Hem SpelRetro Recension: Ghosts ’n Goblins Resurrection (Switch)
ghosts 'n goblins resurrection recension Silver

Recension: Ghosts ’n Goblins Resurrection (Switch)

Som jag har nämnt i flera av mina recensioner av retro-spel så är jag ett stort fan av Ghosts ’n Goblins. Det var ett av favoritspelen till min Atari 1040 STE och därmed har det blivit min base-plate för alla andra retroinspirerade plattformsspel; senast så diggade jag verkligen svenska Cathedral, som lånat en hel del av sitt upplägg från just Ghosts ’n Goblins.

Pressbild: Capcom - Ghosts ´n Goblins Resurrection - copyright 2021 - Jumping over abyss.
Pressbild: Capcom

Storyn är precis densamma som i originalet: du och din flickvän har en trevlig picknick och helt plötsligt blir hon kidnappad av en riktig onding. Så det är bara att dra på sig rustningen och ge sig ut för att rädda henne. Vilket är lättare sagt än gjort…

Pressbild: Capcom - Ghosts ´n Goblins  - Resurrection - copyright 2021 - Jumping between chains.
Pressbild: Capcom

För Ghosts ’n Goblins Resurrection är precis som originalet – rent ut sagt skitsvårt. Det är tusen fiender och det gäller att hela tiden ha tungan rätt i munnen för att styra din avatar genom alla faror. Grafiken är vackert uppdaterad och ser mer eller mindre handmålat ut. Musiken är upphottad, men temat känns igen. Men förutom att vara en remaster så är det lite av en remake också, där man gjort spelet större, med mer utvecklade boss-fighter och även att man kan använda magiska förmågor.

Pressbild: Capcom - Ghosts ´n Goblins  - Resurrection - copyright 2021 - cyclops boss fight
Pressbild: Capcom

Även om spelmekaniken är exakt som i originalspelet så var det något som jag skavde. Spelet kändes liksom inte lika snabbt och ”spänstigt”. Jag har ju originalet tillgängligt via Nintendo Switch Online, så jag spelade det en liten stund och insåg att jag hade rätt i min känsla. Den uppdaterade versionen är långsammare och ”klumpigare” än originalet – och det är verkligen synd, för det var det jag älskade.

Det som däremot är bättre i Ghosts ’n Goblins Resurrection är att du har fyra svårighetsgrader som du kan välja mellan. Så på lättaste nivån kan du återuppstå direkt där du är och du tål mer stryk. Jag körde på normal-svårt och även här tål du mer än två träffar innan du dör och det är verkligen ett trivsamt tillägg. Sen har du möjligheten att spela det co-op, lokalt men inte online, och det finns ett gäng nya vapen och förmågor. En spelare är Arthur och den andra är ”The Three Wise Guys”, ett gäng magiska figurer som kan skjuta projektiler och flyta omkring.

Pressbild: Capcom - Ghosts ´n Goblins  - Resurrection - copyright 2021 - Pig boss fight
Pressbild: Capcom

Ghosts ’n Goblins Resurrection är just nu exklusivt och perfekt till din Switch, för det här vill du kunna plocka med dig och sitta på bussen medan du tar dig igenom horder av monster för att rädda din käresta. Spelet fungerar alldeles ypperligt på den lilla skärmen och inget blir för litet eller otydligt.

Pressbild: Capcom - Ghosts ´n Goblins  - Resurrection - copyright 2021 - Purple devils.
Pressbild: Capcom

Sammanfattningsvis så vill jag därför verkligen rekommendera Ghosts ’n Goblins Resurrection, det är ett sjukt kul och utmanande spel som hedrar originalet på så många plan!