Hem MobiliOS Test: Apple iPhone 11 + iPhone 11 Pro Max
iphone 11 + iphone 11 pro max senes.se recension Silver

Test: Apple iPhone 11 + iPhone 11 Pro Max

iPhone 11 är släppt och vi haft några dagar innan release på oss att hård-testa för att dela våra förstaintryck med er läsare. Vi ska denna gång inte lägga för mycket tid på iPhones historia, utan hoppar rakt in i vad som är nytt, gammalt, plus och minus samt om det blir en köprekommendation (eller kanske ett måste?) eller inte av Apples nya iPhone 11-modeller.

Stöd senses.se och få bästa pris på iPhone 11 & iPhone 11 Pro Max.

iPhone 11 – instegsmodellen

Efter ett mellanår av S-modeller, med galet förvirrande namn som Xs och Xr, så gör Apple rätt i år och ger oss en instegsmodell som börjar på nya generationens siffra: iPhone 11. Denna grundmodell är symboliskt billigare än instegsmodellen (Xr) var förra året (försumbart i sammanhanget, 300 spänn) vilket hade blivit ännu billigare om vi inte haft så svag krona och feltänkt kemikalieskatt, som automatiskt drar upp priset med 440 kr + växelkurs i Sverige (men du får samma telefon med kemikalier, utan skatten om du importerar från valfritt EU-land – logiskt nog). Alla iPhone 11 får den mellanstora, 6.1″-skärmen, vilket räcker bra men tråkigt nog endast är en LCD-skärm med 326 ppi och 1792 × 828 pixlar. Det är OK, men lite i lägsta laget för en premium-lur som iPhone ändå är med tanke på prislappen. De flesta Android-konkurrenter har minst Full HD, om inte 4K (vilket i och för sig är helt onödigt på en så liten skärm, men ändå – oftast bättre paneler) och parat med Apples ekonomiska val av LCD-display – som inte ens är AMOLED – så är förstaintrycket lite av en besvikelse på Apples ”nya” iPhone.

senses iphone 11 test skärmen

Samtidigt är det, såklart, ingen dålig skärm vi får: färgerna är fortfarande lysande klara och vackra (bland de bästa på marknaden) och det hela lyfter ännu mer tack vare Apples implementation av HDR – både HDR10 och det dynamiska, ledande HDR-formatet idag Dolby Vision. Det senare innebär ett enormt lyft för kontrast, färger och bild – det största lyftet för bild sen övergången från analog till digital bild, skulle vi säga – särskilt i UHD 4K-filmer som stöder det (vilket många filmer gör i Apples eget ekosystem, än så länge kallat iTunes, men snart Apple Movies). Att se film på iPhone har alltid varit en oväntat angenäm upplevelse, men detta växte just avsevärt.

iPhone 11: En kamera utöver det vanliga

En annan sak som utvecklats, relativt mycket i år, är kameran. Denna har begåvats med ännu bättre optik, återigen 4K-egenskaper samt en dubbel uppsättning kameror – som ärligt talat, är rätt fula på baksidan – men ger 12MP, vidvinkel och ultravidvinkel. Du som vill ha ut ännu mer av kameran bör kika på iPhone 11 Pro (som vi går igenom lite längre ned i artikeln). Bildkvaliteten är verkligen ypperlig: iPhone 11 tar snygga, snabba och färgglada foton (med smart HDR). Den digitala funktionen (”nattläge”) som ljusar upp mörka bilder, ger tidvis extremt bra resultat och kan göras helt automatisk. Alla användare har det nu i sig att framstå som mästerfotografer med relativt lite kunskap och förberedelse – bara välj rätt läge, någorlunda vettigt motiv att fota, hyfsat ljus och tryck av. Hej, Ansel Adams!

iphone 11 pro max senses porträttläge test
Porträttläget är om möjligt ännu bättre i år. iPhone 11 Pro Max är kanske marknadens just nu bästa kamera (klicka på bilden för förstoring och zooma själv). Foto: senses.se

För dig som tillhör selfie-generationen så kan vidvinkeln också vändas framåt och ge dig en bild som blir lite mindre nuna i close-up och mer av något som känns som ett porträttfoto. Även husdjur ska nu kännas av bättre och få den där ”filmstjärnelooken” med kort skärpedjup – men vi hade inga (tillräckligt) fluffiga medlemmar på redaktionen att testa på.

