Hem Teknik / Prylar Test: Arlo Essential 2K Outdoor Camera

Test: Arlo Essential 2K Outdoor Camera

av Björn Alsborger

Vi har tidigare testat föregångaren till den här kameran (Arlo Essential Spotlight Camera) och var ganska nöjda, men det var några småsaker som vi störde oss på: bland annat avsaknad av USB-C, att den var rätt bökig att installera och att ljudet från den inbyggda sirenen var i klenaste laget. Har Arlo löst det här, och vad är det i så fall mer som skiljer från föregångaren?

Vi sätter igång med installationen direkt. Men innan vi kan göra det så behöver kamerorna laddas, och till vår glädje så har de USB-C. Laddningen för att komma igång tar lite drygt en timme.

När väl kamerorna är laddade så startar vi installationen via Arlo-appen. Till skillnad från äldre Arlo-enheter så har den nya Essential-serien Bluetooth, så installationen flyter på väldigt smidigt, det tar inte många minuter från att man har packat upp och laddat kameran tills man är klar med installtionen.

Något som kan vara bra att påpeka är att när man installerar den nya Essential-serien till ett befintligt Arlo-system så blir man uppgraderad till det senaste Arlo-gränsnittet i appen, vilket inte alla äldre Arlo-enheter är kompatibla med, så har du ett system med Arlo Go, Arlo Security Light eller Arlo Bridge, så riskerar du att de slutar att fungera med nya gränssnittet som kallas Arlo Secure 4.0. Det som är lite problematiskt är att installationen även varnar för att andra enheter inte ”stöds för närvarande” (som här med en Door Chime 2).

Door Chime 2 fungerar ändå utan problem med Arlo secure 4.0, så det är är nog snarare en varning att den inte går att uppdatera till någon nyare firmware, men det är lite otydligt formulerat, så det här kan Arlo göra bättre. Bortsett från detta så går installationen väldigt smidigt.

Nu är det dags att skruva upp kameran, och det medföljer ett väldigt enkelt fäste som man enkelt skruvar fast på kameran, och en del som man skruvar upp på väggen. Sen kan man klicka fast kameran i det fästet.

Det som är värt att tänka på är att eftersom kameran inte har något löstagbart batteri, så när det är dags att ladda den så behöver man antingen dra en lång USB-C kabel, eller ta loss kameran. Vilket är lättare sagt än gjort, för när den väl är uppskruvad så sitter den väldigt bra och är svår att få loss (vilket också är positivt, för det är inte enkelt för en eventuell inbrottstjuv att bara rycka ner kameran).

Appen för att sköta systemet är lättarbetad och det är enkelt att sätta kameran i hemma/borta-läge och skapa olika automatiserade rutiner för när den är aktiverad och hur den ska agera om/när den upptäcker rörelse. Vid installation så får man 60 dagars fri tillgång till Arlo secure, men efter dessa dagar så kostar det 49kr/mån för en kamera eller 129kr/mån för upp till fyra kameror. Och eftersom Essential-serien inte stödjer någon lokal inspelning så blir ett abonnemang nödvändigt för att få ut något av systemet. Visst, det går att använda utan att betala, men då är man väldigt begränsad till att i stort sett enbart få notifieringar i appen vid rörelse och att kunna se live vad som händer.

Bildkvalitet

Hur är bildkvaliteten då? Vi monterade upp en kamera i en rätt mörk källare och lät vår mest suspekta medarbetare spela inbrottstjuv för att testa de olika lägena som finns. Det finns olika inställningar för mörkerseende, om man vill att den inbyggda lampan skall tändas, eller om den skall använda IR (då blir det svartvitt) eller om mörkerläget skall vara avslaget helt.

Med lampor tända, och bra belysning. Foto: senses.se
Mörkerseende: helt av. Foto: senses.se
Mörkerseende: Svart och vit. Foto: senses.se
Mörkerseende: Färg. Foto: senses.se

Bildkvaliteten blir såklart bäst under bra belysning, och även om det tar ngn sekund innan lampan tänds så hjälper den verkligen till under mörka förhållanden. Något som är bra med att lampan tänds efter ngn sekund är att om man inte vet att det sitter en kamera där så rycker man till och tittar rakt in i ljuset/kameran som en ren reflex och man får en bra ansiktsbild på tjuven.

Det finns även en inbyggd siren som går att aktivera, den låter högre än föregångaren men fortfarande inte enormt högt. Ungefär snäppet under ett vanligt brandlarm så den är helt klart avskräckande och har man flera Arlo-enheter i hemmet med siren så låter dom tillsammans rätt ordentligt.

Sammanfattning

Det är svårt att inte tycka om Arlo Essential. De är små och snygga, otroligt enkel installation, smidig app och helt ok bildkvalitet. Går lika bra att använda inomhus som utomhus (IP65-klassning). De säljs i 2-pack med ett rek. pris på 2 790 kr och i 3-pack för 3 590 kr. Man kan i dagsläget inte köpa dom styckvis, vilket gör att om man vill ha Arlo secure (vilket man vill) så tillkommer 129kr/mån. Så de relativt prisvärda kamerorna blir rätt dyra över tid. Hade grundabonnemanget för 49kr/mån inkluderat båda kamerorna så hade betyget höjts ett snäpp.

Arlo skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.