Hem Film & TVBlu-ray Recension: Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves

Recension: Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves

I Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves så får vi möta tjuven och tillika barden Edgin (Chris Pratt). Han och stora delar av hans gäng blir lurade under en stöt och hamnar i fängelse. Efter en spektakulär rymning så är Edgin och hans följeslagare, barbaren Holga (Michelle Rodriguez), på fri fot och deras plan är nu är att hämta Edgins dotter Kira (Chloe Coleman) som har bott hos en av de få i gänget som kom undan, Forge (Hugh Grant). Problemen börjar tidigt då det visar sig vem det är som förrådde dem från början och de måste återigen fly. Edgin och Holga behöver finna ett nytt gäng äventyrare för att kunna slå tillbaka och ställa allting till rätta. En uppgift som visar sig vara allt annat än lätt.

Det är över tre och ett halvt decennium sedan jag spelade Drakar och Demoner (Dungeons and Dragons är inte en direkt översättning till Drakar och Demoner men de har liknande teman och karaktärer) tillsammans med mina vänner och jag minns än idag hur jag höll i rollfigurs-arket med skakande händer och tårarna rinnande nedför mina kinder. Min första rollspelsfigur var död. Det tog rejält hårt på mig. Allt jag hade uppnått med honom och alla strider han hade varit med om och nu var han död och ute ur leken. Drakar och Demoner har verkligen varit en viktig del i mitt tidiga liv. Så när det det skulle komma en Dungeons and Dragons-film år 2000 så var jag lika förväntansfull som jag blev totalt besviken när filmen väl hade premiär. Jag vet att jag så gärna ville att filmen skulle vara bra, men den var allt annat än just det. Så när jag 23 år senare satte mig i biosalongen för att se Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves så var jag försiktigt entusiastiskt.

Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves visar sig vara precis det jag alltid har hoppats på! Det här är ett helt underbart underhållande matiné-äventyr med extra allt. Allt från miljöerna, karaktärerna till alla olika djur är representerade med perfektion från rollspelet. Filmen har humor och värme, men framförallt en berättarglädje som jag har saknat i många moderna filmer. Regissörsduon har även valt att göra så mycket som möjligt med praktiska effekter och det är verkligen också ett enormt plus. Jag är ju som sagt sjukligt trött på för mycket CGI.

Det finns sekvenser i filmen där jag skrattade rakt ut och en av dem är en helt vrickad scen där våra hjältar försöker förhöra fallna soldater på en kyrkogård. Det låter kanske inte så kul, men tro mig det är det! Rollsättningen är perfektion rakt igenom med veteraner som Chris Pratt, Michelle Rodriguez och Hugh Grant i spetsen men även det nya gänget – Sophia Lillis, Justice Smith, Regé-Jean Page och Daisy Head är alla som gjutna att spela sina respektive karaktärer.

Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves är fartfylld och håller ett bra tempo rakt igenom och jag kan ändå känna att filmen hade mått bra av att vara tio minuter kortare, men det är en petitess i sammanhanget.

Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves finns nu i en toppenfin UHD-utgåva som har helt makalös bild i 2160p med HDR. Det finns massor av detaljer att upptäcka i filmen och det är inga som helst problem med denna knivskarpa master. Färgåtergivningen är perfekt och kombinationen mellan svärta och ljus uppvisar ingen som helst blödning. En av de snyggaste sekvenserna är när Holga slåss nere i en fängelsehåla där mörker och ljus verkligen visar upp sig på bästa sätt. Upplevde heller inget lagg i bilden även i snabba panoreringar.

Ljudet i Dolby Atmos går inte av för hackor, det är riktigt välmixat och trycker verkligen till där det behövs. Ett av de bästa ljudupplevelserna i filmen är när Doric flyr ur slottet i en sekvens och byter skepnad hela tiden. Här får verkligen surround-systemet jobba!

Förutom att ljud och bild är bra så är även skivan proppad med extramaterial, vilket jag är lycklig över! Känns lite som om det har blivit en renässans på att ha med bakom kulisserna-dokumentärer för nu känns det som om de flesta utgåvor jag har recenserat på senaste tiden haft extramaterial. Dokumentärerna som följer med är ganska korta, men de är många och informativa. Det finns även med en blooper reel och borttagna och förlängda scener.

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge ett annat betyg än Ett Måste till Dungeons and Dragons – Honor Among Thieves för det här är verkligen en filmupplevelse utöver det vanliga. Sen att UHD-utgåvan är riktigt bra är bara ren och skär bonus. Plus att du behöver inte vara ett Drakar och Demoner-fan för att uppskatta den här filmen, den är precis lika bra för alla som gillar äventyr och fantasy.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.