ADATA släpper en extern SSD-hårddisk, som är utmärkt för konsoler. Och SSD visar sig vara bland de bästa investeringar du kan göra för att toppa din gaming-upplevelse idag!

ADATA XPG SD700X är en SSD från Taiwanesiska märket ADATA / XPG, som börjat göra ordentligt avtryck på den nordiska marknaden.

Traditionella, mekaniska diskar, går mot sitt slut. Inom fem år gissar vi att de i princip är obsoleta. De har varit med oss länge och de har varit ett stort lyft från våra tidigare format, disketter. Fördelarna med mekaniska diskar är att de är ganska pålitliga och framförallt billiga sett till pris/lagringskapacitet: Idag får du en 4TB extern hårddisk för dryga tusenlappen. Det är väldigt prisvärt. Men de har samtidigt sina problem och begränsningar, inte minst att de slits ut med tiden, de är känsliga för stötar om man skulle råka tappa dem och de är framförallt inte så värst snabba – om man ser till alternativet. Alternativet heter sedan några år tillbaka SSD (Solid State Drive) och är, förenklat, en slags hårddiskar som består av stora flash-minnen. De har inga rörliga delar som kan gå sönder (men de kan slitas ut), de läser och skriver cirka fyra-fem gånger snabbare i genomsnitt än motsvarande, mekaniska diskar och de är samtidigt cirka tio gånger dyrare per gigabyte. Det är ingen SSD över 500 GB (0,5 TB) som känns särskilt tillgänglig för gemene man idag. Men det lär ändras snart, för SSD visar oss framtidens lagringsmedia, som är vida överlägset på alla vis.

adata sd700x ssd test

Precis som med traditionella, mekaniska 2,5″-diskar så är SSD:erna också av samma fysiska storlek och kan monteras antingen internt i datorer och konsoler, eller externt i case, att sen användas som en bärbar hårddisk man kopplar in via USB-kabel. Vi har kikat på modellen ADATA XPG SD700X, en extern SSD-disk som ADATAs vana trogen är både stöt- och vattentålig (IP68-klassad) och i vårt testexemplar kommer med en intern kapacitet på 512 GB.

Kopplar vi in disken till vår referensdator och kör mätningar visar vårt BackMagic Disk Speed Test följande värden:

adata sd700x ssd test

En imponerande hastighet, som är nästan fyra gånger snabbare än exempelvis ADATAs mekaniska disk HD710 Pro. (som å andra sidan ger dig 3TB lagring för ungefär samma pris som SD700X)

Fyller vi SD700X till ca 80% händer följande:

adata sd700x ssd test

Disken tappar som väntat lite fart, men faktiskt något mindre än vad vi brukar se på mekaniska motsvarigheter.

ADATA XPG SD700X är utmärkt som kompanjon på resan då den tål både väder och vind och presterar bra (tyvärr bara med en gammaldags USB 3.0-anslutning dock, men du kan ju köpa till en USB 3 till USB-C-sladd om du är top-of-the-line-användare). Men det är som partner till våra moderna konsoler som den blir riktigt intressant. Både PS4 och Xbox One har stöd för externa diskar via USB och SSD är därför mer än välkommet som turbo-boost (Nintendo Switch stöder i dagsläget endast interna microSD-kort upp till 2TB, men det kan kanske ändras med nästa version av konsolen, som kommer under 2019).

Vi drog igång några av våra favoritspel på Xbox One och PS4 och klockade dom från interndisken. Lite snabbt kan vi konstatera att ADATAs SSD SD700X laddar dem i genomsnitt 30-80% snabbare. För att göra testet riktigt intressant satte vi den att tävla mot den snabbaste, interna hårddisken på marknaden idag: Xbox One X inbyggda dito, som också läser snabbare tack vare modernare internbuss och högre prestanda.

