Hem Film & TVBlu-ray Recension: Ant-Man and The Wasp (UHD)

Recension: Ant-Man and The Wasp (UHD)

Jag har redan recenserat Ant-Man and The Wasp för drygt ett år sedan då jag såg den på bio, så den här recensionen kommer primärt handla om denna utsökta Ultra HD-utgåva från Disney.

De tre tidigare UHD-utgåvorna från Disney som jag har recenserat (Captain America: The First Avenger, Captain America: The Winter Soldier och Captain America: Civil War) har alla uppvisat vissa skavanker i både ljud och bild. Då Captain Marvel-UHD utgåvan inte uppvisade några svagheter i bilden, bara den lite låga mixen som varit förr, så steg mina förväntningar inför Ant-Man and The Wasp.

Redan från första scenen så inser jag att det här en annan upplevelse än den jag haft på de andra utgåvorna. Bilden är klarare; bättre färger och djup, vacker svärta. I första scenen får vi möta de föryngrade versioner av både Michael Douglas och Michelle Pfeiffer och – till skillnad mot Aquaman UHD – så ser effekten här ännu bättre ut än på bio. Nu ser man alla otroliga detaljer filmskaparna lagt in i huden. Den är inte bara slätare utan den har även små, naturliga skönhetsfel som gör att den ser helt realistisk ut. Sjukt snyggt! Filmen är smockad med detaljer och då våra hjältar ibland är mycket små, så tjänar filmen på den kristallklara bilden på UHD-utgåvan.

Sen är ljudet i Dolby Atmos sanslöst vackert: det här är en film som ska upplevas på ett bra hemmabiosystem med bra högtalare. Det är inte bara att ljudet är så kompakt och omslutande, utan man förvånas även när det saknas ljud helt och hållet. Då Hank Pym (Michael Douglas) kommer in i kvantzonen och ljudet tystnar av så är det en tryckande, brusfri tystnad som jag inte upplevde på bio. När sedan ljudet rusar tillbaka med surroundeffekterna så fann jag mig själv sitta och fånle av lycka.

Det enda smolket i bägaren är tyvärr de sedvanliga pytte-reklamfilmerna, förlåt; ”dokumentärerna” och så en blooper-reel och bortklippta scener som utgör extramaterial. Plus däremot för ett kommentarspår som var informativt och intressant.

Ant-man and The Wasp var redan innan denna fina UHD.utgåva ett måste så jag kan inget annat än att ge den här filmupplevelsen full pott nu när jag upplevde filmen igen såsom den ska upplevas: med maffigt ljud och kristallklar bild!