Hem Spel Recension: Super Mario Maker 2 (Switch)

Recension: Super Mario Maker 2 (Switch)

Har du någonsin varit sugen på att bygga dina egna banor till Super Mario? Har du en kreativ ådra och vill visa dina kreationer online? Då är det här spelet för dig!

SUPER MARIO MAKER 2 - SCREENSHOT SWITCH

När jag gick naturprogrammet på gymnasiet för många år sedan så hade vi en graf-miniräknare, som var väldigt avancerad för den tiden. Snabbt upptäckte jag att jag kunde programmera den att göra små, textbaserade spel. Så det var mest det den kom att användas till och inte för att rita ut sinus och kosinuskurvor. Så att skapa spel och film har alltid varit ett intresse. När jag fick hem Super Mario Maker 2 så trodde jag först att det skulle vara något för barn, men ack så fel jag hade.

SUPER MARIO MAKER 2 - SCREENSHOT SWITCH

Självklart kan barn spela Super Mario Maker 2, men det är inte primärt riktat till dem. Det finns ett enklare storymode, där man kan spela igenom redan skapade banor för att hjälpa Mario och Luigi på ett quest – men det är det minst intressanta i spelet. Det som är målet i spelet är att just bygga dina egna banor. Du kan vara fullständig amatör och snabbt komma in i att bygga rätt avancerade grejer. Det finns riktigt pedagogiska och välgjorda tutorials som går igenom i minsta detalj hur du ska gå till väga. Här i ligger det som får Super Mario Maker 2 att sticka ut; dessa tutorials går från absoluta basics till super-avancerade banor.

SUPER MARIO MAKER 2 - SCREENSHOT SWITCH

Sen, som grädde på moset, så kan du välja mellan de flesta Super Mario-spelen att bygga i: från att bygga banor till original, 8-bitars Super Mario Bros till New Super Mario Bros U. Alla banor och gubbar uppdateras automatiskt och du får tillgång till alla byggstenar som finns.

SUPER MARIO MAKER 2 - SCREENSHOT SWITCH

Då det är Nintendo själva som har utvecklat spelet till Nintendo Switch så fungerar Super Mario Maker 2 perfekt både bärbart och dockat till TV:n. Jag tyckte till och med nästan bättre om det i bärbart läge, då man då kan använda touch-displayen till ens kreationer.

MARIO MAKER 2 - SCREENSHOT SWITCH

Finns det några negativt då? Egentligen inte; Super Mario Maker 2 är så solitt som ett spel kan vara. Det enda negativa är kanske att det inte är ett spel för riktigt alla. Story-mode delen är inte värd prislappen allena, om man skulle få för sig att köpa spelet bara för den. Super Mario Maker 2 blir ändå ett solklart måste, för här finns nästan oändligt många möjligheter som ligger framför dina fötter, plus att när du har skapat en riktigt cool bana så kan du ladda upp den till communityn (eller dela en unik kod) och låta andra spela den. Så vansinnigt kul!