"You can't polish a turd", sägs det - men denna UHD utgåva kommer väldigt nära.

För er som inte läst min biorecension av Tenet så kan jag berätta lite snabbt att jag verkligen inte gillade den här filmen. Jag hade kanske inte varit så hård mot den om någon annan än en av mina absoluta favoritregissörer hade skrivit och regisserat den, men så är ju inte fallet. Christopher Nolan har skapat flera moderna klassiker under sin karriär och både Inception och Interstellar ingår i min ganska korta topplisa av all-time-favourite-filmer. Så vad hände här?

Pressbild Tenet - Warner Bros. - SF Studios - Copyright 2020
Foto: © 2020 WBEI

Jag såg om Tenet nu inför här UHD 4K-recensionen och då jag gick in i ganska många detaljer i biorecensionen om vad som störde mig så tänkte jag att jag skulle ge ett par till konkreta exempel. Enbart för att verkligen beskriva varför den här filmen stör mig så mycket.

De första åtta (8) minuterna i filmen är faktiskt felfria. Här är Nolan i sitt esse. Vi dras in i storyn på ett coolt sätt och filmens premiss teasas på ett snyggt och intressant vis. Sen börjar det barka utför. Vid åtta och en halv minut sitter vår huvudperson fjättrad i en stol mitt i en bangård med tåg som åker fram och tillbaka på sidorna om honom. Här är det så sanslöst tydligt att Nolan valt platsen för att det är visuellt coolt – men ingen skulle inbilla mig att ingen av lokförarna skulle ringa polisen om de ser att två personer blir torterade till döds på deras arbetsplats?! Eller ska det föreställa att tågen är automatiska? Är det här en alternativ värld där tågen inte har förare längre? I så fall hade det varit vettigt med en inklippsbild av detta.

Pressbild Tenet - Warner Bros. - SF Studios - Copyright 2020
Foto: © 2020 WBEI

Nästa gång det blir pinsamt tydligt att Nolan inte riktigt vet vad han håller på med är när de intar vapenhandlarens resistens i Indien runt 23 minuter in i filmen. Här dödar de två vakter och pistolhotar hennes man för att i nästa klipp sitta och dricka en drink och samtala lugnt och stilla med varandra som vänner. Det är ett sånt fånigt absurt klipp så det gör ont. Och så fortsätter det…

ELIZABETH DEBICKI in Warner Bros. Pictures’ "TENET," Photo by Melinda Sue Gordon - copyright 2020
Foto: Melinda Sue Gordon © 2020 WBEI

Fast nu ska jag inte snöa in på allt som stör mig i filmen för då skulle det bli en av de längsta recensioner som finns här på senses – och då ska ni ändå ha i åtanke att jag har recenserat alla MCU-filmerna…

UHD-utgåvan av Tenet är å andra sidan allt som filmen inte är – för den är helt felfri. Bilden är fullkomligt kristallklar, med utsökt skärpa och svärta. Färgerna poppar och svenska Hoyte van Hoytemas foto gör att bilden ser näst intill tredimensionell ut i överföringen till 4K. Det finns inget Dolby Atmos-ljudspår, men DTS-HD Master Audio-spåret kickar röv ändå. Tack vare att DTS generellt är mixat vid högre db så har jag aldrig upplevt sånt tryck i ljudet som på Tenet. Slutstriden är en fullkomlig fröjd för öra och öga (förutom filmens dumhet då, men visuellt och audiell perfektion). Det här är tekniskt en av de absolut bästa utgåvor jag har recenserat. Den knäcker verkligen det mesta och det bästa.

Pressbild Tenet - Warner Bros. - SF Studios - Copyright 2020
Alla praktiska effekter är vansinnigt imponerande. Pressbild: Warner Bros. Pictures

En långfilmslång dokumentär medföljer också som går igenom Tenets alla aspekter, från manus till slutproduktion. En riktigt bra och lärorik dokumentär som helhet. Det som är lite ironiskt är att alla i filmen verkligen understryker att de inte hade en aning om vad de höll på med – vilket många gånger tyvärr känns i slutresultatet…

Pressbild Tenet - Warner Bros. - SF Studios - Copyright 2020
Foto: © 2020 WBEI

Sammanfattningsvis så är Tenet fortfarande en av de sämsta filmer jag har sett, just för att den vill så mycket och totalt fumlar bort allt som skulle kunde ha blivit cool film. Den utsökta UHD-utgåvan skulle normalt sätt peta upp betyget till ett måste, men då filmen är som den är så blir betyget “bara” en rekommendation. Det här är en film som absolut kan underhålla, men då måste man stänga av hjärnan helt och inte ens försöka att förstå den.

Insåg nu faktiskt att Nolan själv gav oss den ordern när en karaktär säger följande runt femton minuter in i filmen: ” Don’t try to understand it…”