Hem SpelBräd- och sällskapsspel Test: Sällskapsspel för barn och familj i sommar
senses testar barnspel

Test: Sällskapsspel för barn och familj i sommar

Sommaren är officiellt här! Inte bara i kalendern utan också med det underbara vädret. Denna magiska tid, som vi älskar mest av allt. På horisonten hägrar semester, vilket ofta innefattar bilresa eller annan transport till sommartstugan, nära och kära i olika delar av landet. Hur mycket vi än älskar bärbarheten i elektroniska spel (Nintendo Switch) så är det något särskilt med just sällskapsspel, eller brädspel, att samla hela familjen runt och tävla mot varandra.

Vi på senses har därför samlat våra knatterecensenter (4-6 år) och låtit dem testa och dela ut betyg till några aktuella bräd- och sällskapsspel riktade till barn (6 år eller yngre) och familjer (test av spel för äldre och vuxna kommer också snart). Åldersrekommendationen är från spelskaparna själva och självfallet endast en bred uppskattning, alla spel kommer kanske inte passa precis alla barn av samma ålder.

Den försvunna diamanten (Alga)

Klassiker från mångas barndom, som kommit i nyutgåva vi glatt kan konstatera håller mycket bra än. Enkelt upplägg med rätt elementär matematik kring förflyttningar och pengar, drivet av spänningen att jaga upp rätt bricka som innehåller Afrikas Hjärta (diamanten). Det passade perfekt för både knattarna och de vuxna. Lagom långa spelsessioner på cirka 15-30 minuter per omgång. Ett spel som borde finnas i allas samling, nästan lika enkelt som att köra en omgång Uno (nästan). Betyg: 9

Den försvunna diamanten. Klassiker som stått emot tidens tand. Foto: senses.se

Mitt första frågespel (Tactic Games)

Ungarna älskade det här, kanske favoritspelet i år! Mitt första frågespel finns i två utgåvor, en mindre, kompakt och ”bärbar” låda samt ett mer klassiskt brädspel med en spelplan. Två spelare är kul, men fler deltagare blir ännu roligare. Frågor i fyra kategorier – som motsvarar olika djur – där det gäller att svara rätt, kreativt, ställa en fråga själv eller härma djuret. Kul! Vi testade båda versionerna och fann att resespelet är den version vi skulle rekommendera, dels för att det är smidigare att ta med men också för att spelflödet känns mer naturligt där (brädspelet har lite omständiga instruktioner för hur exakt förflyttning och spelsätt går till). Den mindre versionen också något billigare. Nivån på frågorna är väldigt snäll och inkluderande, kanske aningen lätta frågor överlag till och med för en fyraåring, men det gör inget då spelet i övrigt är så mångsidigt och barnvänligt. Vi föreslår att du låter barnen rita eller färglägga djuret de ska få en kategorifråga från, så får man öva ritande och fantasi också, inte bara bocka av dem (fler pennor, gärna med färg, rekommenderas då). Betyg: 10

Mitt första frågespel blev favoriten bland mini-recensenterna. Foto: senses.se
Mitt första frågespel – brädspelet. Foto: senses.se

Shack (Chess Deluxe) (Alga)

Efter Netflix-succén Queen’s Gambit har Shack fått en välförtjänt revival ute i stugorna, med baksidan att det blivit tömda lager och rätt extremt upptrissade priser – shackspel för 600-700 kronor var inte ovanligt under peaken. Algas Chess Deluxe är snyggt, kompakt men inte för plottrigt och kostar cirka 250 kronor. Detta uråldriga strategi-spel, som spelas på elitnivå i världen, rekommenderas faktiskt från 6 år och till skillnad från Ticket to Ride nedan fick även fyraåringen ut oväntat mycket av spelupplevelsen. Barnen tyckte att det var spännande att lära sig hur figurerna kan flyttas och ta varandra. Även om konsekvens- och strategi-tänket flera steg framåt givetvis inte frodas i 4-6 årsåldern så får man ut förvånansvärt mycket underhållning av detta fantastiskt enkla, men otroligt djupa spel, som sen föräldrarna kan ta ett parti kring en sval sommarkväll över ett glas gott vin. Betyg: 9

Ticket to ride: First journey (Days of Wonder)

Ticket to ride-serien har blivit extremt poppis på senare år och denna version är den enklaste och mest nedskalade att börja med. Det känns lite som ett Monopol med rese-tema istället för hotell, det handlar i princip om att dra kort och lägga ut ”järnvägsspår” med plastlok mellan olika destinationer som är huvudstäder i (det större) Europa. Detta var uppskattat av alla, men det krävde en en hel del vägledning av vuxen även för en framåt sexåring (spelet rekommenderas från sex år), så vi skulle nog säga att man får ut som mest av det om man är aningen äldre eller i alla fall börjat grundskolan och har lite hum om geografi. Kul att spela och enkelt att lära sig, men blir för avancerat för de mindre barnen att spela själva. Detta blir då mer av ett familjespel än ett barnspel (vi drog gränsen för ”barnspel” vid rekommendationen 6 år). Betyg: 7

Ticket to ride: First Journey, uppskattat, men lite för avancerat utan en vuxen som ledsagar. Foto: senses.se

Vildkatten 300 (Educa)

Hypat och poppis barnspel som återfinns såväl på förskolor som i mångas hem idag. Busenkel premiss som går ut på att man får brickor (i denna utgåva tre åt gången, av 368 stycken) och måste finna motsvarande bilder på spelplanen och lägga ut sina egna så snabbt som möjligt. Enkel spelidé, men också stressig och koncentrations-krävande samt att det tränar minnet. Tyvärr känns byggkvaliteten rätt skranglig, särskilt för ett spel riktat till barn och det gjorde att delar drogs isär redan på första genomspelningen. Behållaren som ska innehålla 300+ brickor är helt obegripligt dysfunktionell för ett barnspel, den håller inte ihop ordentligt och skapar brick-kaos som hälls ut varje gång den flyttas oförsiktigt (”försiktigt” och ”småbarn”, är en utmanande ekvation). Det var också förvånansvärt bökiga instruktioner till en så simpel idé och vi fann att egna, anpassade regler fungerade bäst (typ man turas om att dra en bricka och så måste de andra finna rätt bild på planen och peka på den, den som gör det först får brickan och man spelar och så kör man till exempelvis tio stycken). Betyg 6