Hem Film & TVBlu-ray Recension: Aquaman and the Lost Kingdom.

Recension: Aquaman and the Lost Kingdom.

Aquaman and the Lost Kingdom tar vid några år efter händelserna i Aquaman från 2018. Arthur “Aquaman” Curry (Jason Momoa) är nu familjefar till en liten son som han har tillsammans med Mera (Amber Heard). De lever ett stillsamt liv på ytan tills den dag då skurken Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) hittar en magisk artefakt som ger honom otroliga krafter. Hans enda fokus nu är att en gång för alla döda Aquaman och i processen startas en kedjereaktion som nu hotar hela jordens existens. Aquamans enda hopp att stoppa galningen är att befria sin halvbror Orm (Patrick Wilson) ur fängelset där han satte honom efter hans svek i första filmen. Nu gäller det att stoppa Black Manta innan det är för sent.

2013 hade filmen Man of Steel premiär och vi introducerades till en ny Superman i form av Henry Cavill. Enligt min smak var han en något för kort Superman, men i övrigt helt klart en värdig efterträdare, även om ingen någonsin kommer i närheten av Christopher Reeve enligt min mening. Filmen regisserades av Zack Snyder som innan den filmen regisserade den smått otroliga Watchmen och därmed hade han helt klart kunskapen att kunna tackla superhjältegenren. Man of Steel hade dock en hel del inslag som inte var så genomtänkta och hur mycket jag än försökte så var det svårt att verkligen gilla den filmen. Det blev ändå starten på DCs version av MCU och nu – elva år och femton filmer senare – korsar det mållinjen på samma sätt som det började; ganska mediokert.

Regissören och manusförfattaren James Gunn (Suicide Squad, Peacemaker, Guardians of the Galaxy) har fått uppgiften att rädda DCs universum och därmed läggs nu det gamla universumet ned, typ. För vissa skådespelare och karaktärer fortsätter in i det nya universumet. Bland annat John Cena som Peacemaker är bekräftad att han kommer få fortsätta för andra säsongen har precis börjat filmas. Superman har bytt skepnad ännu en gång och därmed kommer inte Henry Cavill fortsätta och samma sak gäller Ben Affleck som Batman. Förvirrande är bara förnamnet, men jag har stort förtroende för att James Gunn kommer lyckas med konststycket att göra fantastiska DC-filmer, särskilt nu när Marvel misslyckas gång på gång så finns det verkligen chans för att de kommer gå om.

Aquaman and the Lost Kingdom är som sagt den absolut sista filmen och jag satt in i det sista och hoppades på en episk final där vi får återse de andra hjältarna en sista gång. Wonder Woman, Superman och Batman har ju dykt upp i tid och otid i de andra filmerna så det var inte helt omöjligt att tänka sig att det skulle bli något riktigt stort. Det blir det inte kan jag meddela…

Aquaman and the Lost Kingdom är otroligt steril och handlar endast om Aquaman och hans vänner. Det nämns inte ens var de andra hjältarna är då världens undergång står inför dörren. Därmed känns det verkligen som om det här är en mellanfilm och inte det avslutande kapitlet.

Filmen som sådan tycker jag ändå är en av de bättre och den är helt klart snäppet bättre än första filmen. Jason Momoa och Patrick Wilson bär verkligen filmen på sina axlar, det finns en härlig charm dem emellan som helt klart gör filmen sevärd. Det är även kul att se att Dolph Lundgren får en större roll denna gång och alltid sevärda Randall Park gör en kul karaktär att följa. Sen lider tyvärr uppföljaren av samma problematik som första filmen och det är all ful CGI. När James Cameron gjorde den mer eller mindre helt animerade Avatar: The Way of Water så fick alla skådespelare simma på riktigt. Den här filmen som har riktiga skådespelare sätter aldrig sin fot i riktigt vatten. Alla undervattensscener är filmade mot greenscreen med datoranimerat hår. I en sekvens har Aquaman på sig en lite vidare bomullsskjorta som är helt torr (!!!) under vattnet.

Aquaman and the Lost Kingdom på UHD skapar ändå en väldigt underhållande upplevelse. Dels för att bilden i 2160p och HDR ger en helt annan lyster och därmed ser de animerade sekvenserna inte riktigt lika livlösa ut. I en strid i en öken i mitten av filmen får vi verkligen uppleva detaljrikedomen då vartenda sandkorn är representerat i perfekt skärpa. Ljudet i Dolby Atmos går inte heller av för hackor. Basen trycker verkligen till där det behövs, det är gott om surroundeffekter. Slutstriden är extra imponerande med massor av händelser som sker runt omkring huvudet på tittaren.

Skivan innehåller även en hel del extramaterial vilket alltid är välkommet och ett enormt plus. Dokumentärerna är ganska korta, men de går ändå igenom en hel del intressanta fakta om filmen.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Aquaman and the Lost Kingdom för även om filmen är ett ganska uselt avslut på en över tio år lång följetång så är den som solo-film underhållande och bitvis riktigt rolig. Sen är UHD-utgåvan väldigt fin vilket också petar upp betyget ett snäpp.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.