Hem Film & TVBlu-ray Recension: Wonder Woman 1984 (UHD)
Pressbild: Clay Enos/ ™ & © DC Comics CopyrightNotice © 2018 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC. Silver

Recension: Wonder Woman 1984 (UHD)

Precis som med sågade Tenet så gav jag Wonder Woman 1984 en andra chans nu när UHD-utgåvan släpps. Wonder Woman 1984 representerar det jag har allra svårast för när det gäller film. Här är ett projekt som har Gal Gadot – som är perfekt i huvudrollen, något hon visar med bravur i The Snyder Cut); en sanslöst duktig regissör, som visade vart skåpet skulle stå med första Wonder Woman-filmen och med Oscarsvinnande Monster; spännande och intressant casting av Kristin Wiig som skurk; praktiska effekter istället för CGI; Chris Pine är tillbaka, det är 80-talet och allt kul man kan göra med det decenniet… Men istället för att skapa den episka film, som trailern lovade oss, så fick vi två och en halv timmes axelryckning och magont i form av Wonder Woman 1984

PhotoCredit Clay Enos/ ™ & © DC Comics CopyrightNotice © 2018 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC. Wonder Woman 1984 - Wonder Woman fights two robbers.

Jag vill verkligen tycka om den här filmen, för alla pusselbitar finns ju där. Så jag testade med att stänga av hjärnan helt och bara lät mig flyta med strömmen.

Först ut så kan jag säga att det här är en av de mest felfria UHD-utgåvor jag någonsin har sett. Bilden är makalöst vacker med något så ovanligt som både HDR10+ (det öppnar, dynamiska HDR-formatet) och det mer etablerade Dolby Vision. Färgerna blir makalöst vackra och färgstarka. Det är även en hel del kvällsscener som även de ser riktigt imponerande ut. Det finns ingen mjukhet i bilden som inte ska vara där, inte ens i vida shots och till och med CGI-effekterna ser allt riktigt imponerande ut. Wonder Womans lysande lasso i mörka sekvenser ser näst intill tredimensionellt ut. Jag såg Wonder Woman 1984 första gången via HBO Nordic-appen och där var både bild och ljud bedrövligt, lite som vanligt tyvärr (massor av artefakter på grund av låg bitrate) – tro mig att det blev annorlunda nu. Det leder oss osökt in på ljudet som presenteras i Dolby Atmos. Även här bjuds vi en felfri ljudupplevelse från minsta viskning till fullskaligt krig. Det är omslutande och omvälvande. Högsta betyg för bild och ljud alltså!

PhotoCredit Clay Enos/ ™ & © DC Comics CopyrightNotice © 2018 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC. Wonder Woman 1984 - Steve walks through the mall.

Extramaterial finns det gott om och istället för de obligatoriska pytte-korta dokumentärerna så finns här faktiskt ett gäng lite matnyttigare bakom-kulisserna filmer. Bland annat två stycken som går igenom två specifika scener i filmen i stor detalj och det var länge sen jag såg något som faktiskt inte bara var gjort som promotion. Den längre dokumentären innehåller tyvärr en del kiss-ass, men inte i så stor utsträckning att det på något sätt förstör upplevelsen. En kul blooper-reel finns med också och lite annat smått och gott.

PhotoCredit Clay Enos/ ™ & © DC Comics CopyrightNotice © 2018 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC. Wonder Woman 1984 - Wonder Woman looks at tv screens.
Pressbild: Clay Enos/ ™ & © DC Comics CopyrightNotice © 2018 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC.

Sammanfattningsvis så är det här en perfekt utgåva av en film som kunde ha varit perfekt. För jag försökte verkligen stänga av hjärnan och bara njuta av den tekniska briljans som Ultra HD, 4K, HDR och Dolby Atmos ger oss – men Wonder Woman 1984, som film anbelangat, funkar bara inte för mig. Men – jag vill ändå rekommendera den, just för att det här är bland det bästa jag sett i UHD 4K-väg. Och även om filmen som helhet kanske inte fungerar, så finns det en del makalöst snygga, praktiskt genomförda sekvenser som bara skall upplevas på bästa möjliga sätt. Och det är i hemmabio med UHD 4K-utrustning.