Hem SpelPC Recension: Dead Island 2

Recension: Dead Island 2

I Dead Island 2 så får vi möta ett nytt gäng överlevare. Zombie-utbrottet från första spelet har spritt sig över världen och har nu nått Los Angeles. Efter en flygkrasch så börjar vår resa genom den zombie-invaderade storstaden. Du kan samla på dig olika vapen, uppgradera dessa och plöj dig igenom horder av blodtörstiga zombies. Använd miljön för att göra mer skada och välj att spela ensam eller online. Det finns sex olika karaktärer du kan spela som, som alla har olika färdigheter och förmågor. Hell-A är stort och uppgiften är allt annat än lätt, så det gäller att hålla huvudet kallt när du blir attackerad från alla håll samtidigt.

Två år innan The Last of Us släpptes 2013 så fick vi se världen gå under i en zombie-apokalyps i miniatyr i och med det första Dead Island-spelet, 2011. Föregångaren utspelade sig på en paradis-ö och våra överlevare vaknade bakfulla efter en rejäl festnatt och insåg att alla på hotellet och i omgivningen hade förvandlats till zombies. Jag gillade verkligen detförsta spelet och spinoff-spelet, som kom några år senare.

Dead Island 2 börjar med en flygkrasch och sedan är det fullt ös. Speluppbyggnaden känns igen genom att det finns relativt säkra platser att utgå ifrån och därifrån tar du dig ut på olika uppdrag. Du kan som sagt välja mellan sex olika karaktärer och spelar du online så går det att spela upp till sex olika spelare med en varsin karaktär. Det jag minns mest från första Dead Island var hur frustrerande svårt det var ibland. Dead Island 2 har tack och lov ett förbättrat stridssystem och även om svårighetsgraden är utmanande så känns den inte onödigt svårt, som aktuella exemplet Resident Evil 4 (Remake).

Vid sidan om alla vapen som du kan uppgradera så har du möjligheten att sparka undan närgångna zombies – och tro mig det vill du göra mycket och ofta. Du kan även använda i miljön. Finns det bilar? Spräng dem. Finns det nedfallna elstolpar? Häll vatten på dem och elektrifiera lite zombies.

Det finns många uppdrag att utföra, både primära och sekundära, och en av styrkorna i Dead Island 2 är dess humor. Det finns bland annat många gliringar till kändisar och influensers. Jag kom på mig själv skratta rakt ut ett par gånger.

Fienderna du möter är välgjorda och med många variationer. De smyger verkligen upp på dig så ett tips är att ha ett bra surroundsystem eller ett par schysta lurar där du kan höra vad som sker bakom dig. Det finns även många olika typer av zombies med egna styrkor och förmågor så det går inte bara att hacka ner alla med samma sorts vapen.

Jag testade Dead Island 2 Xbox Series S och upplevde inga som helst problem med varken lagg eller blinkande texturer. Frame-raten ligger stadiga på 60 fps. Xbox One och Playstation 4 har som väntat en lägre frame-rate på 30 fps.

Det som är synd med Dead Island 2 är hur många olika zombie-versioner och vapen det än finns så blir spelet till slut lite upprepande. Få ett uppdrag, slå dig fram genom en hord zombies och få sedan ett nytt, liknande uppdrag. Du möter vissa ”boss-zombies” och precis som i alla spel så gäller det bara att nöta, nöta och nöta för att klara dig vidare. Spelet blir därmed väldigt generiskt och dess humor och edge tappas lite grann.

Sen är grafiken väldigt ”ren”; det finns förvisso många detaljer men när man som jag är van med The Last of Us och nya Resident Evil 4 (Remaken) så ser miljöerna nästan plastiga ut. Något mer som störde mig är att många saker i miljön går inte att slå på. Du kan slå sönder en bilruta men inte bil-lysen, till exempel. Du kan krossa en ruta men inte neon-ljuset. Plus att om du går fram till en spegel så har du ingen spegelbild. Petitesser kanske, men det leder till att spelet känns lite äldre vad det är.

Sen störde jag mig lite på att oavsett vilken karaktär du än väljer så är det exakt samma story. Spelskaparna hade haft en enkel möjlighet att låta alla i flygplanet vaknar på olika ställen, med olika skador och sedan ganska snabbt komma in i samma story.

Sammanfattningsvis så är Dead Island 2 ändå väldigt roligt och utmanande. Bara-ett-uppdrag-till-känslan är hög och det finns massor att upptäcka. Så spelet är helt klart värt en varm rekommendation!

Plaion skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.