Hem SpelMac Recension: Who Pressed Mute on Uncle Marcus?

Recension: Who Pressed Mute on Uncle Marcus?

Under ett familjemöte har farbror Marcus (Andy Buckley) blivit förgiftad. Hans enda hopp att överleva är Abby (Abigail Hardingham), den enda i familjen som han litar på. Så nu blir det upp till henne (dig) att finna svaret på vem som är förövaren, vad motivet är och vad det för sorts gift som använts. Det blir ingen lätt uppgift och Marcus hälsa blir bara sämre och sämre.

Who Pressed Mute on Uncle Marcus? påminner en del om det tyska mordmysteriespelet Jessika, fast med en gigantisk skillnad – denna gång är det riktigt bra skådespelare som spelar alla rollerna. Spelskaparna har valt etablerade skådespelare och verkligen jobbat med manus och regi för att få till en engagerande berättelse.

Who Pressed Mute on Uncle Marcus? har en väldigt enkel spelmekanik där du oftast endast kan välja mellan två olika val för att komma vidare. Varje val leder dig närmare ledtrådar till vem som kan vara den potentielle mördaren. Första gången som jag spelade igenom spelet lyckades jag bara få tag i en enda vettig ledtråd och det räckte inte till att kunna peka ut mördaren. Jag hade heller ingen aning om vad det var för gift, men lyckades gissa rätt av en ren slump. Spelet är över och rulltexten rullar.

Så därefter blev det dags att spela om spelet igen, för att göra nya val och låsa upp nya ledtrådar. De ledtrådar du fick i första omgången finns kvar så att du kan nyttja dem i nästa omgång. De sekvenser som du har sett kan du nu dessutom snabbt och enkelt klicka förbi.

Sammanfattningsvis så är Who Pressed Mute on Uncle Marcus? inte så mycket till regelrätt ”spel” som det är en ”interaktiv film”. Och som sådan är det mästerligt. Det är spännande och underhållande, mycket tack vare riktigt bra skådespeleri från alla inblandade. Min puls var ganska hög på sina ställen då jag letade mig fram till svaret. Att spela om spelet flera gånger är det enda sättet att avslöja hela sanningen. Problemet är att när du väl har hittat vem som förgiftade honom, vad motivet är och vad det är för gift så är spelet helt förbrukat. Omspelningsfaktorn efter det blir därmed lika med noll. Men för priset av en lunch eller en biofilm, som spelet kostar, så är det knappast något problem. En rekommendation till upplevelsen blir därmed given.

Wales Interactive skickade recensionskod. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.