Hem SpelMac Recension: A Void Hope

Recension: A Void Hope

A Void Hope tar dig med på ett atmosfäriskt berättande äventyr för att hitta ett botemedel som kan förhindra apokalypsen. Vi får följa historien om ett plågat par som försöker hitta sanningen från sina mardrömmar samtidigt som de försöker undvika alla faror som lurar i skuggorna. Under resans gång hittar de verktyg och vapen så att de kan ta dig vidare in i de mörkaste vrårna för att lösa uppgiften de står inför.

A Void Hope är utvecklat av svenska spelstudion Elden Pixels, kända för bland annat Alwa’s Legacy, och även om spelet inte utspelar sig i Sverige så finns det många härliga påskägg att hitta under spelets gång.

I grund och botten är A Void Hope ett plattformsspel, men mysteriet och även möjligheten att besöka banorna igen gör att det går att få ut mycket mer av spelet än att bara springa från vänster till höger. Fienderna är vanliga människor som förvandlas till zombie-liknande varelser som till en början varken går att stoppa eller döda. Efter en stund får du tag i ett energivapen som stoppar dem en stund. Antagonisterna kan även förvandla sig till varulvar som rör sig snabbt, så det gäller att ha tungan rätt i munn. Det jag gillar är även referenserna till Invasions of the Body Snatchers då vissa NPC:er ställer sig och skriker och pekar på en, precis som de gör i filmen.

A Void Hope är inte utvecklat för att vara ett snabbt och adrenalinframkallande spel utan det är mer som en mysig filt att vira omkring sig en mörk och regnig natt. Musiken av Waveshaper är härligt 80-tal på bästa möjliga sätt och filmreferenserna haglar i spelet. Kontrollerna är enkla att lära sig och spelet har ett härligt flyt som snabbt blir beroendeframkallande. Grafiken är härligt retro och otroligt snygg.

Jag testade A Void HopeNintendo Switch och prestandamässigt upplevde jag inga som helst problem. Allt flyter perfekt och det är korta laddtider. Det gäller även i bärbart läge och det är inga som helst problem att se var du ska och att läsa text på den lilla inbyggda skärmen. A Void Hope avnjuts helt klart bäst med ett par hörlurar, om du kör i bärbart läge.

Det som störde mig lite med A Void Hope är att det är smått ologiskt vad du kan hoppa på och inte. På en bana finns det bland annat en massa containrar som du hoppar på. Sen är det en container – som du tänker hoppa till – och då är den helt plötsligt en del av bakgrunden och du ramlar rakt ner. Det finns ingen indikation på vad du kan hoppa på och inte. Detsamma gäller vissa bilar och andra delar av bakgrunden.

Sammanfattningsvis vill jag rekommendera A Void Hope, för det här är ett annorlunda plattformsspel med en härlig estetik och spännande story.

Elden Pixels skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.