Hem Film & TVBlu-ray Recension: Captain Marvel (UHD)
captain marvel uhd recension Silver

Recension: Captain Marvel (UHD)

Captain Marvel, 21:a filmen i Marvel Extended Universe (MCU), dundrar in i 4K med Dolby Atmos 7.1.4-ljud och då vi redan skrivit om filmen (och dess handling) på bio, så fokuserar vi i denna recension endast på de tekniska aspekterna av Captain Marvel UHD-utgåvan.

Captain Marvel UHD – BILD

Eftersom Captain Marvel är filmad på i princip varenda toppkamera man kan tänka sig (Panavision Millennium DXL, Arri Alexa 65 och RED Weapon 8K VV Monstro, bland andra) så hade mastern lätt kunnat vara äkta 8K. Tyvärr är den inte det, utan (förmodligen av hanteringsskäl) skapad som 2K-master istället, som man alltså blåser upp här till 4K – dock med goda resultat. HDR är mastrat i standard HDR10, vilket är kul då alla kan dra nytta av det, samtidigt ger HDR10 inte samma udd i bilden som de dynamiska formaten HDR10+ och Dolby Vision.

Överlag är det svårt att hitta många fel på bilden. Vare sig det rör sig om etableringsbilder av stora områden, såsom i rymden eller närbilder på detaljer under Veers 90-talsvistelse på jorden, så återges allt med skärpa och snygga, levande färger. UHD 4K-versionen lyser klart starkare än den bifogade Blu-ray-versionen, som bara är Full HD och saknar HDR helt och hållet. Ska vi anmärka på något så är det att scener med stark konstrast – exempelvis starka ljuseffekter, känns något platta jämfört med motsvarande filmer med dynamisk HDR. Men som helhet, mycket bra – Disneys Marvel-utgåvor blir allt bättre.

Captain Marvel UHD – LJUD

Dolby Atmos är ju det absolut vanligaste ljudspåret på UHD-utgåvor idag, men vad som är lite annorlunda på just Captain Marvel är att denna är mixad för 7.1.4 (sju kanaler, en LFE (sub) och fyra högtalare för objektbaserade ljudeffekter). En smart förstärkare kodar om efter din uppsättning behov, men här finns alltså lite extra örongodis för den som har ett par extra högtalare fram och bak i biorummet. Nackdelen med detta är att spåret ”bara” identifieras som ett Dolby True HD-spår av din utrustning, eftersom Atmos-informationen ligger inbakat ovanpå det (True HD är själva tekniken för förlustfri ljudkomprimering – är detta förvirrande så har Kjell & Co en bra genomgång av ljud och kodekar för hemmabio). Master-volymen känns några decibel för klen, man får vrida på lite för att det ska komma helt till sin rätt, men sen bjuds vi på en generös, bred och detaljerad ljudbild. Fighting-scenerna är såklart roligast, där det händer mycket samtidigt som basen får jobba och fylla på botten. Basen används också bra filmen igenom, alltifrån det retro-doftande soundtracket till rymdskeppen.

Captain Marvel UHD – EXTRA

Extramaterialet på Captain Marvel UHD är exakt samma som det på Blu-ray. Generellt lägger inga filmbolag särskilda pengar på extramaterial i 4K (det är oftast filmad med någon enkel kamera ändå, om det är bakom kulisserna). Här finns en uppsjö kortare dokumentärer, som är småkul men lite snuttifierade, bland annat om en av filmens verkliga huvudkaraktärer – Nick Fury och historien om hur han blev Avengers, enögde samordnare. Det finns även kommentarspår (endast BD), gag reel och borttagna scener så allt som allt går man inte i saknad av något, men hellre en färre och mer djupgående special-reportage – kanske allt om hur Stan Lee, vars sista film detta var, skapade och tänkte kring Captain Marvel – hade varit trevligt.

Summering

Captain Marvel på Ultra HD är en riktigt trevlig release – efter lite strul med bildtransfern på Captain America: The Winter Soldier och den halvljumma Captain America: Civil War, så är det kul med en film som träffar rätt på de flesta punkter. Bilden är riktigt bra, men hade lyfts ytterligare ett snäpp av Dolby Vision eller HDR10+. Ljudet är fint och extramaterialet tillfredsställande, vilket allt som allt gör att Captain Marvel absolut förtjänar en plats i MCU-hyllan och samlingen Marvel-filmer i 4K.