Sibylla skojar med VR-trenden i sin senaste kampanj.

Visst funkar det? Vi menar att se något som vår hjärna känner igen och därmed genast bli sugen på dylika objekt. Dels har det drivit reklam i många år, men även produktplacering i filmer och tv-serier (det är ingen slump att de äter på just den kedjan/restaurangen, röker det cigarett-märket eller kör just det bilmärket, kan vi lova). Det intressanta är att rent perceptionsmässigt så kan hjärnan inte skilja på ”äkta” och något tillräckligt detaljerat, inbillat eller avbildat. Detta är en teknik som skådespelare använder sig av när de ska skapa ”minnen” de aldrig haft till en viss roll: en metod säger att om man skapar minnet i sin fantasi, tillräckligt detaljerat och levande, så är det ingen egentlig skillnad mot att på riktigt ha upplevt det. Häftigt, va?

sibylla

Det gäller att hänga med i tiderna och konkurrensen.

Sibylla får man väl säga är något av en ursvensk klassiker. Innan stora, internationella (och ofta amerikanska) hamburgerkedjor började ploppa upp som svampar efter regnet så var det ”sibyllan” man gick och tog en burgare eller en varm korv med mos på. Ofta nära resecentrum och stora parkeringar, eller utmed vägarna – som en slags svensk roadhouse, vägkrog. Sibylla grundades redan på 30-talet, under lågkonjunkturen, då korvtillverkaren Daniel Lithell sökte nya sätt att sälja korv. Namnet Sibylla bestämdes efter en utlyst tävling och var också namnet på den då, populäre kungen Gustaf Adolfs fru Sibylla (som annars är ett gammalt namn med bibliska anor). Idag finns ca 300 Sibylla-anslutna restauranger / vägkrogar i Sverige och man försöker såklart modernisera sig samtidigt som man vill behålla ursprungs målgruppen ”motorburen ungdom”. Sen dryga decenniet tillbaka kan du även köpa Sibyllas korv i butik, såväl som Lithells. Så cirkeln liksom sluts.

Videon är en annons från Sibylla, men texten är vår.