Hem Film & TVBlu-ray Recension: Captain America – The Winter Soldier (UHD)

Recension: Captain America – The Winter Soldier (UHD)

Joe och Anthony Russo är numera världskända regissörer med den snart mest inkomst bringande filmen någonsin. Avengers: Endgame behöver ”bara” spela in 300 miljoner dollar till så kommer den att gå om Avatars rekord från 2009. År 2014 hade Captain America: The Winter Soldier premiär och redan då såddes frön till vad som komma skulle. Med den genialiska producenten Kevin Feige järnhand styrdes skutan fram till den ultimata uppgörelsen.

Captain America (Chris Evans) och Black Widow (Scarlett Johansson) jobbar tillsammans för att fånga en livsfarlig lönnmördare med namn The Winter Soldier. När de närmar sig svaret på gåtan inser de snart att alla är ute efter dem och att allt de vetat om sina arbetsgivare visar sig var helt uppåt väggarna. För att inte tala om när Chris Evans möter sin gamle vän Bucky Barnes (Sebastian Stan) på ett mycket överraskande sätt.

Captain America: The First Avenger, som hade premiär 2011, tyckte jag ändå bitvis bra om, men slutet på filmen är en bedrövlig CGI-soppa och det hela känns något stressat för att få Captain America att vakna upp på 2000-talet. Captain America: The Winter Soldier – däremot – är en bättre genomförd film på de flesta plan. Actionscenerna är tightare, här finns fler praktiska effekter och mindre CGI samt en avspänd humor och karaktärsuppbyggnad. Jag har lite svårt för Chris Evans och det var inte förrän i Avengers: Endgame som jag faktiskt tyckte han var både rolig och cool. Så filmen har lite av en uppförsbacke på grund av det. Scarlett Johansson, som Black Widow, är som alltid häftig och kemin mellan henne och Evans är en av filmens stöttepelare. Samuel L. Jackson, som tidigare haft en mindre roll i Marvel-filmerna som Nick Fury, har denna gång mer speltid än i alla de tidigare filmerna (fram till och med Captain Marvel) och actionscenen då hans bil blir attackerad av utklädda skurkar är en av filmens allra bästa sekvenser.

Falcon (spelad av Anthony Mackie) introduceras i den här filmen och han har både den charm och karisma som rollen kräver. En åldrad, men fortfarande legendarisk Robert Redford har även en stor och viktig roll som han tacklar med perfektion.

Sebastian Stan som Bucky Barnes och hans alter ego är duktig, men det är något som kliar i mig med hans rolltolkning. Regissörerna vill att vi någonstans ska bry oss om honom, så att vi förstår Captain Americas kamp att få honom tillbaka på den rätta sidan om lagen. Men faktum är att den korta stund vi får möta honom i första filmen är för lite för att vi verkligen ska hinna tycka om honom. Det är kanske något i rollbesättningen eller i hans spel, men jag köper det inte. Sen ska vi inte tala om när allt ställs på sin spets i den i min mening helt värdelösa Captain America: Civil War.

Glädjande nog har Disney Sverige (Norden) äntligen hoppat på UHD 4K-tåget och Captain America: The Winter Soldier är en av deras allra första releaser. Sin vana trogen har det enorma underhållningsbolaget väntat in många andra bolag och starten är tyvärr inte helt problemfri; vilket tyvärr gör att jag inte så överförtjust som jag hade hoppats på.

Bilden är på det stora hela bra, men det finns ibland ett jitter i bilduppdateringen som jag inte sett på någon annan film. Väldigt tydligt blir det precis i början av filmen då Falcon springer förbi ett staket och stegpinnarna liksom hoppar mellan pixlarna. Sen i andra, snabba sekvenser – bland annat i striden på båten – känns det som bilden inte riktigt hinner med.

Konstigt jitter i bilden på UHD-utgåvan.

Super konstig fenomen, troligtvis något som har med den digitala komprimeringen eller uppblåsningen från grundmaterialet i 2K och något jag inte sett på någon annan UHD-utgåva jag recenserat tidigare.  Sen är inte svärtan så djup som den kan bli i HDR på en topp-OLED.

Ljudet levereras i Dolby Atmos. men det ligger något lägre i volymen på mixen än brukligt. Så jag fick vrida upp förstärkaren 7-8db innan det låg på normal nivå igen. Efter den justeringen så är det ändå bra ljud, som dundrar på fint där det behövs och med kristallklar dialog.

Skivan är rätt proppad med extramaterial och bortklippta scener, blooper-reel och några dokumentärer som faktiskt går in lite på djupet, men som tyvärr i största del är väldigt promotion inriktade. Kommentarspåret är ett välkommet plus.

En intressant detalj är att denna UHD 4K-utgåva kostar lika mycket (eller lite) som en standard Blu-ray (199 kr istället för vanliga 299 kr) och då Blu-ray-skivan ingår i förpackningen finns igen anledning att inte välja denna istället.

Sammanfattningsvis så är Captain America: The Winter Soldier på UHD ändå klart värd sin lägre prislapp och filmen är en av de bättre i sagan om Marvel, så den är väl värd en rekommendation.