Hem Film & TVBio Recension: Captain Marvel
captain marvel recension Silver

Recension: Captain Marvel

Läs vår recension av Captain Marvel på UHD 4K.

Captain Marvel är den utav Marvel-universumetskaraktärer som jag kan allra minst om. Jag har inte läst en enda serietidning om / med henne och jag minns inte att jag sett henne i någon utav otalet tecknade filmer och serier jag konsumerat i mina dagar. Så att stifta bekantskap med henne i filmen Captain Marvel var ett rent nöje.

Utomjordingarna Kree och de formskiftande Skrulls har varit i intergalaktisk strid med varandra i årtal. Vers (Brie Larson) och Yon-Rogg (Jude Law) är två Kree-krigare på uppdrag att rädda en viktigt spion som sitter fast på en planet som kontrolleras av oppositionen. Det visar sig snart vara en fälla och Vers tillfångatas. Hon lyckas fly och i kalabaliken som uppstår kraschlandar hon snart på planeten C-35, eller som vi känner den: Jorden. Skrulls har förföljt henne och striden återupptas i vår 90-talsvärld, en plats som Vers aldrig besökt vad hon vet, men som hon har ändå har återkommande minnen ifrån. Snart visar det sig att allt inte riktigt är på det vis som det först verkade vara.

I Avengers: Infinity War så teasades Captain Marvels existens via en futuristisk personsökare; så hypen inför den här filmen har varit stor. Många gånger när en film byggs upp så långt i förväg så blir det ofta en besvikelse när den äntligen har premiär. Så är inte fallet denna gång. Regissörsduon Anna Boden och Ryan Fleck levererar en bombastisk superhjältefilm, med ett bra budskap och en mäktig förebild. Brie Larson som vår hjältinna Captain Marvel är som klippt och skuren för rollen; hon balanserar det mänskliga med det övernaturliga utan att det känns krystat eller fånigt. Oscarsvinnaren Brie Larson (för The Room) är helt ny i superhjältegenren, men kunde inte ha fått en bättre motspelare än den nu ytterst luttrade Samuel L. Jackson som spelar rollen som S.H.I.E.L.D-chefen Nick Fury, för tionde gången. Denna gång får han som mest att göra, då han faktiskt har delad huvudroll för första gången.

Värt att nämna är också Ben Mendelsohn som Skrull-ledaren Talos, som levererar något utöver det vanliga i Captain Marvel; jag har nog aldrig sett honom så här bra och rolig. Anette Benings karaktär kan jag inte skriva så mycket om här utan att jag spolierar en stor del av filmen – så jag håller det lite hemligt – men jag kan säga att hennes karisma och styrka skapar en väldigt minnesvärd rollprestation. Likaså är det med Lashana Lynch spelar den tuffe piloten Maria Rambeau: hennes scener med Brie Larson känns varma och trovärdiga. Den ende som jag hade lite svårt för var faktiskt Jude Law som Yon-Rogg. Han kändes lite blek i sin rolltolkning, det verkar inte riktigt som om han visste vilken fot han skulle stå på.

Effekterna i filmen är helt mästerliga och föryngringseffekten på Samuel L. Jackson och Clark Gregg (som Coulson) öppnar upp en helt ny värld inom film. För det är helt vansinnigt vad bra det är gjort, tio sekunder in i filmen var det inget jag tänkte på över huvudtaget. Actionscenerna är välgjorda och tempot i filmen är bra utan att bli för långsamt eller att det stressar igenom viktiga detaljer. Captain Marvel utspelar sig 1995 och tidsbilden är perfekt fångad genom soundtracket på filmen och alla referenser och detaljer, vilket blir en nostalgitripp av stora mått.

Sitt kvar under sluttexten, för de obligatoriska extrascenerna. I april kommer Avengers: Endgame ha premiär och Captain Marvel ger oss sista pusselbiten vi behöver innan vi ger oss in i – vad vi hoppas blir – filmhistoriens mest episka superhjältefilm, någonsin. Aldrig förr har så många karaktärer samlats i en och samma film.

Captain Marvel har dock ett par saker som skaver lite: ibland saknar filmen fingertoppskänsla. Budskapet går ändå fram, utan att man för sakens skull behöver använda en hammare, slägga och/eller blåslampa. Humorn i filmen är till största delen väl avvägd, men sen finns ett par sekvenser med en katt som för tankarna till skämten från Men in Black och det passar inte riktigt med resten av filmen.

Sammanfattningsvis så blev jag och resten av redaktionen genuint underhållna av Captain Marvel och jag ser verkligen fram emot att se henne i Avengers: Endgame. För är det någon som den till synes oövervinnlige superskurken Thanos borde vara riktigt livrädd för, så är det henne.