Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Blood & Truth (PSVR)
blood & truth recension Silver

Recension: Blood & Truth (PSVR)

Playstation VR imponerade när det kom 2016, men VR har inte riktigt tagit den fart som branschen kanske hade hoppats på – även om VR/AR är på frammarsch, inte minst med Augmented Reality-spel som aktuella Harry Potter: Wizards Unite. PSVR får en liten, men stadig ström nya releaser – och även om vi missat hyllade inslag som Moss och AstroBot – så kan nyligen släppta Blood & Truth vara det kanske bästa argumentet för att skaffa dig ett kit till PS4, om du inte redan har ett.

blood & truth recension

Blood & Truth kan man säga är helhetsupplevelsen av The London Heist, som i det närmaste var ett avancerat teknik-demo på ett par banor, som ingick i skivan med samlade VR-spel 2016. Här iklär du dig rollen (bokstavligen) som förstapersonsfiguren Ryan Marks, en medlem av brittiska specialstyrkan som är hemma i Lahndan (!) för att begrava sin far. Någon särskilt tid att sörja blir det dock inte, då Londons största maffiaboss och hans gorillor kraschar tillställningen för att beslagta allt av värde. Så med pickan i högsta hugg är det upp till dig att göra processen kort, såväl med yreksgangsters som terrorister i mellanöstern-sekvenserna du får spela i form av flashbacks. Det är full rulle, intriger och dödsföraktande hopp genom rutor och från höga höjder, som står på menyn.

Blood & Truth är en röjig och oerhört medryckande spelupplevelse. Känslan av närvaro är hög och lyckan att få dyka upp från betäckning och peppra på fiender måste ha fått oss att fånle som små barn lekandes tjuv och polis i sandlådan. Virtual Reality är fortfarande inte riktigt på nivåerna vi fantiserat om sen 90-talet (Ready Player One), där vi rör oss totalt fritt i fotorealistisk grafik, men det är bra nog ändå för att kännas spännande och förtrollande som spelupplevelse.

blood & truth recension

Ljudet är alldeles utmärkt rakt igenom; uppburet av de brittiska skådespelarna som brer med sin bästa cockney-accent, när tillfälle ges. Manuset är på valfri Dolph Lundgren-egenproducerad-rulle-i-Bulgarien-nivå, men inlevelsen hos karaktärerna kompenserar ändå en hel del för den generiska storyn. Grafiken är tyvärr inte riktigt lika rolig. Trots de ökade resurserna i PS4 Pro så märks det att denna generation spelkonsoler börjar nå vägs ände i fråga om vad som är fysiskt möjligt att pressa ur dom. Blood & Truth flyter på bra, men det blir på bekostnad av lägre upplösning och tidvis väldigt enkla detaljer, något som blir särskilt tydligt när man verkligen börjar titta och betrakta dessa närmare (när man hinner, mellan alla actionsekvensern). Detta kan inte utvecklarna Sony London Studios lastas för; det går helt enkelt inte att trolla fram mer prestanda ur upphottad hårdvara från 2013 (eller 2012, som det egentligen är). Det är absolut spelbart och acceptabelt, men vi längtar till vad Playstation 5 kommer att innebära för VR-upplevelser (gissningsvis hösten 2020…)

Den så avgörande avläsningen är desto bättre, här bjuds vi intensiv och relativt exakt action där du som sagt kan ducka bakom lämpliga objekt, ladda om och bitvis rör dig automatiskt (railway-shooter), eftersom fri rörelse är en av de stora utmaningarna att lösa på VR för hemmabruk (stora rullband, som rör sig åt alla håll i vardagsrummet?). Spelet bjuder också in till simulerad rörelse, där du exempelvis ska klättra (med hjälp av händerna) eller manipulera objekt, såsom lås och sprängladdningar och det fungerar överlag fint och bidrar till både inlevelsen och variationen. Det går att spela med PS4-handkontrollern, men vi hävdar att du missar en stor dimension om du inte har Move-kontrollerna, så inköp av dessa rekommenderad varmt.

blood & truth recension

Blood & Truth är en spelupplevelse snarare än ett regelrätt, avancerat spel, även om det puttar fram gränserna ytterligare för vad vi kommer att förvänta oss framöver av VR-spel för hemmabruk. Det är inte särskilt svårt, det finns till och med ett läge för att i princip bara ”delta” i spelet som VR-tripp (på i runda slängar sex timmar). En patch är på gång med New Game+-läge, där det utlovas lite mer utmaning att bita i.

Sammanfattningsvis står Sony åter bakom ett av de bästa spelen att använda som argument för PSVR. Det är kul, fartfyllt och en av de mest adrenalinpumpande VR-upplevelser vi haft på en hemkonsol – som att spela huvudrollen i en riktigt action-rökare från Hollywood, ungefär. Och det är verkligen ingen liten bedrift. Ut och köp VR-kit och detta spel, om du äger en PS4!