Hem Teknik / PrylarKomponenter och tillbehör Test: Snakebyte Gamepad Pro X

Test: Snakebyte Gamepad Pro X

Kan en trådad handkontroll verkligen vara bättre än den medföljande trådlösa versionen? Det korta svaret är: Ja, men det skulle bli en väldigt kort och torr recension, så jag ska gå in lite mer på detaljer. Gamepad Pro X från Snakebyte känns gedigen direkt när den kommer ur kartongen. Den har samma storlek och har ungefär samma vikt som originalkontrollen. Jag känner mig lite först motvillig till att den är trådad, men jag knuffar undan den känslan och kopplar in den till Xbox Series X.

Jag trycker på Xbox-knappen i mitten och Xboxen startar direkt. Kontrollen är inkopplad och fungerar perfekt, inga som helst problem. Alla knappar känns igen och det är inte svårt att navigera sig. På undersidan av kontrollen finns två extra knappar som är programmerbara på ett sätt som jag personligen aldrig har sett förut. Bredvid knappen sitter det en spak där du visuellt kan se exakt vilken knapp du vill att knapparna ska representera. Detta är helt galet smart och smidigt. Jag aldrig varit förtjust i att spakarna är en knapp för till exempel springa, då det kan vara ganska oexakt. Nu är det bara att programmera om knappen under kontrollen till att vara LSB (Left Stick Button) och hålla in den när jag springer istället – perfekt!

En annan smart funktion är att det finns en inbyggd volymkontroll för hörlurarna, så jag behöver inte gå in i konfigurationen på Xboxen eller datorn för att ändra ljudinställningarna.

Jag börjar med att testa lite Dead Island 2 på Xbox Series X och som sagt, det finns ingen som helst inlärningskurva då kontrollen fungerar exakt som originalet, med en stor skillnad. Tack vare den trådade tekniken är den här kontrollen ännu mer exakt. Med Hall effect-sensorer i både knappar och spakar elimineras stick drift mer eller mindre helt och hållet, då tekniken bygger på magnetism. Triggerknapparna går också att anpassa så att de passar den individuella spelaren och spelet. Med en enkel spak kan du ställa dem från 8mm djup till 2mm. På ett bilspel vill jag ha den längre triggern, men till ett skjutspel vill jag ha den korta, så jag kan skifta dem fram och tillbaka med ett enkelt klick.

Efter en blodig zombiesession på Xbox går jag över till gamingdatorn och kopplar in kontrollen. Precis som på Xbox kopplar den upp direkt, helt utan problem. Jag testar lite Witchfire, som är ett väldigt snabbt och precist spel, och precis som på Xbox är upplevelsen felfri.

Så finns det något negativt med Gamepad Pro X från Snakebyte? Egentligen inte, men det är ett par petitesser som jag ändå vill nämna. Sladden är förvisso välgjord med vävd yta så att den inte trasslar ihop sig, men personligen hade jag velat ha den lite längre. Nu räcker den fram, men den lägger sig inte ner på golvet och jag måste därmed kliva över sladden om kontrollen ligger på bordet. Det här är ett högst personligt problem och därmed kommer jag inte ens att lista det nedan som ett minus. Däremot tycker jag att de tre knapparna under Xbox-knappen är lite väl små. Det vill säga “Visa”, “Dela” och “meny”-knapparna, som inte blir helt lätta att hitta om du inte tittar ner på kontrollen, och de sitter ganska tätt tillsammans. Så jag, med mina stora tummar, tryckte ibland på fel knapp eller två på en gång av misstag.

Sammanfattningsvis kan jag inte dela ut något annat betyg än ett måste. Gamepad Pro X från Snakebyte bevisade för mig att en trådad kontroll faktiskt kan vara bättre än originalet på flera plan. Att priset ligger på ungefär en hundring mer än en trådlös originalkontroll känns inte konstigt, då Snakebyte-kontrollen har en hel del funktioner och fördelar som den andra inte har.

Snakebyte skickade testexemplar för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.