Meeting with a monster.
Pressbild: Bethesda / Playstation

Så när jag hörde talas om ett Doom 3 – VR Edition så gjorde mitt hjärta ett glädjeskutt och samtidigt började svetten bryta fram i pannan. Jag hade inte kört så mycket VR innan så innan jag gav mig i kast med Doom 3 – VR Edition så testade jag lite andra, mindre otäcka-spel på Playstation VR. Tekniken är riktigt imponerande och det är noll lagg mellan dina rörelser och det du ser framför dig. Det är helt otroligt hur coolt och precist det är. Det enda som är synd och skvallrar om att tekniken har mognad kvar att nå är att upplösningen inte är tillräckligt hög än (ens på PS4 Pro), så du tydligt ser pixlarna. Sen rekommenderar jag att du har ett par ordentliga, in-ear lurar med bra bas och klart ljud. För du kan inte få på dig några större hörlurar över PSVR-hjälmen.

Pressbild: Bethesda / Playstation - Doom 3 - VR Edition - Copyright 2021 - Meeting with a human monster.
Pressbild: Bethesda / Playstation

Precis som nämns i vår PSVR-recension för fem år sedan så är hjälmen bekväm och går att spänna fast ordentligt så den inte ramlar av eller glipar under spelsessionen. Har du (som jag) glasögon så går dessa alldeles utmärkt att ha kvar på sig under hjälmen. Så nu är det dags att köra igång… Jag sätter på mig hjälmen och tar upp handkontrollen. Mellansekvenserna är inte i VR, utan de spelas upp framför dig som på en stor skärm och när de är över så öppnas världen upp. Du kan nu se dig omkring 360-grader. Känslan är total och hjärtat börjar direkt att slå – för även om det var närmare två decennier sen jag spelade det här spelet sist så minns jag att det är inte är en så lång respit innan det börjar hända läskiga grejer.

Pressbild: Bethesda / Playstation - Doom 3 - VR Edition - Copyright 2021 - Take aim.
Pressbild: Bethesda / Playstation

Att gå framåt och ”strafa” funkar perfekt och du ser dig omkring där när du rör dig. När du ska vända dig om så styr du åt sidan som vanligt – men nu blir det istället hackigt och det blinkar för varje sektion du vänder dig. Detta är för att du ska hålla koll på vad som är framåt. Problemet för mig är att jag redan vet vad som är ”framåt” och det är helt naturligt för mig att vända mig medans jag rör spaken. Så blinkadet och hackandet blir det som gör mig åksjuk och illamående. Vilket är synd, för detta hade säkert gått att lösa på ett annat (bättre) sätt. Sen är det lite tråkigt att du inte har en virtuell ”kropp”. Dina händer svävar i luften och du har inga ben. Hade du haft en kropp hade du alltid kunnat veta åt vilket håll du stod och realismen hade ökat ännu mer.

Pressbild: Bethesda / Playstation - Doom 3 - VR Edition - Copyright 2021 - Shotgun
Pressbild: Bethesda / Playstation

Du siktar med att lyfta kontrollen och så skjuter du på sedvanligt sätt. Det här är genuint skit-läskigt när det dyker upp fiender bakom dig får du kasta dig runt. Var noggrann med hur du sitter och ha inget i närheten som du kan slå i eller slå ut, för du kommer fladdra runt som en galning!

Efter en stunds spelande så känner jag att hjälmen gör lite ont och jag mår illa. VR är en ganska krävande upplevelse och i mitt fall kan jag inte sitta alltför länge åt gången.

Pressbild: Bethesda / Playstation - Doom 3 - VR Edition - Copyright 2021 - Health upload.
Pressbild: Bethesda / Playstation

Sammanfattningsvis så är Doom 3 – VR Edition helt klart värt en rekommendation om du har hårdvaran och även om inte VR-upplevelsen är helt perfekt än så är det nära nu – blir Sonys nästa Playstation VR till PS5 kittet vi alla väntat på (en enda kabel låter i alla fall lovande)? Världen i Ready Player One är inte många år bort nu och till dess så har vi många, coola spel att uppleva i en virtuell värld.

Fotnot: Även om det inte krävs så upplever du Doom 3 VR klart bäst med Playstations Move-kontroller och gevärssiktet (PS VR Aim Controller) – det ger en helt ny dimension åt inlevelsen!