Hem MobilAndroid Recension: Boxes – Lost Fragments

Recension: Boxes – Lost Fragments

I Boxes: Lost Fragments spelar vi rollen som tjuv, som bryter sig in i en herrgård. Huset visar sig ha massor av mystiska lådor och snart inser vi att enda sättet att ta sig ut igen är att lösa pussellådorna och därmed finna sanningen. Varje låda är unik och när vi löser den så vi hittar vi en artefakt som sedan används i ett större pussel, vilket tar oss ett steg närmare friheten.

Boxes: Lost Fragments påminner väldigt mycket om The Room-spelen just i uppläget att att lösa olika mekaniska-pussel och att den ena delen används för att låsa upp nästa sektion och så vidare. Skillnaden mellan de olika spelet är att det finns mer av en story i Boxes: Lost Fragments och den sektionen av spelupplägget där du hittar olika saker i lådorna som du sedan använder i ett större pussel är annorlunda mot det andra spelet.

Boxes: Lost Fragments har snygg grafik och pussellådorna är verkligen klurigt och smart konstruerade. Ljudeffekterna och musiken ger oss ledtrådar om att vi är på rätt väg. När vi öppnar något eller hittar en smart lösning på hur vi ska komma vidare till nästa sekvens belönas vi med härliga, mekaniska ljud och avancerade animationer där vi låser upp nästa sektion. Varje låda är unik och det tar en liten stund innan man hittar första ledtråden till vad man kan göra. Sedan är det bara att sakta men säkert jobba sig igenom lådans alla hemligheter.

Kör du fast har så kan du be om en ledtråd och här gillar jag verkligen upplägget att spelet inte visar exakt vad du ska göra, utan ger verkligen bara en liten knuff i rätt riktning. Du kan även välja att hoppa över ett pussel helt och hållet om du känner att du verkligen inte kan lösa det eller om du helt enkelt mot förmodan bara vill komma vidare lite snabbt.

Det som är synd med Boxes: Lost Fragments är att det här spelet har extremt låg omspelnings-faktor. Det finns inget slumpmässigt i spelet och har du löst lådan så löser du den på samma sätt varje gång. Självklart så kan det vara kul att göra om det, men likt Sierra-klassikerna om Dr Brain finns inga nya överraskningar.

En annan sak som störde mig lite är att ibland är lösningen så otroligt enkel att du förbiser den för att du klickar en millimeter fel och därmed missar att just den detaljen kan röra på sig. Jag testade Boxes: Last Fragments på PC och spelade det med mus och då jag ändå gillar att muspekaren inte avslöjar om något går att öppna eller flyttas på så hade jag ändå velat att den förändrades när du väl har klickat rätt – så du vet att du ”fått tag” i det som skall ändras. För ibland missade jag sanslöst enkla lösningar för att jag klickade en millimeter på fel ställe.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Boxes: Lost Fragments för även om spelet inte är så långt och omspelnings-faktorn är tämligen låg så är spelet ett väldigt roligt och givande tidsfördriv. Lyckan att lösa ett klurigt pussel ger snabbt mersmak och du kastar dig gärna över nästa utmaning.

Snapbreak Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.