Här är några mätvärden i sekunder på populära Xbox One-spel, där vissa är ökända för sina långa laddningstider:

laddningstider xbox one x adata sd700x

Resultaten är slående – vi snackar 35-75% förbättrad prestanda (i form av kortare laddningstider). Och ju mer segladdade spelen är, desto större blir skillnaden; julknäcks-sega Forza Horizon 4 tar nästan en och en halv minut att ladda från den interna hårddisken, men bara 22 sekunder från den externa. Witcher 3 är magiskt, men laddningsskärmarna är lika episka som spelet – väntan på över en minut är inte ovanlig när man dör eller byter område. Dessa i princip halveras i tid genom ADATAs SD700X. Slå sen ihop alla gånger du behöver titta på dessa skärmar så snackar vi om att det i förlängningen blir timmar du kan lägga på spelande, istället för att glo på laddningsskärmar. (Tyvärr löser inte SSD:n problemet med Xbox One Xs horribelt sega menyer. Att Microsoft fortfarande har så uselt optimerade menyer på ”marknadens kraftfullaste (mest kraftfulla) konsol” är minst sagt förbryllande)

Det finns ytterligare en stor fördel med SSD, förutom att den kapar själva huvuddelen av laddningstiden: alla resurser som behöver laddas kontinuerligt i open world- och multiplayer-spel gör det mycket snabbare nu, vilket i sin tur gör att hela spelet kan upplevas smidigare och snabbare. Glöm de ”rinnande vattenfärgerna” (ofärdiga texturerna) i PUBG, här är du igång och spelar med perfekta texturer innan andra spelare ens får se någon bild.

pubg crayons

Så här ska texturer inte se ut (ej laddat färdigt, ”crayons” bild från Reddit)

Att en SSD gör under med att sparka nytt liv och prestanda i dina konsoler är helt uppenbart. Frågan är bara när detta blir standard i konsolerna? Eftersom inga andra delar kan uppgraderas på konsol (till skillnad från PC, där upphottade grafikkort, bättre processorer, snabbare moderkort och minnen släpps flera gånger per år) så blir en SSD den enskilt största uppgraderingen du kan göra idag för en vettig peng (annat än att gå från PS4 till PS4 Pro och Xbox One till Xbox One X).

Finns det några nackdelar med SSD då? Egentligen bara en, eftersom den andra – livslängden – idag beräknas till minst tio år på moderna diskar. Flash-diskar och minnen är egentligen inte optimala att använda för mängder med omskrivningar, därför fungerar de också lite annorlunda (något vi inte ska nörda ner oss i just här), men den aspekten är i ingen anledning att välja bort dem idag. Så huvudproblemet är pris per gigabyte, som i skrivande stund forfarande är för högt. Visst skulle man helst vilja byta ut hela sin interndisk i konsolen, men ska du ha en vettig 2TB-SSD idag kostar det dig mellan 4 000-6 000 kr, vilket inte är försvarbart för en normal konsument. Samtidigt är 512 GB (eller knappa 500, som blir kvar efter formatering och OS) inte jättemycket att hurra för, när vi har spel som Red Dead Redemption 2 som är 105 GB och Halo 5 på nästan 100 GB, så behöver man inte vara något mattegeni för att räkna ihop att man måste börja rensa redan efter 4-5 spel (å andra sidan, hur många segladdade spel spelar man egentligen samtidigt?).

adata xpg sd700x

ADATA SD700X bjuder riktigt god prestanda, förbättrad hållbarhet mot stötar och vatten och ligger helt rimligt i pris på ca 1 400 kr vid detta tests publicering. Har du budgeten så ska du inte tvivla på att satsa på den större modellen, även om det börjar kännas rejält i plånboken (ca 2 400 kr för 1TB, nästan vad en ny konsol kostar). Vad du än gör måste du snart börja kika på en extern eller intern SSD till din PS4:a eller Xbox One. Din inre gamer kommer att tacka dig och snart lär du bli bortskämd med vad snabba laddningstider innebär på riktigt.