iphone 11 kamera app
Äntligen gott om proffsinställningar i kamera-appen (Pro Max). Foto: Apple

2007 ringde och ville ha sin teknik tillbaka

Det tog tio år för Apple att ge oss något som liknande vattentäthet. Döm om vår förvåning när vi än idag – 12 år senare, ändå får samma, trötta 5W-laddare till en telefon som ska föreställa premium och top-of-the-line. Det är rent ut sagt pinsamt. Långsam och föråldrad är bara förordet; medan konkurrensen skickar med laddare upp till 65 W – för telefoner som kostar ungefär hälften av iPhone 11 och laddar 50% på ett par minuter – så förväntas iPhone 11-ägare själva bekosta ytterligare inköp av en modern laddare. Detta är så dumsnålt så klockorna stannar och något som bara spär på känslan hos kritikerna att Apple blivit orimligt giriga och för länge sedan omkörda; både tekniskt, funktionellt och framförallt i fråga om värde för pengarna.

Apple 5w-laddare
Denna laddare vill vi aldrig mer se skickas med en ny iPhone. Foto: Apple

På tal om snålhet har Apple också plockat bort dongeln som låter dig koppla in 3,5mm-anslutningar i lightningporten. Ingen katastrof förvisso, då trådlösa hörlurar blivit så dominerande (om man nu bara tänkt på att inkludera en högupplöst kodek till dessa, så att man kan utnyttja ljudkvaliteten fullt ut på iPhone 11…). Men ändå, åter absurt dumsnålt för en liten kabel som kostar Apple maximalt ett par kronor.

Schysst batteritid

På den goda sidan, när vi talar om laddning, så är batteriet i iPhone 11 ännu bättre än det i iPhone XS, som redan det var bättre än iPhone X. 17 timmar ska gå att köra video (förmodligen med låg ljusstyrka och flygplansläge), vilket är rejält och i praktiken räcker en laddning lätt en arbetsdag, även om du är tämligen flitig användare (undantag: krävande spel). Ett större batteri, kombinerat med mer strömsnål teknik känns av och är väl värt de 11 gram som iPhone 11 gått upp i vikt.

iPhone 11 är clean och snygg i Product (RED)-utförande. Foto: senses.se

Bra ljud, men…

iPhone har alltid stoltserat med bra högtalarljud för sin lilla, slanka design. Och iPhone 11 kan skryta med bäst högtalarljud hittills, bland annat för att Apple lagt in virtuellt surround för att kunna köra Dolby Atmos. Ja, du läste rätt – Dolby Atmos, bioljudsformatet som normalt kräver 8 till 34 högtalare. Och även om man kan dra på smilbanden åt hur bra UHD 4K-filmerna med Dolby Vision och Dolby Atmos ser ut och låter – till exempel Spider-Man: Into the Spiderverse (som har DV på Apples filmtjänst, men inte på fysiska UHD-utgåvan) så kan man inte låta bli att samtidigt få lite högt blodtryck över Apples prioriteringar. För när förstaintrycket lagt sig står man där med en total gimmick, en dyrköpt licens från Dolby som i praktiken kommer att användas av… ja, vem? Atmos fungerar bara om du kör ut ljudet på filmer rakt ur telefonens högtalare. Och när ser du dig själv göra det, i verkligheten? På bussen? I sängen? I favoritsoffan, istället för att titta på din 100″ projektorbild eller knivskarpa 65″ OLED och lyssna via Dolby Atmos-surroundsytemet med riktiga högtalare? Detta är ett kul partytrick som imponerar på publiken, men som inte har något reellt värde för någon större andel användare.

