Hem SpelMac Recension: Jessika
Jessika recension

Recension: Jessika

Du sitter på ett tyskt café, endast beväpnad med din laptop. Du får ett uppdrag att ta reda på varför Jessika har tagit livet av sig. Det enda du har till din hjälp är en fjärranslutning till hennes dator. Nu blir det ditt uppdrag att leta genom alla bilder, videos och filer för att ta reda på vad som egentligen hände.

Jessika - Tritrie Games - Assemble Entertainment - Screenshot STEAM - MAC - Copyright 2020

Först ut så tycker jag att det här är en genialisk spelidé, som tyvärr faller lite på klumpig spelmekanik. Jessika börjar med att vi ska logga in. Vi får reda på att lösenordet är sex siffror. Så jag slår in de sex siffrorna. Funkar inte. Nähepp, är det något annat lösenord? Letar. Nä, verkar inte så…

Efter en liten stund inser jag att det är så att lösenordet innebär att även skriva in ordet ”password” före siffrorna. Logiskt? Nu kommer jag in i alla fall. Okey. Vad har jag framför mig: jag har min mail, min chat, anteckningsblock och ett hacker-program. I chatten så får jag ett nytt meddelande. Klickar på svara och får upp tre svarsalternativ. Nu börjar spelet rulla på. Jag får uppdraget att börja leta i Jessikas digitala spår för att hitta orsaken till hennes självmord. Än så länge har allt varit ganska välgjort och coolt.

Sen öppnar jag den första av filmerna och mitt hjärta sjunker. Det är inte direkt den bästa skådespelerskan de har hittat. Det är ganska överdrivet och fånigt och om man som jag har valt att köra spelet på engelska så är hon dubbad… med tysk brytning. Snabbt klickar jag över till tyskt originalspråk och det blir något bättre. Det är mycket information att processa och när jag sedan kommer igång med att hacka filerna för att komma närmare inpå Jessikas liv så ökar spänningen.

Sammanfattningsvis så är Jessika för mig helt unik i sin utformning och jag har aldrig spelat något liknande. Tyvärr så faller det hela på att spelmekaniken är ganska klumpig och buggig. Till exempel så glömmer jag av mig att jag inte är i en vanlig desktop och klickar undan ett fönster och då kommer jag inte åt ”login fliken” igen, utan får starta om spelet helt. Du har ingen som håller dig i handen överhuvud taget, så är du van med att flyga helt solo är det här verkligen spelet för dig. Betyget blir godkänt för det är en briljant idé, som tyvärr saknar en del i genomförandet.