Hem Film & TVBlu-ray Recension: Avengers – Infinity War (UHD)
infinity war uhd recension Silver

Recension: Avengers – Infinity War (UHD)

Vi har recenserat Avengers: Infinity War på Blu-ray, så denna recension kommer främst att fokusera på de tekniska aspekterna av Disneys UHD-utgåva i 4K med Dolby Atmos-ljud.

Avengers: Infinity War UHD – Bilden

Infinity War släpps i fysisk 4K-utgåva med 2160p och HDR10, alltså ingen dynamisk HDR vilket normalt ger lite mer tryck på färger och ljus och som ingår (som Dolby Vision) i den digitala utgåvan (på iTunes till exempel – dock endast USA, ej Sverige i skrivande stund). Fysiska utgåvor har dock också sina fördelar, inte minst att de aldrig blir beroende samma komprimering och bandbredds-begränsningar och kan lägga allt krut på maximal bild och ljud.

Filmen är skjuten på en 6.5 K Arri Alexa 65-kamera och mastern är skapad i äkta 4K, vilket ger utmärkt grund för att skapa en native 4K-transfer. Tyvärr lever resultatet inte riktigt upp till förutsättningarna. Bilden är absolut mycket bra, med schyssta färger och påtagligt bättre detaljer och ljuseffekter i 4K mot Full HD-BD:n. Men den ödesmättade tonen i denna början på slutet av Marvel fas 3 är mörk i tonen och så även i fotot och vi kan sakna den där lilla stunsen och skjutsen i bilden som vi kommit att förvänta oss på 4K med bra HDR. Det blir överlag lite matt och lite för dunkelt, vilket har en negativ inverkan på kontrast och detaljer. Dolby Vision eller HDR10+ hade kanske hjälpt, men nu får vi nöja oss med en bild som är helt klart bra (bäst av alla du kan få i Sverige idag) – men inte en av de bästa Marvel-bilderna eller bästa UHD-utgåvorna vi sett.

Avengers: Infinity War UHD – Ljudet

Där bilden är lite av en besvikelse så är ljudet mer än kompenserande på UHD-utgåvan! Dolby Atmos-spåret, som är en 7.1.4-mix ovanpå en True HD-behållare, är fullt av liv och bjuder på riktigt skön och generös bas och grym front-center fokus som gör dialogen kristallklar. Lyftet mot DTS-HDMA 7.1-spåret på BD:n är påtagligt, det senare känns nästan lågt och tunt i jämförelse. Så luta dig tillbaka i hemmabion och njut, detta är kalas!

Avengers: Infinity War UHD – Extramaterialet

Sin vana trogen är mycket av extramaterialets featurettes effektivt ihopklippta snuttar, anpassade för YouTube-generationen, med uppmärksamhetsspann på 5-10 minuter åt gången. Här finns också några borttagna scener, som verkligen inte saknas i en redan väldigt lång film (2 timmar och 30 minuter). Gag-reelen är sympatisk och bjuder på några sköna garv, men allra intressantast är kommentarspåren (på Blu-ray-utgåvan) med regissörerna Russo och de två manusförfattarna. Här kan en film- och Marvel-nörd verkligen grotta ned sig i varje scen och en massa detaljer om inspelningen, dess effekter och serieförlagan.

Summering

Första halvan av Avengers: Infinity War är lite småseg och typisk etablering; hur alla Avengers – som ni blivit ännu fler än de var i första filmen 2012 – limmas ihop till ett tight gäng, som måste försöka klå den till synes oövervinneliga titanen Thanos. Men sen händer något; insatserna blir plötsligt skyhöga och filmen tar några vändningar som bjuder på både sorg, skratt och stor spänning. Utgångsläget kan inte bli bättre för en avslutande, sista del i Avengers: Endgame (som släpps om ett par veckor på UHD i Sverige – vi recenserar den, såklart) och Infinity War platsar därför absolut i din Marvel-samling, på UHD om inte för den något bättre (men inte perfekta) bilden, så för det rasande roliga soundtracket i Dolby Atmos. Det här är fortfarande Hollywood i sitt esse!