Virtual Reality är teknologin som skapat mycket kontrovers på sistone och alla har än så länge lite olika uppfattningar om vad det egentligen är, inte minst om man inte testat det själv. På samma sätt som folk var skeptiska mot hemdatorn så finns det idag personer som är skeptiska mot denna teknologi. Detta är dock en teknologi som redan har hunnit få ett riktigt starkt fotfäste och det finns så många användningsområden att det blir svårt för oss att inte förutspå att vi kommer att få se mycket mer av VR i takt med utvecklingen. Men hur ligger vi egentligen till idag i utvecklingen och vad kan vi förvänta oss av teknologin?

Hur allt startade

Man kan tro att utvecklingen av Virtual Reality är något nytt som endast har arbetats på de senaste åren men då tror man fel. Redan 1955 så utvecklade Morten Hailig den första VR-upplevelsen. Denna hette Sensorama och såg ut som en blandning av en gammal fotomaskin och ett arkadspel. Sensorama utvecklades senare till att även kunna skapa bland annat vind, lukter och ljud så att upplevelsen skulle kännas så äkta som möjligt. Produktens slogan var ändå ”en stimulering för alla sinnen”, vilket var huvudmålet med prototypen. Med facit i hand idag så kan vi väl säga att det inte gick alltför bra för detta projekt utan lades senare ned. Kanske var det för långt före sin tid? Eller så var det nog faktum att ingen vanlig privatperson hade råd att köpa Sensorama på grund av den höga prislappen.

Virtual reality

Under 60- och 70-talet så var det något helt annat än underhållning som man fortsatte att utveckla teknologin för. Det var nämligen NASA och USAs militärkår som försökte utveckla teknologin till att skapa bättre fordons-simulatorer. Det var dock inte förrän 1985 som man hade ett fullt utvecklat system och då var det NASA som hade uppfunnit ett det för virtuell utforskning av olika terränger.

På 90-talet så började vissa spel att utvecklas i VR och det var inte helt ovanligt att hitta ett arkadspel i VR i den närmaste arkadhallen. Sega presenterade redan 1991 Sega VR som skulle komma att bli världens första kommersiella VR-system för spel. Denna konsol var på väg att lanseras 1993 men drabbades av förseningar och ytterligare förseningar vilket till slut ledde till att man gav man upp på projektet. Denna konsol finns självklart kvar än idag fast då som prototyp och antagligen på ett museum. Utöver Sega så var även Nintendo inne ett tag på det här med VR och gav det ett försök genom att utveckla Virtual Boy 1995. Detta var nog det närmaste 90-talet hade att ge oss i form av VR då det var ett par glasögon som drevs av batterier och en handkontroll som var ansluten till glasögonen, alltså likt de system vi har idag. Även detta projekt floppade på grund av flera orsaker. Dels så var det det höga priset (ca 200 UDS) men även på grund av de monokroma färgerna i svart och rött som inte direkt var uppskattat av spelarna.

Virtual Boy Mario

Mario till Virtual Boy

De olika VR-alternativen

Den första augusti 2012 så kunde man på Kickstarter hitta projektet Oculus Rift som på kort tid fick väldigt mycket hype. Projektet drog in över 20 miljoner svenska kronor i donationer och detta ledde till att större företag fick upp ögonen för projektet. En av dessa var Mark Zuckerberg och Facebook som köpte projektet och lanserade senare sin egen Oculus VR, som släpptes den 28 mars förra året. I och med detta så verkade det helt plötsligt som att vartenda företag höll på att utveckla sina egna glasögon. Med de olika alternativen så har det även uppstått andra sätt att använda glasögonen på, bland annat med en vanlig smartphone istället för en dator eller spelkonsol.

Samsung har exempelvis lanserat Gear VR vilket är VR-glasögon där du sätter in telefonen för att skapa din egen lilla VR-maskin. Till detta kan du sen avnjuta spelen som utvecklats för just VR eller videoappar, där man kan streama diverse klipp som är anpassade för VR-glasögon. Det finns flera sådana modeller som just är anpassade för mobiltelefoner och de brukar ligga under tusenlappen. Vill man komma undan riktigt billigt så kan man alltid köpa Google Cardboard, som är exakt som namnet antyder, VR-glasögon i wellpapp-material. Detta är nog den absolut billigaste produkten som man kan använda för VR då de ligger på under 200 kronor.

Playstation VR

Andra företag, som Sony, har även de utvecklat VR-glasögon för användning med bland annat Playstation. Dessa heter just Playstation VR och lanserades i oktober förra året. I skrivande stund så finns ett trettiotal speltitlar för Playstation VR; bland annat EVE: Valkyrie, Batman: Arkham, Resident Evil 7 och snart Gran Turismo 7.

HTC var ett annat företag som gav sig in i VR-marknaden väldigt tidigt och detta har lett till att de på senare tid har lanserat HTC Vive. Dessa glasögon är väldesignade och har sina egna kontroller som du bland annat kan använda för att spela VR-spel och navigera menyer med. Men smakar det så kostar det. Just nu får du nämligen punga ut över 9 000 svenska kronor för ett HTC Vive (plus PC-dator som kan driva dem)

Alternativa användningsområden

Det är dock inte bara inom film och spelindustrin som VR används och utvecklas inom just nu. Inom kategorin utbildning så är det väldigt mycket som händer dagligen tack vare VR och mycket av framtiden finns tillgänglig redan idag. Tänk dig att som kirurgstudent få följa med in i operationssalen tillsammans med världens bästa kirurg för att få lära dig live av den bästa? Tänk dig dessutom att du själv styr över vart du kollar i rummet och på vad. Just inom lärande så tror vi att VR kommer att spela en väldigt stor roll och bre ut sig på relativt kort tid. Att få vara med på en föreläsning vid världens bästa universitet från soffan på andra sidan jordklotet är, istället för att vara en framtidsvision, en verklighet och något som både existerar och som utvecklas för fullt just nu.

Även inom casinobranschen så har VR hunnit få ett fotfäste och utvecklas i hög takt. Enligt casinotopplistan.com så håller speltillverkaren Microgaming just nu på att utveckla ett Roulette-spel där du styr över allt som händer i spelet genom handgester med hjälp av teknologin 3D leap motion.

Inom medicin så har man även här hittat en hel del användningsområden som man tidigare inte har tänkt på. PTSD (post-traumatisk stress)-patienter kan exempelvis virtualisera sig in i situationer som vanligtvis triggar panikångest för att öva bort sin PTSD. Utöver detta så kan du redan nu träffa en läkare i VR, eller till och med genom webcam. Det händer dock att du måste ta ett visst prov vilket innebär att VR inte kommer att kunna ersätta dina fysiska besök helt men klart är att det kommer både spara och frigöra tid för dig och din läkare.

Listan av saker som VR kan ha eller redan har en stor påverkan på skulle kunna göras oändlig. Gränsen går väl där fantasin sätter stopp eller kanske snarare den fysiska verkligheten. Det sistnämnda kan man dock fuska sig förbi genom att exempelvis skapa vapen för spel som har en viss inbyggd rekyl eller en platta som registrerar dina fotsteg så att du rör dig i realtid inne i spelet. Det som är säkert med allt detta är att framtidens teknologi äntligen har nått oss och vi tror att det kommer att komma en hel del nyheter detta året och nästa, som kommer att höja på en del ögonbryn. Vart det kommer att sluta återstår helt enkelt att se.

Julia Johannesson jobbar till vardags med ny teknik på Malta.