Hem MobilAndroid Recension: Toy Rush (iOS)

Recension: Toy Rush (iOS)

Free-to-Play-spelet Toy Rush bjuder på charmig grafik och bra upplägg, men tyngs ned av alltför begränsad frihet i ”gratisversion” och lite tiggande pay-to-win-modell.

Toy Rush1

Vi på senses.se har inget emot free-to-play. Faktum är att det finns utmärkta exempel på spel som förvaltar free-to-play-konceptet lysande, spel såsom EA:s Plants vs Zombies 2 och Digital Extreme’s PS4-shooter Warframe. Modellen f2p är troligtvis här för att stanna och spelutvecklare måste såklart gå plus på sina investeringar. Svenska speljätten King tar förvisso en mycket liten startavgift för sitt Candy Crush-saga, men balanserar sen ypperligt mellan att läska spelaren med ett urläckert tre-i-rad-spel och lagom mycket fritt spelande för att uppmana till ”bara 7 kr till”-känslan, en modell som gjort dem till miljardärer.

Uber Entertainment lär dock inte bli miljardärer på sitt kortspel i RTS-form, Toy Rush, även om spelet har en viss charm och är relativt lätt att komma in i. Klara paralleller med finska Clash of Clans syns direkt. Du är herren över ett leksaksland, där leksaker med krigiska förmågor huserar i form av spelkort, som du skaffar dig genom att sälja biljetter (som skapas över tid) och samla kapsyler och sen köpa till dig hemliga, slumpmässiga paket med nya anfalls-, försvars- och bas-förbättrande diton.

toy rush super toy

Spelkorten som beskriver varje enhets egenskaper är söta och du kan inreda din bas med ex plysch-tyg och gosiga kramdjur. I det tilltalet känns Toy Rush som ett barnvänligt spel, men spelet lämpar sig nog ändå inte för de allra minsta barnen, då det förlitar sig mycket på menyer, planering av baser och anfall och – ärligt talat – en massa nötande. Tidiga banor är enkla och lär dig grunderna, hur marktrupper är bra på en sak och flygande leksaker på en annan. Du får också välja en ”superleksak” som har en massa specialkrafter, men måste vila sig emellan uppdragen (såvida du inte *hrm* betalar för att väcka den snabbare) och du kan utöka dina egna försvar (då även din bas kan anfallas) och bygga fortare genom att betala för det med kapsyler (och om om de är slut, pengar).

Eftersom vi testade spelet innan release så fungerade inte multiplayer-funktionen (eller, rättare sagt, den kanske fungerade men det fanns ingen att spela emot) så vi kan bara inbilla oss att spelet blir ännu roligare att spela mot vänner, där man kan skicka räder mot varandras baser och överraska med nya superleksaker och feta anfall. I princip kan brutal kraft lösa de flesta banor och har du bara tillräckligt med enheter, i form av kort (du kan spela hur många kort som helst per bana) så kan ren och skär, brutal övermakt vinna varje bana åt dig, utan någon särskilt strategi. Men många kort innebär många kapsyler (och i brist på kapsyler, slantar). Detta gör att free-to-play-modellen i detta fall kommer i vägen för flytet och samma kritik som vi gav Clash of Clans återkommer här: det går för långsamt och är för tråkigt att vänta och det blir för dyrt att inte göra det.

Slutomdöme: Toy Rush är charmigt designat och lätt att komma in i, med en bra tutorial som leder dig rätt på vägen, men det blir för avancerat för de yngsta barnen. Tyvärr är det också lite av ett som helhet begränsat spel, som förlitar sig mer på tillgångar (bokstavligen) hellre än skicklighet och äkta strategi – flest kort vinner, helt enkelt. Diggare av multiplayer och av Clash of Clans kommer nog få ut mest av det, medan ni andra kan ju prova och se hur det smakar med det man får i gratispaketet, som alla kan ladda ned idag.