Spider-Man: Into the Spiderverse i 4K med Dolby Vision
Spider-Man: Into the Spiderverse i 4K med Dolby Vision är en utmärkt film att inviga nya telefonen med. Foto: Sony

Här hade Apple chansen att lyfta iPhones sedan länge eftersatta ljudkodekar för trådlös överföring – ni vet, flera år gamla HD-ljud-nymodigheter som aptX, aptX HD och inte minst det helt gratis och öppna Sony-formatet LDAC – något som gör under för ljudkvaliteten i bra hörlurar. Men har man gjort det? Nej. Här är åter samma, gamla trötta AAC som dominerar – en kodek som förvisso låter helt OK – men kom igen nu! Här är Apple tre år efter konkurrensen – igen. Varenda kina-lur som släppts senaste åren har alla dessa kodekar inbyggda, eller kan enkelt installera dom (ja, Qualcomm må vara Apples ärkefiende och äger licensen på aptX, men LDAC är ju helt gratis att implementera). Android-lurarna låter dig också aktivt välja kodek, vilket ger total kontroll på ljudkvaliteten beroende på vad din hörlur har stöd för. Detta hade varit en uppgradering av ljudet på iPhone som hade gjort verklig skillnad för så extremt många användare. Men istället får vi virtuellt surroundljud…

Nytt A13-chip leverar nya rekord

A13 Bionic, som är huvud-chippet som sitter i iPhone 11 (och Pro), presterar åter bäst och är ännu mer strömsnålt än tidigare. Geekbench 5 har publicerat siffror som visar imponerande 5 472 poäng i single-core och 13 769 poäng med multi-core. Det är en bra bit (hela 70%) snabbare än närmaste konkurrenten, Snapdragon 855 Plus. Tidiga siffror på Huaweis nysläppta Kirin 990 tyder på att den ungefär motsvarar Snapdragon 855 och – enligt preliminära siffror från Geekbench – mäter den upp 3 842 singel och 11 644 multi (eftersom Kirin 990 just är släppt måste man dock ta siffrorna med hälsosam nypa salt – men de är ändå bra som mätbar referens). Närmaste konkurrent lär blir Samsungs nya Exynos 9825, som dock endast verkar prestera nästan lika bra som förra generationen A12-chip, med siffror som ligger ca 20% efter A13 (4 532, respektive 10 431). Så på pappret vinner Apple lätt denna rond. Men – man ska ha i åtanke att siffror i ett mätprogram inte säger hela sanningen om faktisk prestanda i den riktiga världen. Där avgör i hög grad mjukvarans kvalitet och samverkan mellan komponenter (iOS 13 är lovande, men buggigt, så vi råder alla att vänta med att uppgradera efter 30 september då 13.1 är planerat att släppas). Men detta är ändå någon slags påtagligt bevis på att Apple (åter) är herre på teoretisk-prestanda-täppan.

iphone 11 a13 bionic apple arcade
Spel gör sig bättre än någonsin på A13 Bionic och Apple Arcade är ett bra koncept med en låg månadsavgift för en katalog blandade spel. Foto: Apple

Vattentät och tuffare tag?

Nu har iPhone 11 och Pro fått varsin version av IP68-klassning, vilket i teorin innebär att de ska klara att vara nedsänkta i två respektive fyra meters djupt vatten i 30 respektive 120 minuter. Och det är ju bra i teorin, men bör beaktas med en stor brasklapp: Apple är fortfarande stenhårda kring vattenskador på alla sina produkter och skulle du få en sådan på din iPhone 11 så gäller inte garantin, även om argumentet ”men ni lovade ju att produkten skulle vara vattentät!” inte skulle kännas helt orimlig i detta fall. Detta eftersom Apple tydligt understryker att skyddet kan försämras med tiden, på grund av slitage, stötar, att man tappat luren et cetera. Så se det istället som en liten, extra livlina i bakfickan, men tänk inte att du köpt dig någon slags undervattens-GoPro.

iphone 11 vattentät

Vad gäller spruckna displayer så är detta en stor inkomstkälla för Apple (och diverse, mindre mobilreparatörer i våra städer). I år ska glaset vara ännu bättre, ännu starkare och helt exklusivt för iPhone. iPhone 11 Pro Max rapporteras dock ha produktionsproblem med glaset (oklart om det är något fel eller bara underkapacitet som skapar brist) så vi skulle helt klart – likt socialstyrelsen – fortsatt rekommendera att använda både skal och skydd. Ett märke vi haft goda erfarenheter av under åren är amerikanska ZAGG och de släpper nu både genomskinliga skal, som ser helt OK ut omslutandes din nya lyxlur, med D30-teknik för att bättre klara höga fall (Piccadilly, 349 kr). Här finns också ett display-skydd från deras undermärke Invisible Shield, som är föredömligt enkelt att installera – steg för steg med hjälp av en ram, så du slipper alla sneda omtagningar. Skärmskyddet är antibakteriellt, med olje- och fettavvisande behandling samt en EyeSafe-teknolgi som tar bort delar av det skadliga, blå ljuset utan att förändra färgerna (Glass Elite VisionGuard+, 349 kr).

