Hem SpelRetro Recension: Nintendo Switch online

Recension: Nintendo Switch online

Jag fick en Atari istället för ett Nintendo Entertainment System (NES) när jag var liten, så jag missade alla coola och roliga spel som kom på -80 och -90 talet (nåja, det kom ju en hel del bra spel till Atari också, men ni vet – Nintendoklassikerna). Fast nu får jag istället förmånen att få uppleva dem i vuxen ålder via Nintendo Switch Online exklusivt givetvis till den mångsidiga konsolen Nintendo Switch.

Nintendo Switch Online - screenshot

Nintendo Switch Online släppte först 20 stycken spel, däribland Super Mario Brothers, Donkey Kong och The Legend of Zelda. Därefter har det kommit ytterligare 13 stycken nya spel, fram till skrivande stund, och fler tillkommer hela tiden. Det som är så coolt är att spelen ser ut såsom de faktiskt gjorde på den gamla konsolen. Se nedan exempel, hur hur nyreleasen av Super Mario Bros ser ut i jämförelse med hur det faktiskt såg ut på NES.

Nintendo Switch Online - screenshot
Övre bilden är nyreleasen som fanns sen tidigare till Switch, den nedre är Nintendo Switch Online.

Precis som på Nintendo Classic Mini och Sega Mega drive Classics så kan man spara vart man vill och kan på så sätt smidigt ta sig igenom spelen. Hade jag inte kunnat spara hade jag inte nog inte ens kommit halvvägs i Super Mario Bros.

Nintendo Switch Online - screenshot

Nintendo Switch Online är en prenumerationstjänst som du kan betala månadsvis eller årsvis. Jag slog till direkt på ett år, för att jag känner att det här är värt varenda krona.

Spelen funkar lika bra på din TV, som i bärbart läge och spelen känns och låter precis som då det begav sig.

Nintendo Switch Online - screenshot

Det enda negativa med Nintendo Switch Online är en irriterande grej de har för sig med att de släpper ”Specialversioner” av spelen. Så det ser ut som om du får fyra nya spel, men så visar det sig att det är samma spel en gång till. Skillnaden är att de har gjort så att du har hoppat längre fram i spelet, har extra många liv, vapen eller pengar. Så att du helt enkelt inte behöver jobba lika hårt för det – precis som de som tänkt ut detta. Det hade varit smartare och snyggare om du bara hade kunnat välja ”boosten” i spelet, istället för att de i praktiken lägger upp spelet en gång till. Det är det enda som känns lite billigt med det hela – att du tror du får fyra nya spel, men så är det bara två nya och två gamla ”special”.

Nintendo Switch Online - screenshot

Sammanfattningsvis så – förutom den lilla irritationen ovan – så är det här en helt underbar onlinetjänst för dig som älskar Nintendo och deras gigantiska katalog av coola, retrospel. Jag är lycklig som på julafton varje gång det dyker upp något nytt, för jag får ju uppleva dem för första gången. Ett måste för retro-älskande Nintendofans, nya som gamla!

En liten genomgång av vad som ingår i Nintendo Switch Online: