Hem SpelPC Recension: Assassin’s Creed Unity

Recension: Assassin’s Creed Unity

Assassin’s Creed Unity tar steget till next-gen. Och vilket steg det är!

Det finns något oerhört lockande och universellt tilltalande med Assassin’s Creed-spelen. Bara antalet sålda exemplar och otaliga uppföljare vittnar ju tydligt om det. Ända sedan det första – och kanske på många sätt mest imponerande – Assassin’s Creed, som introducerade oss till Hashasinernas kamp mot Tempelherrarna, och känslan att fritt kunna röra sig på historiska platser som Jerusalem, Damaskus och senare Venedig (i tvåan), så har den öppna världen med sina uppdrag fascinerat mer och mer för varje inkarnation.

Sure, många uppdrag är likartade (det flesta går ut på att ta livet av någon, mer eller mindre diskret) men det finns något härligt med spänningen och friheten i hur du kan göra det. Assassin’s Creed Unity markerar ett viktigt kapitel i AC-historien, nämligen steget fullt ut till next-gen (och moderna PC-datorer). Med franska revolutionen som miljö, så får vi iklä oss rollen som Arno Dorian. En ung pojke vars far mördas och som får en ny adoptivfar i form av en tempelherre. Givetvis uppenbarar det sig snart att Arno har band till lönnmördarna, något som i vuxen ålder kommer att ta honom från fängelset i Bastiljen till finrummen i Paris och möten med historiska personer som Napoelon, Marie Antoinette och till och med vår blivande, svenske kung Jean Bernadotte.

AC-Unity-city

Det man direkt slås av i AC Unity är hur häpnadsväckande vackert det är. Paris känns verkligen levande och myllrar av människor, kaotiska upplopp, fullsatta barer och helt magnifika byggnader, som man väldigt ofta också kan gå in i (du lär häpna första gången du sätter foten i Notre Dame…). Ambitionen och storleken i AC Unity är djupt imponerande. Här finns enorma stadsytor du kan utforska, ett hundratal intresse-punkter och gott om huvud- och sido-uppdrag som kommer att hålla dig sysselsatt någonstans mellan 12-20 timmar. Men låt oss stanna en stund till vid grafiken. UBISoft har överträffat sig själva och klokt nog valt att inte släppa spelet till något äldre format än Xbox One, PS4 (som är testad version) och PC. Vi har klättrat på i princip varje kyrka i Paris – en stad vi känner till väl förresten och som är väldigt troget återskapad här (med brasklapp för att några byggnader ändrats sen 1700-talet) – och vi slutar aldrig förvånas över den realistiska horisonten, myllret av detaljer, solljuset och vädereffekterna är. AC Unity är utan tvekan ett av de snyggaste spel du kan spela just nu och ett givet val att plocka fram när du ska visa upp varför det är dags att magasinera undan PS3:an och Xbox 360:n!

Ljudet är också väldigt detaljerat och kärleken till tidsåldern och dess unika insalg är remarkabel. Folket sjunger kampsånger som Marseljäsen och franska varvas med cockney-engelska (för att ge lite mer tillgänglighet). Röstskådespeleriet är bra överlag och musiken sätter precis rätt stämning. Dra på volymen på hemmabion, det här är en riktigt rolig och levande ljudbild att förlora sig i! Enda nackdelen är att dialogen ibland ligger lite för lågt i volym och då blir svår att urskilja. Det händer bara ibland, så det är också det enda smolket i bägaren.

assassins-creed-unity-co-op

AC Unity har kritiserats hårt för delar av sitt finansieringssystem. Spelet innehåller – tyvärr – förhatliga mikrotransaktioner, sega kompanjon-appar (som inte fyller vidare funktion, annat än att öppna kistor) där du för riktiga pengar kan köpa dig uppgraderingar och massor med bonusar, i form av nya uppdrag, kläder, vapen osv. Det är inte OK att ett fullprisspel på next-gen har detta. Free-to-play behöver finansiering på något sätt och det kan göras snyggt (som i fallet Warframe, till exempel) men när man börjar sälja spel – som normalt kostar 599:-  -med season pass för 909:- (som exempelvis Call of Duty: AW kostar på PSN Store) så börjar det bli sinnesjukt. Vi förstår att spel är dyra att utveckla, dyrare än filmer många gånger, men 599:- är någon slags smärtgräns. Klarar man inte sin finansiering på det så får man helt enkelt sänka ambitionen och göra lite mindre omfattande och kanske kortare spel. Med alla spel som släpps idag så vore det snarare en fördel – spel är överlag för långa och utdragna idag. AC Unity har ändå den goda smaken att du inte måste köpa något extra för att klara spelet och är du beredd att spela sidouppdrag – som faktiskt är jätteroliga överlag – så kommer din figurs nivå uppgraderas i den takt som behövs för senare storylines, även om det går något långsammare. Det är en acceptabel kompromiss tycker vi.

Uppdragen och variationen i AC Unity är annars tämligen rika. Här finns såklart många av de straight forward, ”döda-person-x-uppdragen”, men även nyheter – som att hjälpa den legendariske utredaren Vidoq att lösa mord och det nya Co-op-läget, där du med vänner eller andra online-spelare (upp till fyra stycken) tar dig an special-uppdrag med tungt motstånd. Här kommer spelstilar in i bilden och du kan vara melee (anfallare), helare, stealth-expert eller fena på långdistans-vapen såsom pistoler och gevär. Kul inslag och det fungerade överlag bra med uppkopplingar och tekniken.

AC-Unity-Arno-cut-scene

Som många storspel idag så har Assassin’s Creed Unity haft tight utvecklings-schema och därför lanserats med en del buggar. Patcharna som kommit sen dess har fixat det mesta och vi har inte upplevt de allra värsta – som inkluderade hårresande, sönder-sprängda ansiktsmodeller och totalkrascher av system. Det är tråkigt när spel inte kan få tiden de behöver för att bli helt klara, men samtidigt förstår vi att ett spel så omfattande som detta måste få en chans att plåstra lite i efterhand. Buggarna har i vart fall inte varit så grova så att det nämnvärt påverkat upplevelsen för oss här på redaktionen.

Sammanfattningsvis kan vi bara konstatera att Assassin’s Creed Unity helt enkelt är ett väldigt snyggt och väldigt kul spel, som vi gärna återvänder till. Möjligtvis är det till och med vår nya favorit i serien! Paris är en spännande plats att befinna sig på under franska revolutionen och det finns tillräckligt att göra för att hålla de flesta spelare sysselsatta och underhållna ett bra tag. Unity är inte en jättehopp framåt för serien som koncept, men det är ett stort steg framåt för den tekniska nivån vi kan komma att förvänta oss av next-gen. AC Unity har dragit undan slöjan till framtiden – och den framtiden är väldigt spännande. På mer än ett sätt.