Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Dreams (PS4)

Recension: Dreams (PS4)

Jag har tidigare recenserat Super Mario Maker 2 till Switch, där du kan bygga dina egna banor och göra egna versioner av ditt favoritspel. När jag startade Dreams så trodde jag att det var ungefär samma premiss denna gång. Snacka om att jag hade fel…

Dreams - Media Molecule - copyright 2020 - pressbild

För Dreams är inte alls som Super Mario Maker 2, i Dreams finns det inga som helst gränser för ditt skapande – förutom möjligen din kreativitet. I Mario Maker 2 kan du bygga banor till ett redan befintligt spel; i Dreams kan du bygga hela spel. Vill du bygga ett actionspel? Absolut, alla verktyg finns för det. Vill du skapa ett äventyrsrollspel med dig själv i huvudrollen? Inga problem. Du kan skapa allt som du någonsin har drömt om och helt plötsligt så inser jag varför titeln på spelet är så passande.

Du börjar spelet med att få välja en imp. En imp är en liten, luddig varelse som du styr genom spelet. Den blir din skapare i drömvärlden. Problemet bara är att den styrs med motion control i din kontroll och jag är lite allergisk mot det. Känner inte riktigt att jag har den precision som jag hade önskat. Efter viss träning så går det bättre, men jag hade nog helst velat styra med spakarna eller – allra helst – haft möjlighet att koppla in en mus. Ett rykte som gått är att spelskaparna medvetet utelämnat stöd för mus och tangentbord för att fokusera mer på ”lekfullt” skapande.

Först är det ett ganska långt intro och introduktion. Välgjorda animationer och röstskådespelare förvisso, men det hela blir till slut lite för långrandigt och det kliar i fingrarna att få komma igång och skapa något. När du väl är ur det hela så har du två val: Att spela andras spel eller börja skapa ditt eget. De andra spelen är dels sådana som är gjorda av skaparna själva och sen finns 1000-tals spel, som andra spelare har utvecklat runt om i världen. Det är helt vansinnigt avancerade spel som en del har gjort och man kan inte sluta bli imponerad. Missa inte paradnumret Art’s Dream, som utvecklarna Media Molecule skapat helt och hållet i Dreams-motorn och visar upp en enorm bredd.

Jag kände mig verkligen som en gottegris inlåst i en godisaffär då jag hittade den ena coola funktionen efter den andra. Du kan spela in mellansekvenser och animera dem såsom du vill, du kan spela in din röst, lägga på musik, ljudeffekter – listan är oändlig. Har du någonsin närt en dröm om att bli spelskapare så är det här ett spel för dig! För varje steg i processen finns det avancerade tutorials som går igenom varje detalj.

Sammanfattningsvis så är Dreams ett solklart måste för alla er som drömt om att få skapa ett eget spel eller kanske göra en animerad kortfilm. Jag har bara skrapat på ytan hos all potential som finns här. Det enda negativa jag kan komma på är att man måste använda motion control för att bygga och det är inte så precist som jag vill ha det, samt att en del mellansekvenser är alldeles för långa och för ”flummiga” för sitt eget bästa.