Skärmskyddet och skalet lägger såklart på lite konturer, men är överlag ganska snygga. På bilden Glass Elite Visionguard+ skärmskydd och Crystal Palace Clear-skal. Foto: senses.se

Ett skydd vi verkligen diggar är Gear4s Holborn (349:-), eftersom det har en behandling med anti-glid (till skillnad från Crystal Palace, som är helt len plast). Det ger stadga på exempelvis ett tågbord på resan (och att ställa upp telefonen mot något för att se på film), men nackdelen är att det är färgat så du får ju inte visa upp din flashiga, midnattsgröna färg du väntat så länge på.

Gear 4 Holborn (Burgundy) på iPhone 11 Pro Max. Foto: senses.se
Crystal Palace Clear ger samma skydd (D3O) i genomskinligt skal, men tyvärr är ytan blank och blir då halare. Foto: senses.se

Angående design så är den, av många hatade, svarta sorgkanten (”flärpen”, som introducerades på iPhone X) tyvärr kvar. Många konkurrenter på Android har genom åren kopierat Apples knapplösa display och löst detta snyggare och bättre, enligt vår mening. För oss är det ingen dealbreaker, men med tanke på hur många om klagat så borde Apple i sin tur kanske sneglat lite på konkurrenterna denna gång (även i detta avseende).

iPhone 11 kommer i sex färger – mintgrön, RED (som ger pengar till AIDS-forskning), gul, grå, svart och ljuslila. Personligen blir det röd här som referens på redaktionen, dels för att den stöder en god sak, är snygg och det är praktiskt att slippa höra ”var lade jag nu iPhonen…?!” eftersom denna lyser starkt och klart.

Röd är snygg, stöder en god sak och syns bra överallt. Foto: Apple

Ska jag köpa iPhone 11?

Prislappen landar på 9 295 kr för en standard iPhone 11 med 128 GB (64 GB är i minsta laget om du ska filma 4K och använda dig av speltjänsten Apple Arcade, som installerar spel som tar en massa plats). Det är en inte obetydlig slant för de flesta konsumenter. För detta får du en gedigen och välutrustad telefon med grym kamera, schysst (men något lågupplöst) skärm och Apples iOS-system, som ändå är det minst struliga och mest väl-kurerade av alla befintliga operativsystem för telefoner idag.

Samtidigt är det ofrånkomligt att iPhone är en dyr telefon och Apples prisstrategi har gjort att även Android-tillverkarna dragit upp priserna på sina modeller. Ser man rent tekniskt så får man mycket mer värde för pengarna av exempelvis en OnePlus 7, som kostar runt 6 000 kr. Men då får du inte den strålande kameran och iOS – en omställning som inte känns helt smärtfri för många – och något Apple är väl medvetna om. Har du en iPhone som är mer än två generationer gammal så är iPhone 11 ingen dum uppgradering, men samtidigt har den en del skavanker som retar oss och onödiga ploj-funktioner som bara drar upp priset.

BETYG – iPhone 11 (Red) 128GB: 7 (Rekommenderas)

Test: iPhone 11 Pro Max – för proffsen?

Det stora dragplåstret i år ändå, onekligen, Apples satsning på att få in en ”Pro”-modell även bland sina iPhones. Om den i slutänden är så ”Pro(fessionell)” som man vill göra gällande, återkommer vi till längre ned.

iphone 11 pro max midnight green midnattsgrön senses
Så ser den ut, den eftertraktade midnattsgröna iPhone 11 Pro Max. Foto: senses.se

Denna extra-allt-modell erbjuds i 5,8″- såväl som 6,5″-storlek, där den mindre kallas iPhone 11 Pro och den större iPhone 11 Pro Max. Storebrorsan (som är den vi testat här) är verkligen en bjässe med sina 226 gram (nästan en kvarts kilo!). Efterfrågan på Pro Max i nya färgen, midnattsgrön, har varit mycket större än förmågan att leverera vid release och väntetiden för dig som inte förbokat tidigt 13 september är (i år också) runt sex-åtta veckor. Om detta är med flit för att bygga ”hype” (och massa frustration – som alla verkar glömma till nästa år) eller på grund av genuin svårighet att bedöma förhandsintresse, vet vi inte. Men det vore onekligen klädsamt och respektfullt i framtiden av Apple mot sina trogna kunder att inte överskatta sin förmåga och ta mer tid på sig från det att man tar förbeställningar, till det att man lovar leverans (sju dagar räcker ju uppenbarligen inte).

