Hem SpelMac Recension: Pepper Grinder

Recension: Pepper Grinder

Pepper Grinder är ett fartfyllt piratäventyr där vi spelar som Pepper, en sjöfarare med passion för prospektering. Till vår hjälp har vi Peppers ”Grinder”, som är hennes superkraftiga borrutrustning. Beväpnad med Grinder borrar sig Pepper genom terräng och vatten. Vi kontrollerar maskiner och pulveriserar alla fiender som blockerar vägen mot att återfå sin saknade förmögenhet! Peppers framsteg kommer dock inte att vara så enkla, då otäcka varelser börjar dyka upp från skuggorna. Plocka upp juveler och andra rikedomar under ditt äventyr och växla in dem i butiker för att uppgradera Pepper och hennes utrustning. Det går även att öppna upp nya vägar på världskartan och därmed bokstavligen skapa din egen väg in i äventyret.

Pepper Grinder har härlig retrografik som både fångar det förgångna men skapar samtidigt en modern upplevelse. Plattformsgenren är svår att förnya, men spelskaparna bakom Pepper Grinder lyckas väldigt bra med att skapa en ny dimension genom att vi kan borra oss igenom olika ytor. Det är i och för sig inget nytt, men i sammansättningen med att du kan bygga upp kraft i borrandet och därmed hoppa till andra avsatser är både kul och utmanande.

Pepper Grinder är snabbt och kul, och kontrollerna är lätta att lära sig. Svårighetskurvan är precis lagom brant, och därmed blir spelet aldrig för lätt eller för svårt så att du ska tappa intresset. Ju fler ädelstenar du samlar, desto fler uppgraderingar kan du köpa, och det går även att ta sig till andra områden som annars är låsta tack vare borren.

Jag testade Pepper Grinder Nintendo Switch, och även om spelet har enklare grafik blev jag förvånad över att det tog ganska lång tid att ladda innan jag kunde börja spela, och det var i dockat läge. Det blir ännu längre väntan i bärbart läge, vilket är synd, för det är oftast så jag spelar på Switchen. En annan sak som är lite synd är att grafiken blir något liten och plottrig på den lilla skärmen, och därmed är det inte alltid lätt att följa med exakt vad som händer och vart jag ska.

Sammanfattningsvis vill jag ändå rekommendera Pepper Grinder, för de få skavankerna spelet har drar inte ned underhållningsfaktorn nämnvärt. Sen att det har en väldigt överkomlig prislapp gör inte saken sämre.

Devolver Digital skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.