Hem LjudHörlurar Test: Skullcandy Venue
Skullcandy venue recension Silver

Test: Skullcandy Venue

Skullcandy har länge förknippats med kids, skateboards och kanske väldigt mycket funktion parat med stora loggor över audiofili. Detta har ändrats på sistone, då dödskalleloggan blivit mindre samtidigt som ambitions- och prisnivån höjts. Skullcandy Venue är tillverkarens senaste lur, som förutom en utgåva i vit design, erbjuder trådlös anslutning, grym batteritid, snabbladdning och ANC. Vi har testat!

Skullcandy Venue – Utseendet, Känslan, Tekniken

Venue är ett par dynamiska hörlurar med 40mm-element som kan köras antingen trådlöst via Bluetooth eller trådat, genom en 3,5mm-sladd (medföljer). Lurarna finns i svart, vilket alltid är klassiskt cleant men också lite tråkigt samt vitt med blodröda detaljer, en version vi tyckte var klart snyggast att testa (vitt har dock en tendens att slitas hårdare). Föga förvånande för prisnivån så är det plast som dominerar designen och kåporna är täckta i vit skinnimitation. Beroende på din huvudform och preferens så är passformen olika – de på redaktionen med lite rundare huvudform tyckte de satt perfekt i fråga om tryck, medan de med lite mer avlånga skallar (!) tyckte Venue kändes något för tighta och svettiga på öronen efter en stund.

Antingen får du vända lurarna runt halsen eller riska att det regnar rakt ned i kåporna. Märkligt.

Lurarna kommer med ett snyggt bärfodral, som både skyddar och har plats för kablarna. Att få igång lurarna är superenkelt, bara starta och håll in powerknappen så går de in i parningsläge och du kan knyta dom till den Bluetooth-källa du önskar. Lurarna kan tyvärr inte uppdateras med ny programvara, vilket är synd då de har några skavanker som vi ska gå in på nedan och de stöder inte heller ljudförbättringstekniken aptX. Här finns en knapp för ANC (aktiv brusreducerig) på/av och monitor- (spion-) läge samt att volymknapparna har multifunktion (till exempel nästa/föregående låt). En väldigt märkligt grej är att kåporna – som är extremt subtilt utmärkta med L & R – vrider sig uppåt när man har dem runt halsen. Känns helt fel i ett territorium med såpass riklig nederbörd som vi har i Norden; att det ska regna och snöa rakt in i lurarna? Dessutom är det inte vidare bekvämt att bära dem så heller.

Batteritiden är satt till 24 timmar på en laddning och vi uppmätte däromkring, lite beroende på volym. Det är riktigt bra och faktumet att Venue även stöder snabbladdning, där endast tio minuters tankande ger dig fem timmars speltid är ju varmt välkommen för varje glömsk musiknörd på språng.

Skullcandy Venue – Ljudet

Förstaintrycket av Venue är riktigt positivt. Detta är lurar med mycket spelglädje och ett riktigt schysst mellanregister. Lyssnar du på pop, topp 40-låtar och lagom mainstream klassisk eller bredare hip hop, så är Venue ett trevligt val. Junge Junges Run Run Run låter varmt och närvarande, Ryan Adams Lucky Now har djupet i basrösten och detaljerna framkommer relativt väl för prisklassen. Även ett balletstycke som Tchaikovskys Svansjön, med riktiga instrument och live-inspelning av orkestern låter medryckande.

Skullcandy venue recension

Lurarnas svaghet ligger i topp- och bottenregistret, diskanten respektive basen. Diskanten är lite för klen och aningens för vass; lyssnar vi på Black Sabbaths Sabbath Bloody Sabbath så ligger Ozzys nästan skrik-ljusa stämma för ljust, det blir i det närmaste irriterande att lyssna på honom (och det är ju en kanonlåt). Likaså går basen relativt djup, men är samtidigt inte pigg och rapp nog (ett vanligt problem bland enklare basar, då snabbhet är motsatsen till djup bas) och det ger inte vidare bra resultat i låtar som Mike Oldfields Moonlight Shadow, som blir onödigt stökig eller Dr Dres Xxplosive, där basen blir för svajig och ”boom-ig”.

Trådade så saknar Venue lite tryck, men vi testade såklart också med konsol där Spider-Man lät riktigt bra och lyfte fram de flesta detaljerna i ljudbilden fint, bara man vred upp volymen nästan till max (via PS4:ans gränssnitt).

Vi saknar aptX, även om det inte gör någon skillnad för iPryl-ägare då Apple fortsätter envisas med att inte betala för licensen. Du kan förvisso använda det på Mac:en, men framförallt har nästan varje Android-lur det inbyggt som standard. AptX ger klart förbättrad ljudkvalitet i trådlöst läge och för prisklassen som Venue tävlar i så har konkurrenter haft funktionen i många år, så det blir ett klart minus.

Skullcandy venue recension

ANC-funktionen är OK, men inte mycket att hänga i granen om man jämför med dedikerade, brusreducerande lurar från de stora märkena (som förvisso är två-tre gånger så dyra också). Kåporna i sig sluter till rätt bra, men ANC-funktionen lägger till ett lätt pysande ljud som påverkar ljudbilden till och från (detta är ett tillfälle vi beklagar att firmwaren inte kan uppdateras, för det skulle eventuellt gå att tweaka vidare från ingenjörshåll). Detta missljud är ett vanligt problem vi stöter på hos billigare ANC-lösningar, då ANC i sig ju innebär att man lägger en mot-våg av ljud som ska ta ut det störande ljudet. Problemet är att om detta inte görs ordentligt så hör du motvågen, vilket inte är önskvärt och alltså ibland blir fallet ibland här.

Likaså är monitor-läget lite märkligt, allt lurarna gör är i princip att sänka volymen till noll, men det är ändå svårt att uppfatta omgivningen med kåporna på öronen. Här borde Skullcandy kika på konkurrenten Plantronics, som har en mycket smartare användning av mikrofonen för att ge dig sann medhörning av världen utanför, utan att du behöver ta av lurarna eller stänga av musiken.

Skullcandy Venue – Omdöme och betyg

Ska man sammanfatta hur Venue låter i ett ord så är det lyssningsglädje. De låter inte bäst för alla musikgenrer (vilken lur gör det?) men för ganska breda kategorier, såsom topplistan, så är de riktigt roliga att lyssna med och vi kom ofta på oss själva att digga vidare lite längre än vi behövde på många av låtarna på referenslistan (andra hoppade vi dock över illa kvickt). Tyvärr dras glädjen ned av småskavanker som tillsammans ändå belastar en hörlur som kostar cirka 1 800 kr idag, en inte helt oansenlig summa. Kan du leva med bristen på aptX, halvbra ANC och inte lyssnar på främst bas- och diskant-fokuserad musik så är Venue ändå inte alls något dåligt val, utan en trevlig liten lur som med rätt musik spelar både högt och glatt och dessutom är snyggare än många andra lurar i samma prisklass.