Hem Film & TV Test: Creative Stage V2

Test: Creative Stage V2

Stage V2 från Creative Labs väcker ett minne i mig. En av mina äldsta vänner skaffade sig hemmabiosystem redan för 25 år sedan och jag minns att vi såg Star Wars Episode IV – A New Hope på en liten 14 tums tv, men med episkt ljud. Där började det. Nu, ett kvarts sekel senare, så är hemmabio inte längre enbart fantasterna som har utan nu vill de flesta ha lite maffigare ljud när man kollar sin favoritfilm eller spelar spel. Allt ifrån äkta 7.1 Dolby Atmos-system till enklare Soundbars.

Stage V2 - Creative - Soundbar på TV-möbel
Creative Stage V2. Foto: senses.se

Stage V2 från Creative Labs är ett väldigt prisvärt, litet system som faktiskt levererar riktigt imponerande ljud i all sin enkelhet. Den består, som så många andra paket, av två komponenter: en soundbar (”ljudlimpa”) och en subwoofer. När jag lyfte prylarna ur kartongen så sjönk först mitt hjärta lite i bröstet då jag kände hur lätta de var. Skulle verkligen Stage V2 verkligen kunna leverera något som helst vettigt bioljud ur dessa, till synes enkla högtalare?

Stage V2 - Creative - Subwofer

Jag kopplar in Blu-ray-spelaren med en optisk-ljudkabel (som inte medföljer, endast AUX) och klickar på ”op” på den medföljande fjärrkontrollen (som dock inte har medföljande batterier, vilket känns snålt och unikt udda) och vips får man … inget ljud? Jag kontrollerar ingångarna men inget ljud hörs över huvudtaget. Vad sjutton?!. Sen inser jag att blu-ray spelaren var inställd på Bitstream och därmed kunde inte Stage V2 koda av ljudströmmen. Så en snabb inställning till PCM (där spelaren kodar av ljudet) så fylls rummet av härligt bioljud.

Stage V2 - Creative - närbild text.
Stage V2 - Creative - närbild fjärrkontroll

Du kan höja och sänka diskanten och basen – men jag gillar ju bas så jag drar upp den på max och som jag befarade så är inte basen särskilt kraftfull. Fast det blir faktiskt ändå riktigt bra biokänsla på ljudet. Det är centrerat och direkt och det fyller rummet på ett omslutande och behagligt sätt. Det påstås att det ska simulera surround, men det finns trots omslutandet ingen riktigt känsla av att något ljud kommer bakom mig utan det är framtungt helt och hållet (likt Yamahas YSP-2700). Ljudet går enbart att dra upp till ”35” och när det är på max blir det ändå inte särskilt högt. Detta är inte som på en vanlig förstärkare, där du kan dra upp nivåerna så du får samma resultat oavsett hur filmen är mixad. Men så är prislappen bara en tiondel och de inbyggda komponenterna därför inte jämförbara med en fullsize-förstärkare.

Stage V2 - Creative - närbild ingångar.

En annan sak som är lite irriterande är att du har endast fyra ingångar. Du har HDMI, AUX, OPTISK och USB. Så om du har flera apparater som du vill köra med optisk ljudkabel går inte det utan en splitter. Stage V2 har Bluetooth, så här blir det pluspoäng igen.

Du ser tydligt (framtill på högtalaren, med lysande bokstäver) vilken ingång som används och det leder till ett litet irriterande problem, då högtalaren allt som oftast ligger direkt under din TV eller projektorduk och du vill ju ha mörkt när du ser film. Så de, stora lysande bokstäverna blir till slut lite irriterande. Det är synd att denna inte går att dimma ned eller stänga av helt.

Stage V2 - Creative - lysande text.
Den lysande displayen blir lite irriterande i blickfånget. foto: senses.se

Sammanfattningsvis så är Stage V2 från Creative Labs ett mycket prisvärt alternativ för dig som vill ha bioljud hemma, men inte vill att det ska kosta skjortan. Så för sin prisklass, prestanda och utförande är Stage V2 helt klart värd en rekommendation-