Hem SpelPC Recension: Marvel Avengers
marvel avengers spelet recension

Recension: Marvel Avengers

När rapporter började komma in om att Square Enix skulle låta kompetenta studion Crystal Dynamics (nya Tomb Raider-trilogin) skapa ett actionäventyr baserat på Marvels Avengers så slog säkert många, förväntansfulla serieälskar-hjärtan därute. När de första bilderna dök upp så sjönk dessa lika snabbt – spelet såg ut som något från förra generationens konsoler, som slängts ihop alltför snabbt. En öppen beta, som Henric skrev om för ett par veckor sen, omvände en del skeptiker och vi kan väl snabbt konstatera att Marvel Avengers i slutversion (?) varken är så dåligt, eller så bra, som det hade kunnat vara.

Presentationen är ojämn. Likt spelet som helhet. Foto: Square Enix

Spelet är uppdelat i en singe-player-kampanj och ett multiplayer-läge, online-läget. Det senare bör spelas efter att du klarat av huvudkampanjen om du vill undvika spoilers. Kampanjen utspelas dels ur fan-girlen Kamala Khans perspektiv – en Marvel-fan med pakistansk ursprung, uppfödd i New Jersey (precis som sin skapare) som bjuds in till en dag för fans på Avengers högkvarteret men snart strålas med superkrafter och förvandlas till superhjälten Ms Marvel, vars specialkraft består i gummikropp och förstorade händer (inte helt olikt föregångaren Elastigirl från Pixar-filmen The Incredibles). Parallellt med hennes ursprungshistoria, som även fungerar lite som en tutorial för grundspelet, så får du även ta kontrollen över det klassiska Avengers-gänget bestående av Captain America, Black Widow, Hulk, Thor och Iron Man.

Multiplayer-delen är en intensiv och rätt kaotisk upplevelse, där du kan spela med eller utan matchmaking (att samma hjälte inte kan förekomma två gånger i samma team), där det gäller att balansera attack, försvar och uppmärksamhet på fallna lagkamrater att återuppliva. Tanken är god, men flera uppdrag slutar i att man överväldigas av för många fiender och all planering går åt fanders.

Du som spelade beta-version har redan gått igenom första enspelar-uppdraget och vet vad du bör förvänta dig – inte mycket är annorlunda sen dess. Det är mycket action-äventyr i form av button-mashing och specialattacker som byggs upp och idén med att olika hjältar har olika specialare och kämpar på olika vis fungerar bra, om än rätt generiskt. Kamalas delar påminner mycket om Sucker Punch Infamous: Second Son och Insomniacs briljanta Spider-Man på PS4 (bästa superhjältespelet någonsin? Förmodligen) utan att riktigt nå samma höjder av finness och genomförande.

Presentationsmässigt är Marvel Avengers något av en blandad påse – som spelet i stort alltså. Det lirade bättre på Xbox One X än PS4 Pro när vi testade betan och vissa delar är riktigt snygga och imponerande; såsom Hulks detaljer, skuggor, miljöer och texturer i vissa sekvenser, för att i nästa sekvens kännas tämligen underväldigande och platta. Crystal Dynamics har alltid haft problem med att skapa verklighetstroget hår, något vi kunnat notera tydligt i de annars välproducerade Tomb Raider-spelen och när det är som värst påminner det hela om haveriet i Ubisofts opatchade Asssassins Creed: Unity, eller Greedfall, där hår verkade bestå av av någon slags halm som färgats och stod ut onaturligt. På Xbox One X kan du välja mellan 4K eller snabbare frame rate (med 60 fps målbild, dock med flera frame rate dippar) och vi rekommenderar det senare, då det ökar inlevelsen och spelglädjen rejält i jämförelse med det ganska modesta detaljlyftet 4K ger på bekostnad av låsta, ryckigare 30 fps. Det är uppenbart hög tid för generationsbyte på konsol och vi återkommer till just Marvel Avengers när vi fått in vår Xbox Series X till redaktionen, eftersom Square Enix lovat gratis uppgraderingar till spelet för next-gen-maskinerna som släpps i höst (både PS5 och XBSX alltså).

Hulk är riktigt välgjord (och rolig att spela med). Foto: Square Enix

Ljudet är överlag bra. Röstskådespelarna levererar fint, veteranerna Troy Baker och Nolan North gör varsin Avenger och Travis Willingham kanaliserar en nästan perfekt Christ Hemsworth-imitation i sitt porträtt av Thor.

Tyvärr dras spelet med låååånga laddningstider (även från SSD) – att dö och ladda om en checkpoint kan ta uppemot 30 sekunder och det är för lång tid. Vidare lider spelet också av buggar; det känns som att det hade mått bra av några månaders extra utveckling (vilket i och för sig är sant för 90% av alla storspel idag, som får patch efter patch). Det har också klagats på finanseringsmodellen, aka ”mikrotransaktioner”, något som aldrig brukar mottas väl (fråga EA). Det går att nöta sig till allt innehåll gratis – men det tar rejält med tid – och även om det inte känns som en dealbreaker för oss, lär systemet väcka en del ont blod hos fans som bara känner att de måste låsa upp allt. Man måste vara inställd på att Avengers är lite av ett games-as-service-koncept.

Trots att Marvel Avengers är flera år nyare än Tomb Raider-spelen från samma studio, så känns spelet på något vis äldre och mer yxigt. Kontrollerna funkar, men är inte direkt tighta – det är lite slappa och oexakta, något som gör flygandet och plattformsinslagen mindre roliga än vad de annars kunnat vara. Och allt detta genomsyrar Marvel Avengers som produkt – det är inget dåligt spel alls egentligen, men det är så ojämnt och generiskt så det hindras från att nå högre höjder.

Kanske kommer närmaste månaderna ge oss patcharna, fixarna och prestandan som spelet behöver för att nå sin fulla potential. Här finns ett enspelarläge som kul att spela igenom och lagom långt (cirka tolv timmar). Men i grund och botten är det svårt att skaka av sig känsla att detta är ett lite halv-hjärtat försök att mjölka pengar ur ett älskat varumärke, särskilt med tanke på games-as-service-modellen, utan att att man haft tiden eller riktigt ambitionen att göra ett riktigt bra spel på kuppen. Trevlig underhållning för fans av genren, särskilt om du kan få spelet till bra pris (vi såg 400 kr för PS4-versionen och det är helt OK). Men förvänta dig inget nytt Spider-Man, eller ens Tomb Raider-nivå för den delen.