Hem SpelBräd- och sällskapsspel Recension: Drakar och Demoner (Rollspel)

Recension: Drakar och Demoner (Rollspel)

Drakar och Demoner är Sveriges absolut största rollspel. Originalversionen såg dagens ljus redan 1982 och nu, över fyra decennier senare så är det tillbaka, större och bättre än någonsin. Nya versionen av Drakar och Demoner har moderniserat reglerna en del och även uppdaterat några få andra aspekter till det 21:a århundradet, men i till största delen är det som att svepa in sig i en varm filt av nostalgi och återigen ge sig in i en fantasivärld utan gränser. Start-kittet innehåller precis allt som behövs för att börja spela.

Jag har alltid trott att Drakar och Demoner är en direkt översättning av det amerikanska spelet Dungeons and Dragons och även om spelen har en hel del likheter så är det inte på det viset. Drakar och Demoner är baserat på Basic Role Playing från Chaosium och ett Fantasy-häfte. Sedan utspelar sig spelet mer här i norden med en helt egen legend och berättelse. Flera varelser och yrken dyker dock upp i båda versionerna, så filmen Dungeons and Dragons: Honor among Thieves blir ändå en nostalgitripp för den Drakar och Demoner-inbitne. Inför den här recensionen gjorde jag en djupdykning och hittade min original-ask med karaktärsblad och regler. Många minnen om alla roliga timmar som jag och mina vänner spenderade i Drakar och Demoners värld sköljde över mig!

När jag sedan med spänd förväntan fick hem den nya lådan så var det lite av en andaktstund att få riva av plasten och sätta tänderna i denna nya och uppdaterade version. Drakar och Demoner start-kittet innehåller tärningar (ett enormt plus!), karaktärsblad (både redan ifyllda med färdiga karaktärer och fem blanka), kartor, stridskartor och figurer som du kan ställa ut för att lättare visualisera strider. Det finns även en regelbok (112 sidor), en äventyrsbok (116 sidor), Skatter-kort och äventyrs-kort. Men det som verkligen var pricken över i-et för mig är häftet som går igenom hur du kan spela Drakar och Demoner helt ensam. Detta är perfekt för den som vill uppleva äventyren, men inte har möjlighet att spela med andra eller för en spelledare som vill bekanta sig med reglerna ordentligt innan man startar en kampanj.

Reglerna är till största delen bevarade från originalet, de är överskådliga och lätta att ta till sig och har du spelat Drakar och Demoner förut så behöver du mer eller mindre bara fräscha upp dina kunskaper innan du kan komma igång. Äventyrsboken är proppfull med flera äventyr som är både korta och koncisa.

Jag tog kontakt med Gabrielle De Bourg som jag känner sen tidigare och frågade vad den största utmaningen var med att skriva äventyr till Drakar och Demoner. Svaret blev ”Den största utmaningen är att äventyren till DoD är korta och har en väldigt hård struktur, så man fick jobba hårt för att få plats med allt. Det är en struktur som Ligan satt, bland annat för att spelet överlag har ett stort fokus på spelar-skapande och påverkan, så det ska finnas mycket utrymme för SL att vara med och skapa handlingen. Det och att det ska gå snabbt att spela!”

Så med andra ord, det som blev en begränsning för de som skapade äventyren blir till en fördel för oss som spelar dem. För det hela bygger verkligen på att skapa sin egen värld och äventyr, vilket jag alltid har gillat. Det är även så att reglerna går att anpassa för varje session och/eller grupp-spelare. Det viktiga är bara att vara tydlig med vad som gäller för att inte skapa förvirring.

Det är en svårt att beskriva hur det känns att över 35 år senare vara tillbaka i Drakar och Demoners värld. Förutom att det är en nostalgitripp av stora mått så är det här verkligen ett av världens bästa rollspel. Det finns en enkelhet och en rakhet i det som jag inte återfinner i andra rollspel på samma sätt. Alla regler känns logiska och lätta att ta tills sig, utan att för den sakens skull vara för enkla eller trubbiga. Att skapa en egen karaktär tar inte superlång tid och det finns flera olika yrken och varelser att välja mellan. Roligast blir det alltid om gruppen är blandad och därmed så har gruppen en mängd olika färdigheter som kommer behövas på de olika uppdragen. En grupp med till exempel enbart krigare blir ganska snabbt enahanda och det behövs mer än bara muskler och vapen för att klara av de olika utmaningarna som spelarna ställs inför.

Skärmen ingår inte i Start-kittet – Foto: senses.se

Sammanfattningsvis så kan jag inte dela ut ett annat betyg än ett klockrent måste! Drakar och Demoner 2023 start-kitet passar precis alla som vill uppleva äventyr utöver det vanliga och har du aldrig ens hört talas om rollspel så är det här den perfekta ingången!

Fria Ligan skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.