Senses ger förstaintryck av beta-versionen av Marvel's Avengers.

Att vi på senses.se diggar Marvel är ingen hemlighet och när jag hörde talas om att det skulle komma ett Marvel’s Avengers-spel så blev jag genast nyfiken. Första teasern såg sanslöst cool ut och möjligheten att spela som flera olika hjältar lockade. Särskilt när det, nu två år gamla Spider-man, spelet är så otroligt bra så blev förväntningarna skyhöga även då utvecklaren Crystal Dynamics lyckades reboota Tomb Raider så utmärkt.

Marvel´s Avengers - Square Enix - screenshot Playstation 4 - copyright 2020

I helgen så släppte utvecklarna Square Enix en öppen beta-version av Marvel’s Avengers fritt under två dagar. Så nu fick jag möjligheten att se om det hela når upp till hypen som skapats. Detta är en beta som är väldigt nära release (2 september) – om dryga veckan alltså – så det är möjligt men inte troligt att skarpa versionen är vida annorlunda än detta (vid release). Men vi återkommer med full recension lagom till release.

Vi kastas in i handlingen direkt och det är ett gäng skurkar som ger sig på Golden Gate-bron. Vi börjar som Thor, sen går vi över till att bli Iron Man, Hulk, Captain America och sen Black Widow. Det finns ingen möjlighet att välja vem du vill spela som, men det är sannolikt en funktion som tillkommer. Den roligaste att spela som tyckte jag var en av mina favorit-karaktärer – Hulken. Just för att känslan finns där till 100 procent att vara ett tre meter långt muskelberg, som är riktigt förbannad.

Marvel´s Avengers - Square Enix - screenshot Playstation 4 - copyright 2020

Kände att kontrollerna var lite off och det var både en och två gånger som jag siktade helt fel när jag spelade som Black Widow. Kameran är lite seg och är du inte noggrann så är kameran rättvänd, men inte din karaktär, och du skjuter åt helt fel håll ändå.

Denna Avengers-historia är ett eget äventyr och är därmed inte kopplad till filmerna. Karaktärerna känns igen, men de har vissa skillnader från sin film- och serietidnings-version. Det känns som att spelskaparna har gjort ett mellanting, vilket fungerar bra.

Marvel´s Avengers - Square Enix - screenshot Playstation 4 - copyright 2020
Marvel’s Avengers

Det som fungerar mindre bra är grafiken. Den var ifrågasatt på förhand och betan gjorde inte mycket att flytta den nålen. Ful, mörk, oskarp och saknar en hel del detaljer. Anledningen är enligt utvecklarna att den äldre generationens konsoler (PS4 och Xbox One) helt enkelt inte klarar av det och att det kommer se sååå mycket bättre ut på Playstation 5 och Xbox Series X. Problemet är bara att spelet ser många gånger sämre ut än till exempel det två år äldre Spider-Man spelet. Kan nästan säga att det ser sämre ut än de flesta spel som släppts till Playstation 4 idag. Så det hela känns snarare som en ful cash grab-argument för att få folk att köpa nya versionen till konsolen (även om alla som köper denna och ny konsol ska få uppgradera gratis).

Marvel´s Avengers - Square Enix - screenshot Playstation 4 - copyright 2020
Grafiken saknar en hel del skärpa och definition.

Nu är inte betan superlång och allt är såklart inte på plats, men jag kände ändå en viss tristess ganska tidigt. Det är samma sak hela tiden, slåss med småskurkar, möta en boss, cutscene. Det är inte som i (vet att jag låter som en upphakad grammofonskiva) Insomniacs Spider-man, där du har massor av intressanta sido-uppdrag som i sin tur har fascinerande historier att berätta. Den funktionen kanske kommer till det färdiga spelet, men just nu känns det lite simpelt och tråkigt.

Så jag är väldigt delad inför Marvel’s Avengers-spelet. Det kanske finns något episkt begravt där inne, men just nu känner jag tyvärr att det hela inte kommer leva upp till de flestas förväntningar.