Hem Film & TVBlu-ray Recension: Aquaman (UHD)

Recension: Aquaman (UHD)

Jag har redan recenserat Aquaman i vintras och den recensionen finns att läsa här. Denna recension kommer att handla om den fina UHD 4K-utgåvan.

Aquaman visade sig bli en enorm succé för DC Comics; det är bara den och Wonder Woman i DC Extended universe (som numera är nedlagt) som faktiskt har spelat in sina pengar och kommer att få uppföljare med – hör och häpna – samma skådisar! För det är lite så DC Comics har kört på nu: Henry Cavill har slutat som Superman, Ben Affleck har slutat som Batman och Robert ”Glittervampyren” Pattinson verkar ta över Läderlappen. Totalt förvirrande. Man får helt enkelt ställa om hjärnan till att alla filmer om våra DC Comics-hjältar är individuella och inte tillhör ett större universum, såsom våra Marvel så förtjänstfullt gör.

När jag recenserade Aquaman så påpekade jag all ful CGI som filmen var fylld med och nu när jag såg om filmen så störde jag mig tyvärr ännu mer på det. Anledningen till det är för att 4K-upplösningen och HDR blir alldeles för bra och det som är konstgjort ser nu ännu mer konstgjort ut. På bio, i 3D, så blev det så pass suddigt så att jag ändå någonstans köpte till exempel den rätt fula föryngringseffekten på Nicole Kidman och Temuera Morrison. Jag kunde se förbi hur usel bakgrunden var då far och son står på den digitala bryggan, vid den digitala solnedgången. Fast inte längre. Det här ser, filmtekniskt, rent ut sagt för jävligt ut. Det som gör mig ännu mer upprörd är att filmskaparna byggde hela fyren och bryggan praktiskt i skala 1:1 – och skryter om det – men sen så spelar de ändå in scenerna på bryggan i en studio?! Jag förstår verkligen inte. Sen alla undervattensscener, som filmskaparna också är så otroligt nöjda över och som också ser helt bedrövliga ut, med superkonstig fysik, ryckiga rörelser. Och låt mig inte ens inte tala om det digitala håret…

Ljudet i Dolby Atmos är dock riktig välbalanserat och häftigt mixat, med mycket effekter som fyller upp ditt biorum. Ubåtscenerna i början och striden i Italien är verkligen en ljudbild utav referensklass!

Så ljudet på UHD-utgåvan och Jason Momoa räddar Aquaman. Jag förstår att alla effekter den innehåller inte skulle gå att genomföra praktiskt, men då alla undervattensscener i The Abyss (som nu i år är 30 år gammal) ser bättre ut än Aquaman så har någon misslyckats kapitalt. Men; det kan ju också vara för att James Cameron faktisk valde att blöta ned sina skådespelare (och så mycket mer). Ingen höjdare som film betraktat, men en klar rekommendation som referensskiva för ditt Dolby Atmos-ljud.