Hem SpelBräd- och sällskapsspel Recension: Alien The Roleplaying Game

Recension: Alien The Roleplaying Game

av Jakob Sitell

”I rymden kan ingen höra dig skrika”. Med dessa ord introducerades vi till ett av filmhistoriens mest effektiva och skräckinjagande monster: Alien. Formen, utseendet, tänderna – för att inte tala om hur varelsen introduceras – är något som har gett flera generationer kalla kårar av skräck och stresspåslag. Efter en uppsjö av spel, böcker och filmer/kortfilmer, måste frågan ställas: Hur skulle du tackla att kastas in i en mörk korridor, öga mot öga med Ridley Scotts ökända monster? Skulle du springa? Drabbas av panik? Frysa på plats som om kroppen blivit förstenad, bara för att möta ett grymt öde?

Nu kan du det, tack vare Fria Ligans officiella Alien: The Roleplaying Game. I spelet kastas du, tillsammans med dina medspelare, in i en värld full av intriger, syntetiska personer, hemliga agenter med dunkla motiv och framförallt – Xenomorphs! Fria Ligan har verkligen fångat världen i dess essens. I regelboken får vi läsa om världens olika regeringar och federationer samt de stora företagen som girigt exploaterar varje värld de kommer över – en bra introduktion till världens mörker.

Karaktärsbyggandet är enkelt, snabbt och tydligt. Det finns, som i många rollspel, olika klasser med grundförmågor som ger dem fördelar i sitt dagliga arbete – allt från piloter till Roughnecks och kooperativa agenter finns att välja mellan. Med poäng lagda i de fyra grundförmågorna (Styrka, Snabbhet, Empati och Intellekt) kan man få varje karaktär att kännas unik. Efter det väljs personens personliga agenda, något som driver just dem. Detta kan vara allt från ”Jag ska dra hem storkovan på detta gig” till ”Jag jobbar i hemlighet åt en annan kooperation, mina kollegor är utbytbara och inte viktiga för mig eller jobbet”. Kort sagt, drivkrafter som skapar intriger och spänning. Vem kan du lita på? Finns det kanske någon som utger sig för att vara någon som den inte är? Är någon i besättningen kanske till och med en syntet?

När du är färdig finns det två val. Det första är Cinematic play – en snabbare, oftast kortare kampanj som är byggd för att spelas under ett par timmar. Den kan spelas med egna karaktärer eller färdigbyggda. I Alien The Roleplaying Game Starter Set finns ett sådant äventyr, Chariot of the Gods. I detta äventyr kastas en besättning, liknande den från Nostromo, in i en hemsk och våldsam situation när de tvingas undersöka skeppet USCSS Chronos som har drivit runt i rymden i mer än 70 år. Detta set är en fantastisk inkörsport till spelsystemet där alla slag körs med D6:or (spelsystemet kallas Year Zero) och hur världen fungerar, där ett händelseförlopp driver besättningen fram mot ett okänt öde. Här introduceras vi även till den viktiga spelmekaniken STRESS. I spelet utsätts du för stressiga situationer hela tiden, vilket resulterar i en ökad stressnivå som ger fler tärningar, men felslag på en stress-tärning kan ge ödesdigra konsekvenser – en riktigt rolig mekanik i spelet. Är det värt att ta en stress till för att rulla om ett viktigt slag? Klarar du mer?

Det andra valet är att bygga en längre kampanj, så kallat Campaign play. Här finns många friheter för en rollspelsledare att ta. Reglerna är mer komplexa och man uppmuntras att köra längre kampanjer där man kan utforska galaxen, rymdbasen eller kolonin – perfekt för den mer erfarna gruppen. I Campaign play finns allt från olika skepp, tabeller för rymdstrider, fordon och en större mängd av olika Xenomorphs. En rollspelsledare kan till och med slå fram olika händelser i en lista – riktigt bra och snyggt löst!

Min grupp spelade Chariot of the Gods tillsammans och boken var bra som introduktion. Något som saknas dock är ett index med samtliga slow- and fast-manövrar, samt lite enkla tabeller som underlättar för en ”Game Mother”. De olika händelserna skapade en enorm stämning. Så förutom en något krånglig bok tycker jag att Fria Ligan har lyckats. Spelet är tydligt, enkelt att förstå, går snabbt att lära sig och jag kan verkligen rekommendera det till den som både vill utforska Alien-världen och prova på rollspel.

Fria Ligan har släppt flera kampanjböcker för Cinematic play, såsom Destroyer of Worlds, Heart of Darkness och Building Better Worlds för att nämna de senaste! Jag ser verkligen fram emot att sätta tänderna i dessa. Starkt, stämningsfullt och intensivt.

Fria Ligan skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.