Vad skiljer iPhone 11 Pro (Max) från den vanliga iPhone 11?

Allt i ovan genomgång gäller i princip för Pro och Pro Max också, men vi listar nedan ett par, inte helt oviktiga skillnader du bör beakta i ditt val:

• Storleken på skärmen: Pro Max kör 6,5″, vilket är rejält och har något Apple kallar för Super Retina XDR (samma skärm som ska sitta i företagets 50 000 kronors stationära proffsskärm). 2688 × 1242 pixlars upplösning med 458 ppi är ett synbart lyft mot iPhone 11s standardskärm och HDR:en här kan pressa jämna 1000 nits, vilket gör den bokstavligen helt lysande även i fullt solsken (och utmärkt för film, detta blir en ”phablet”, i ordets sanna bemärkelse). Vanliga Pro har 5,8”, vilket är något mindre än iPhone 11 – men även den är Super Retina XDR och får då 2436 × 1125 pixlars upplösning med samma pixeltäthet (sett till den mindre ytan), vilket också blir 458 ppi.
skärmstorlek iphone pro max

Kameran! Den redan klassledande kameran får i Pro- och Max-utförande ytterligare en enhet, totalt tre alltså, och erbjuder ännu mer valfrihet och kontroll över bilderna. Här snackar vi en av marknadens just nu absolut bästa kameror på en mobil. Du får tillgång till tre kameror på 12 MP, styck, inklusive vidvinkel och ultravidvinkel. Det superpoppis porträtt-läget (”bokeh”) går att ställa skärpedjupet på manuellt nu.

Video är också riktigt kul. 4K har gått att filma i länge på Apples lurar, men nu kan du göra det i 30 och 60 fps helt utan begränsningar (förutom att lagringsutrymmet tar slut) så iPhone Pro Max nosar nästan på att kunna kallas proffskamera och vi ser fram emot att Henric och Christian skjuter sin nästa film på den. En kul sak denna gång är att du kan filma med alla (tre) kameror på telefonen, vilket inte gått förr på iPhone.

Precis som på vanliga 11:an är selfie-kameran förbättrad och även slowmotion-funktionen, tillsammans med en mer kraftfull blixt och smart HDR.

Laddaren! Apple har funnit det i sin oändliga generositet och visdom att skicka med en 18W-laddare som stöder snabbladdning via USB-C med PD (power delivery); du får 50% laddning på cirka 30 minuter. Detta ingår helt ”gratis” när du lägger 13 000-18 000 kr på en mobiltelefon… Det finns dock ett aber: nu krävs en kabel med USB-C i ena änden och lightning i andra – för Apple missar såklart inte sin stora mjölkko, att sälja på slarviga konsumenter nya lightningkablar som bara funkar till i-prylar. Nu kan du inte bara byta till vilken annan, gammal lightningkabel som helst, då de har USB A och laddaren endast har utgång för USB-C-anslutning. Lyckligtvis kan du köpa tredjepartskablar till en bråkdel av priset, se bara till att välja någon med hög kvalitet och stöd för PD – annars finns verklig risk för brand vid högre effekter.

apple iphone 11 snabbladdare pro max 18w
Snabbladdning – äntligen. Men notera att du behöver ny typ av lightning-kabel om du tappar bort den du får med. Foto: Apple

Rekordlång batteritid – 20 timmar videouppspelning (med låg ljusstyrka och flygläge) så ska Pro Max lätt klara sig genom hela arbetsdagen, även för den trägne användaren av sociala medier, streaming av musik och film och sms:ande. Och ja, kanske även tunga spel – vi får återkomma när vi haft tid att spela spel en hel arbetsdag på den. :)

Precis som instegsmodellen så har Pro Max både HDR, Dolby Vision och Dolby Atmos. Och även om det senare låter bra i film, så är det senare enligt oss en plojgrej som bara gör luren dyrare i onödan. HDR och framförallt Dolby Vision ser dock bättre ut här än på vanliga iPhone 11, då Pro (Max) dels har bättre skärm (AMOLED) men även pressar många fler nits (candela per yta) – 1000-1300 nits, mot 11:ans LCD som gör 800 nits.

