Hem Teknik / PrylarBild Recension: DJI – Avata och Goggles 2

Recension: DJI – Avata och Goggles 2

Drönare med kamera har verkligen blivit vardagsmat. Det finns en uppsjö av dem i olika former och tekniska nivåer. De första drönarna var ganska stora och klumpiga och de behövde verkligen en hel del förkunskap och skicklighet för att kunna använda dem på rätt sätt. Det var inte helt enkelt att hålla dem stadigt i luften och du kunde lätt sätta dem i ett träd av misstag, om du inte var försiktig. Så när jag fick hem den pyttelilla kartongen till DJI Avata och Goggles 2 så kände jag först en viss oro över att det här måste ju vara en leksak med tanke på dess ringa storlek. Jag kunde inte vara längre från sanningen.

När jag plockar ur den lilla tingesten som är DJI Avata drönaren så imponeras jag av två saker: Nummer ett, hur liten och lätt den är och nummer två hur robust den är samtidigt. Avata har rejäla skydd för propellrarna så det ska mycket till innan du skadar dem. Det ingår även nya propellrar i kartongen. Jag hittar batteriladdaren till batteriet och sätter det genast på laddning. Nu plockar jag upp Goggles 2 och även dessa känns gedigna och har riktigt cool design. För att minska vikten i dem så har DJI valt att batteriet ska vara en separat del. Sätter även det på laddning och plockar nu upp handkontrollen.

Handkontrollen har ett inbyggt gyro som gör att du endast behöver tilta handen upp och ned för att åka uppåt eller nedåt eller vrida handen vänster eller höger för att flyga dito. Det ger en enorm frihetskänsla men lite mer om det lite längre fram. Handkontrollen är fint gjord, men i jämförelse med de andra komponenterna så känns den något plastig. Den ligger bra i handen och det är inga som helst problem att nå alla knapparna. Handkontrollen behöver också laddas och till skillnad mot glasögonen så har denna ett inbyggt batteri.

Det som inte finns med i lådan är en väska för alla prylar. Det känns lite snålt och ovant när det gäller DJI för det brukar följa med en praktisk bärväska. Särskilt i det här fallet hade det varit bra då det är många komponenter att hålla reda på.

Drönar-batteriet tog ganska lång tid på sig att ladda men nu är det äntligen dags och jag och en vän ger oss ut för att testflyga.

Jag slår på kopplar in strömmen till Googles 2 och inser att jag behöver ju en kabel att koppla in telefonen till den. Som tur är så har jag en USB-C till Lightning kabel hemma så det löste sig men att det inte finns en sån kabel med i lådan irriterar mig något. Det finns liksom inga kablar med alls knappt i lådan. För det här priset så hade det inte varit helt fel med ett gäng kablar så du åtminstone kan ladda allt på en gång.

När jag har kopplat in telefonen till Goggles 2 så laddar jag ned DJI-appen och där kan jag följa exakt hur proceduren ska gå till för att starta allt i rätt ordning och hur jag startar Avata drönaren.

Goggles 2 har vred och på undersidan där du kan ställa in exakt för din syn. Jag har glasögon och använder inte linser så jag blev först rätt irriterad över att det inte går att ha glasögon på sig under. När jag väl satte på mig Goggles 2 insåg jag att jag kunde ställa in dem nästan perfekt även med mitt synfel. Det som inte går att korrigera är mitt brytningsfel så en viss oskärpa får jag leva med. Nu har jag inte så stort synfel så jag kan inte svara på om det går att ställa in för alla synfel där ute – men i mitt fall fungerade det bra.

Att ha Goggles 2 på sig och se det drönaren ser är verkligen superhäftigt och när jag är nöjd med mina inställningar så startar jag drönaren och ger mig av. Det här är det närmaste jag kan komma att flyga! Drönaren är snabb och responsiv, det har aldrig varit lättare och roligare än så här. Det tar någon sekund innan jag vänjer mig med handkontrollen men snabbt känns det helt naturligt. Kontrollen har även knappar för att kunna tilta kameran, spela in och en panik-knapp som du kan trycka på och då åker drönaren automatiskt tillbaka till hem. I displayen ser du exakt hur högt du flyger, hur fort du flyger och hur långt bort från dig drönaren befinner sig. 18 minuter ungefär kan du flyga på ett full laddat batteri och sen är det dags att ladda igen. Handkontrollen och Goggles 2 batteriet håller mycket längre.

Flygning nummer två så vill jag testa kameran så jag sätter i ett minneskort i Goggles 2 och tar min nyladdade drönare och ger mig ut igen. Alla inställningar till kameran sker via Goggles 2 som har en touch pad på ena sidan av glasögonen. Problemet är att den inte är så exakt som jag hade velat och det leder till en viss irritation att försöka ställa in allt. Här märker jag en av få nackdelar med Avata och det är att det inte är så många inställningar som jag kan göra med kameran. Jag kan filma i 4K i upp till 60fps och i 2,7K kan jag välja att filma i 120fps vilket är rejält coolt att kunna filma i sådan slowmotion. Fast jag efterlyser att kunna ställa in bländare och vitbalans men några sådana inställningar finns inte. Nu är automatläget väldigt effektivt men som filmare vill jag ha mer kontroll.

Sen märker jag att det står i displayen att jag kan spela in på minneskortet i Goggles 2 eller i Avata eller båda. Vadå båda? Jag vänder och vrider på den lilla drönaren. Det finns ingen lucka för ett minneskort på den här? En snabb Google sökning senare (står ingenting i quickstart guiden eller i appen) så får jag reda på att det sitter en lucka gömd vid en av propellrarna. Ett riktigt udda och jobbigt ställe att ha ett minneskort på!

Bildkvalitén från kameran är helt okej och även mörkerläget fungerar ganska bra. Bilden blir lite grynig, men är ändå skarp. Jag rekommenderar att spela in både i drönaren och i glasögonen då du har fördelen med att om olyckan är framme så har du alltid tillgång till materialet på glasögonkortet men bildkvalitén är bättre på drönarkortet då det går direkt in och inte sänds och kan därmed bli korrupt om den tappar täckning.

Batteritiden på 18 minuter kanske låter lite, men det är helt okej tycker jag i sammanhanget och det är inte mycket kortare än de 20 minuter du kan flyga en större drönare på. Du behöver ha flera batterier med dig om du ska flyga länge och här i ligger kruxet: de är ganska dyra, runt 1 500kr styck.

Sammanfattningsvis så är de få skavankerna på DJI Avata och Goggles 2 ingenting som påverkar upplevelsen nämnvärt så betyget kan inte bli annat än ett solklart måste. Roligare och enklare än så har har det aldrig varit att flyga drönare och det är det närmaste jag kan komma att kunna flyga som Stålmannen!

DJI skickade testexemplar för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.