Hem Film & TVBio Recension: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Recension: Guardians of the Galaxy Vol. 3

I Guardians of the Galaxy Vol. 3 får vi möta våra beskyddare igen och de har numera bosatt sig på Knowhere som är en stad inuti ett gigantiskt huvud. Star Lord (Chris Pratt) super sig medvetslös varje dag i sorg över att han förlorat sin stora kärlek Gamora (Zoe Saldaña) under händelserna i Avengers: Infinity War. Lugnet bryts då de blir attackerade av Adam Warlock (Will Poulter). Under striden blir Rocket (Bradley Cooper) dödligt sårad och inga läkemedel fungerar. Teamet inser att enda sättet att rädda sin vän är att gå tillbaka till där han skapades. Den fullkomligt galne och onde The High Evolutionary (Chukwudi Iwuji) är också ute efter Rocket och när deras vägar korsas står många liv på spel och Guardians of the Galaxy står inför sin största utmaning hittills.

Guardians of the Galaxy-filmerna är helt klart mina favoriter i MCU. Första filmen är helt mästerlig och även om uppföljaren är något sämre så är den fortfarande superb. De senaste fyra filmerna i MCU sedan den i min mening perfekta Spider-Man: No Way Home har varit allt annat än bra. Manus har varit uruselt, regin slapp och effekterna har sett ut som mellansekvenser i TV-spel från tidigt 2000-tal… Så det var med en viss oro som jag satte mig i biosalongen för att möta Guardians of the Galaxy, en sista gång (?).

Två timmar och trettio minuter senare när jag kommer ut ur salongen så inser jag två saker. För det första; James Gunn räddade precis Marvel universumet och för det andra; Disney har gjort sitt största misstag att släppa Gunn till DC-universumet. Guardians of the Galaxy Vol. 3 är innehåller precis allt det som jag saknat i Marvel-filmerna på senaste tiden och det är ett vettigt manus. Storyn i sig är ganska enkel och banal men Gunn låter oss få se Rockets bakgrundshistoria och får oss som publik att investera i en helt och hållet dator genererad karaktär. Jag har aldrig varit så här emotionell när jag sett en Marvel-film. Vi introduceras även i samma veva till filmens skurk The High Evolutionary som spelas till perfektion av Chukwudi Iwuji (Peacemaker). Iwuji lyckas precis hålla balansen mellan överspel och ren och skär galenskap, denna skurk är sååååå mycket bättre än Jonathan Majors träiga porträtt av stor-skurken Kang.

Filmens starkast lysande stjärna är ändå Rocket och scenerna mellan honom och hans nyfunna vänner som är andra groteska experiment på djur är fullkomligt lysande och hjärteskärande. Bradley Cooper och James Gunns bror Sean delar på ansvaret för att få Rocket levande (plus en armé av VFX-artister!). Jag kan lova att man snabbt glömmer bort att det tecknad tvättbjörn som du tittar på!

James Gunn är inte bara duktigt på att få oss att känna för udda karaktärer (han lyckades ju till och med att få mig att bry mig om jätte-sjöstjärnan i The Suicide Squad!) utan han kan också skriva riktigt roliga scener. Sällan har jag skrattat så mycket rakt ut under en föreställning som under Guardians of the Galaxy Vol. 3. Jag har ju även klagat på att effekterna har sett bedrövliga ut i de senaste filmerna, men denna gång så ser effekterna riktigt bra ut och jag störde mig inte en enda gång på att något såg platt och animerat ut.

Guardians of the Galaxy Vol. 3 är som sagt galet rolig, men humorn kan bli ett tveeggat svärd för till slut så blir det lite för mycket av det goda. Det är vissa skämt som dras ut lite för långt. Framför allt med karaktären Drax (Dave Bautista) där samma skämt upprepas en gång för mycket. Sen så störde jag mig lite på att filmskaparna utgår från att alla har sett Guardians of the Galaxy: Julspecialen som finns på Disney+ för ett ganska stort avslöjande i den julspecialen är allmän kunskap i Guardians of the Galaxy Vol. 3.

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge ett annat betyg än ett måste till Guardians of the Galaxy Vol. 3 som i min mening räddar mitt intresse för Marvel-filmerna. Tyvärr så ser The Marvels som kommer i höst lika usel ut som Black Panther och Ant-Man-filmerna, så detta är kanske endast en kort återkomst till MCUs tidigare storhet.

Se Guardians of the Galaxy Vol. 3 på bio, det här är en storfilm som skall upplevas på stor duk!