Wifi 6 – alla nya iPhone-modeller stöder den senaste wifi-tekniken (802.11ax) och så fort vi fått vår wifi 6-router återkommer vi med mätningar på hur bra det är i verkligheten. Den teoretiska prestandaökningen på nätverk är i alla fall lovande.

Första snabbtest av kameran. Dramatik och färger. Foto: senses.se

Ska jag köpa iPhone 11 Pro (Max)?

Den modell vi fått testa, iPhone 11 Pro Max 256GB kostar 16 195 kr. Det är en smärre förmögenhet; en bärbar dator modell bättre. Att kalla den prisvärd vore absurt. Samtidigt är det, objektivt, en av marknadens allra bästa och mest mångsidiga telefonerna idag, med en helt lysande skärm, tre kameror och funktioner vi verkligen gillar, parat med några onödiga inslag som bara kostar konsumenten onödiga pengar (och så äppelbolagets ständiga ovilja att anpassa sig till nya, bättre, kodeks för trådlös musik).

Har du inte förhandsbokat en Pro Max förra veckan så kommer du som sagt ha svårt att få tag i en under de närmaste tiden (såvida du inte vill betala scalper-priserna på nätets privata säljsajter). Apple har (medvetet eller omedvetet) underskattat efterfrågan och vissa handlare spår tillgång om en till två månader (kan vara så illa som mitten på november). Detta kan dock ändras snabbt, när olika marknader balanserar tillgången sinsemellan och behöver inte bara vara en nackdel för dig som konsument. Den populäraste färgen – midnattsgrön – har haft kvalitetsproblem med glaset (och kommer dessutom förinstallerad med det buggiga iOS 13) så att vänta ett par veckor kan faktiskt till och med vara rekommenderat. Kör du skydd (skal och skärm) så spelar färgen kanske ändå inte så stor roll?

iphone 11 pro max färger

iPhone 11 Pro Max lever kanske inte riktigt upp till epitetet Pro (men absolut till Max – i fråga om storlek och vikt!) och vi retar oss på att inget 128GB-alternativ finns. Ingen köper ju dyraste modellen av en telefon med den allra minsta lagringen (64GB). Däremot behöver långt ifrån alla nästa steg, 256 GB, som drar upp priset hisnande 1 900 kr. Apple låter oss fortfarande inte utökat minnet genom microSD-kort, så man är fast i deras ockerpriser och vad man bestämmer sig för från början går inte att expandera i efterhand. Så tänk igenom det noga, det påverkar ju också andrahandsvärdet en del.

För dig som måste ha det allra nyaste och bästa och inte har något emot den rejäla storleken och vikten, så är det svårt att finna någon telefon idag som slår eller ens kan mäta sig som helhet med iPhone 11 Pro Max. Möjligtvis Huaweis nya och aningens billigare Mate 30 Pro, men dess framtid är ytterst oviss, eftersom Google sanktionerat dem att inte få använda Google Play Store på grund av USAs pågående blockering mot kinesiska bolag (Huawei specifikt). iPhone 11 Pro Max kostar dock en rejäl slant och är ingen direkt revolution på samma sätt som iPhone X kändes 2017 – så något måste blir den inte. Men en varm rekommendation blir det ändå, särskilt för dig som har en äldre generation än två år gamla iPhone X eller iPhone 8 Plus.

BETYG – iPhone 11 Pro Max – Midnight Green – 256GB: 8 (Rekommenderas)

Not: Apple TV+-streamingtjänsten ingår i ett år till alla som köper en ny iPhone och den lanseras 1 november. Separat artikel om intrycken av den kommer framöver på senses.se.

Erbjudande: bästa pris med avbetalning på iPhone 11 & iPhone 11 Pro Max och stöd samtidigt senses.se!