Hem Spel Recension: New Super Mario Bros. U Deluxe (Switch)
new super Mario Bros u deluxe recension Silver

Recension: New Super Mario Bros. U Deluxe (Switch)

Det känns som igår, men det är faktiskt dryga sex år sen New Super Mario Bros. U kom till Nintendos Wii U. Vi äskade spelet när det kom – vad finns inte att gilla med en remake av världens mesta (och kanske bästa?) klassiska plattformsspel, men här med modern grafik och flerspelarmöjlighet? I Deluxe-versionen ingår även uppföljaren, New Super Luigi U.

new super Mario Bros u deluxe recension

På Switch så putsas grafiken till ytterligare ett snäpp och ger oss det klart snyggaste, sidoscrollande Mario-spelet till dags dato. Man har även låst upp fler figurer att styra, så antalet blir denna gång fem: Mario, Luigi, Nabbit, Toad och Toadette. Av dessa är kanske Toadette den mest intressanta, då hon genom sin specialkraft – i form av en krona – kan förvandlas till Peachette som får Prinsessan Peachs egenskaper, bland annat det sköna glid-hoppet vi älskat sen Super Mario Bros 2 på NES. Spelet har också fått flera hjälpmedel, som går från skrivna tips till rena lösningsvideor och Super Guide, som i princip spelar banan åt dig. Medan hard core gamers kan utmana sig i Boost Rush Mode (typ, banorna på tid och motvind), specifika utmaningar i Challenges och ett Coin Rush Mode, där mynten står i fokus.

Det som slår oss med New Super Mario Bros. U – som på Switch fått epitetet Deluxe, precis som Mario Kart 8 Deluxe – är att det både är mycket snyggare än vi minns det, men också något långsammare. Detta beror inte på tappade frames eller något sånt, utan på spelets generella flow och tiden som gått. Återigen är det fördelaktigt att spela det med Joy-Consen lösa i händerna, istället för den annars så precisa Controller Pro (precis som fallet med årets spel 2017, Super Mario Odyssey). Här finns mängder med hemligheter att låsa upp och utmaningar att slå; och allra roligast är om du har någon i soffan att göra det med (spela alltså).

new super Mario Bros u. deluxe recension

Helhetsintrycket är att New Super Mario Bros U. håller väl än – det är ju ett Mario-spel och något sådant i 2D har vi ju inte fått tidigare på Nintendo Switch (om vi inte räknar NES-klassikern du kan köpa via online-tjänsten). Om du missade det på Wii U så är det absolut värt att plocka upp nu, i sin mest kompletta och snyggaste form. Men om du redan äger det på Wii U så är skillnaden inte så stor att det är den allra mest essentiella uppgraderingen på Switch – särskilt som det åter betingar fullpris.

Spana in trailern till New Super Mario Bros. U Deluxe på Switch.