Två klassiska actionspel firar tio år och kommer i nyversioner för denna generations konsoler. Håller Bayonetta och Vanquish ett decennium senare?

SEGA bakar ihop två av sina action-klassiker från japanska mästarna Platinum Games och servar dom nybakade till oss på Playstation 4 och Xbox One:

Bayonetta

Den sprudlande action-hjältinnan och tillika häxan Bayonetta, har förgyllt actionspelande på konsol och PC i många re-inkarnationer genom åren. Förvisso finns (än så länge) bara två officiella delar, men dessa har släppts och återsläppts otaliga gånger till i princip alla format. Spelet kan enklast beskrivas som en lyckad hybrid mellan Devil May Crys action, samlande och uppgraderingssystem och de ursprungliga God of War-spelen, och deras feta bossfighter. Influenserna från DMC är inte så konstiga då det är just Hideki KamiyaDevil May Cry-skaparen – som är en av upphovsmännen bakom Bayonetta också. Ett fantastiskt medryckande action-spel, som håller bra än idag.

Bayonetta PS4

Bayonetta introducerades för tio år sen på förra generationen, där Xbox 360-versionen visade hur 30 fps-action skulle göras medan PS3-versionen var lite av ett haveri, som kämpade för att ens klara 20 fps. 360-versionen av Bayonetta håller bra än och har förmodligen lägst input-latens, på grund av lägre upplösning (720p) och mindre avancerade effekter. Du kan spela originalversionen idag på Xbox One via bakåtkompatibiliteten. I remastern får vi, för första gången, Bayonetta högupplöst: PS4 Pro och Xbox One X ger oss båda 1440p, vilket innebär klart skarpare bild och snyggare detaljer, men det hade såklart varit ännu bättre om ryktet stämde att vi skulle få 4K (2160p) eller åtminstone 1600p. Basversionerna klarar bara 1080p vilket ändå är snäppet upp från tidigare och alla konsolversioner håller (för det) mesta 60 fps, även om Xbox One X är allra mest stabil med PS4 Pro i tätt följe.

Bayonetta Gomorrah
Feta bossfighter? Check.

Bayonetta är en riktig action-klassiker, som håller bra än och är ett måste om du gillar (de senare) Devil May Cry-spelen. Har du inte spelat det innan är det perfekt läge nu; detta är bästa versionen som släppts (om ännu inte den perfekta). Har du inte spelat det på tio år så håller det lätt för ett omspel idag.

Vanquish

Resident Evil-skaparen Shinji Mikamis tredjepersonsskjutare Vanquish är lite av en dark horse, en fan-favorit som inte nådde särskilt stor publik när det först kom ut på PS3-tiden, men däremot väldigt trogna fans som hyllat det. Sen ursprungsreleasen har det dock varit tyst (om vi inte räknar en PC-konvertering, men det är ju inte konsol); till skillnad från Bayonetta – som släppts till i princip varje nytt format under senaste åren – så har Vanquish nästan fallit i glömska, utanför de redan omvändas cirkel. PS3:an var Sonys mest svårarbetade maskin och resultatet av Vanquish, rent tekniskt, blev lidande för det. Här har vi en cover-shooter á la Gears of War, som visar sig vara en riktigt finsmakar-upplevelse. Att springa igenom spelet från A-B tar kanske ett par timmar, men det är i friheten att ta dig an det som du verkligen kan nå dess smakfulla kärna.

Vanquish
Galet intensiv skjutar-action i Vanquish.

På vissa sätt är Vanquish likt Bayonetta – bland annat i förkärleken till slow-motion-funktioner (här finns AR, en slags motsvarighet till Witch Time). Men Vanquish är ett betydligt svårare och mer öppet spel och kan i det närmaste jämföras med ett speedat Gears of War på steroider, eller ett slags Destiny i trejdepersonvy. Det är galet intensivt; snabbförflyttningen (boost) och cover-mekaniken är bra, men tidvis lite grovhuggen och bångstyrig; och även här får du delta i rejäla bosstrider. Vanquish ställer större krav på dig som spelare, men för de som inte räds utmaningen och vill ha lite mer strategisk action att bita i så är detta ett perfekt komplement till Bayonetta, med liknande kvaliteter (Platinum Games kan verkligen action!).

Rent tekniskt är PS4 Pro-versionen helt OK, men tyvärr inte felfri. Här nås målet på 60 fps för det mesta, i själva spelet, men i förstapersonvy:n faller bilduppdateringen brant (oklart varför?) och mellansekvenserna i 30 fps är ibland ryckiga och känns föråldrade, med statiska bakgrunder och relativt enkla texturer. Skuggor kan också återskapas lite hursomhelst, men det är oftast inget du tänker på i stridens hetta. Kan du välja version är Xbox One X-versionen återigen allra mest stabil och jämn och kanske märks Platinums gamla Xbox-gener även i denna generation?

 Vanquish Xbox One X

Sammanfattning

Denna bundle ger oss två, klassiska action-spel i uppiffade versioner för en relativt modest peng. Bayonetta tillhör allmänbildningen att ha spelat och Vanquish lär vara en ny bekantskap för många. Tekniskt är nyversionerna bra, särskilt på Pro och X, men här finns plats för ännu bättre prestanda och snyggare texturer – något vi kanske får genom maskin-inlärning på kommande generationers Xbox Series X och PS5 (båda ska ju vara bakåtkompatibla med denna generation, Series X med alla tidigare Xbox-generationer)?

Har du minsta intresse för generen DMC, Gears of War eller bara intensiv action överlag, så kan du helt enkelt inte missa att plocka upp ett exemplar av denna tioårsjubileumsutgåva. Den rekommenderas varmt, även om den kanske inte riktigt blir ett måste då chansen finns att du åtminstone äger Bayonetta på något annat format sen tidigare och denna remaster ändå inte är annorlunda att den då betingar nyinköp. Bashårdvaran av PS4 (Slim) och Xbox One S börjar kännas trött nu när vi står inför generation 9 i höst, medan PS4 Pro och Xbox One X ger en riktigt trevlig stund med de bästa versioner av spelklassikerna vi fått (hittills).